طرح 1454 مختص حفظ قرآن نیست / مطالبات رهبر انقلاب و شرایط روز؛ علت انتخاب رویکرد امسال
کد خبر: 3906047
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
شیخ‌اکبری بیان کرد:

طرح 1454 مختص حفظ قرآن نیست / مطالبات رهبر انقلاب و شرایط روز؛ علت انتخاب رویکرد امسال

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه فرمایش مقام معظم رهبری و شرایط روز کشور علت انتخاب رویکرد امسال طرح 1454 بود، گفت: این طرح قرآنی مختص حفظ قرآن نیست.

اجرای طرح قرآنی و ملی 1454 از ابتدای این هفته آغاز و این طرح طی سال‌های گذشته با رویکرد حفظ آیات و جزء‌محور اجرا شد و امسال با رویکردی متفاوت در حوزه مفاهیم آیات اجرا خواهد شد.

یکی از شائبه‌هایی که طی روزهای اخیر و با اعلام رویکرد جدید رسانه ملی در اجرای طرح 1454 مطرح شده، موضوع منافات این طرح با طرح ملی حفظ قرآن و دستورالعمل‌های اجرایی آن است.

طرح ملی حفظ قرآن که در رابطه با مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در نظر گرفته شده، طی چند سال اخیر به ویژه از سوی صداوسیما پیگیری می‌شد. پیگیری این طرح قرآنی از سوی رسانه ملی نشان از حرکت هرچند کند در مسیر دستیابی به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربیت حفاظ قرآن داشت که ممکن است تغییر رویکرد طرح 1454 به سوی مفاهیم آیات، این حرکت را کندتر کند.


بیشتر بخوانید:


جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، در پاسخ به شائبه ایجادشده مبنی بر اینکه طرح ملی قرآنی 1454 برخلاف عملکرد سال‌های اخیر صداوسیما، امسال در راستای طرح ملی حفظ قرآن کریم اجرا نمی‌شود به خبرنگار ایکنا گفت: طرح 1454 مختص حفظ قرآن نیست و در چهارده سالی که از اجرای آن می‌گذرد نیز موضوعات مربوط به آن مختلف بوده است. در این مدت موضوع طرح 1454 طی برخی سال‌ها مربوط به حفظ و در سال‌های دیگر در رابطه با حفظ موضوعی و ... بوده است و این طرح به حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: در حال حاضر نیز ورود شبکه قرآن در طرح 1454 ورودی همه‌جانبه است، یعنی حوزه‌های مختلف مفاهیم، روخوانی و تجوید و حفظ موضوعی در طرح امسال مد نظر قرار گرفته و هر سه موضوع دنبال خواهد شد.

وی افزود: البته انتخاب موضوع طرح 1454، که امسال رویکردی آیه‌‌محور و مفهومی دارد، دو علت عمده دارد. علت اول شرایط روز کشور و نیاز مردم به موضوع آرامش و ... است. پس از استرس‌هایی که بیماری کرونا در سطح جامعه ایجاد کرد و مشکلاتی که به وجود آورد و همچنین، بحث موضوعیت خانه و خانواده در این ایام، بنا بر این شد که رویکرد طرح 1454 در سال جاری به این صورت مد نظر قرار گیرد.

شیخ‌اکبری تصریح کرد: علت دوم انتخاب این موضوع نیز بحث فرمایش روز اول ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری بود که ایشان موضوع قرآن؛ دستور زندگی را مطرح و مصداق‌هایی را نیز در این باره بیان کردند که اگر مردم ما دستورات زندگی را از قرآن بگیرند، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه حل خواهد شد. براساس این دو دلیل، رویکرد طرح 1454 امسال به سمت آیه‌محوری و مفهوم آیات سوق یافت. البته از موضوع حفظ نیز غافل نشدیم و در این طرح و برنامه‌های دیگر شبکه به صورت مستمر به آن پرداخته‌ایم.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پایان با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای اجرای هرچه بهتر این طرح قرآنی انجام خواهیم داد، اظهار کرد: طرح 1454 طرحی ملی و قرآنی است و رویکرد آن نیز  هر سال بر اساس نیاز جامعه و مسائل روز کشور تغییر می‌کند.

انتهای پیام
captcha