چگونه ما نیز «بهشتی» شویم / شهیدی که ظرف وجودش به اندازه یک ملت شد
کد خبر: 3907157
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام یزدی بیان کرد:

چگونه ما نیز «بهشتی» شویم / شهیدی که ظرف وجودش به اندازه یک ملت شد

معاون فرهنگی اجتماعی دادگستری استان قم با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم، ساده‌زیستی و تعهد به اخلاق اسلامی ویژگی‌های بارز شهید بهشتی و الگویی برای مردم و مسئولان است، اظهار کرد: اگر بخواهیم بهشتی شویم و پیرو چنین افرادی باشیم، راهش همین است که باید اهل خدمت به مردم و رعایت آرمان‌های دینی و اخلاقی باشیم.

عبدالمجید یزدی، معاون فرهنگی اجتماعی دادگستری قمحجت‌الاسلام عبدالمجید یزدی، معاون فرهنگی اجتماعی دادگستری قم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به هفته قوه قضائیه و خدمات شهید بهشتی و یارانش، گفت: امام خمینی(ره) در سخنانی در مورد این شهید مظلوم فرمودند که بهشتی یک ملت بود برای این ملت. باید پرسید که شهید بهشتی چه ویژگی‌هایی داشت که یک ملت و از یک انسان فراتر بود و امام(ره) او را همانند یک قوم و ملت دانست. در تعابیر عموم مردم داریم که یک مرد جنگی به از صدهزار، یعنی اگر هزاران انسان باشند که دست‌وپاگیر فرمانده باشند، بدتر از این است که یک مردِ در رکاب وجود داشته باشد.

وی افزود: تعبیر امام(ره) شبیه تعبیری است که قرآن در آیه 120 نحل، در مورد حضرت ابراهیم(ع) به کار برده و فرموده است: «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَکُ مِنَ الْمُشْرِکِينَ»؛ یعنی حضرت ابراهیم یک نفر بود ولی به اندازه یک امت بود و فردی و مطیع و فرمانبردار خدا. این تعبیر امام نشان می‌دهد که شعاع و ظرفیت وجودی شهید بهشتی آن قدر زیاد بود که امام او را معادل یک امت دانستند؛ حضرت امیر(ع) در فرمایشی فرمودند: «إِنَّ هذهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا»؛ یعنی انسان‌ها هر کدام یک ظرفی هستند و بهترین ظرف‌ها ظرفی است که بزرگتر و فراگیر باشد.

فرصتی برای خدمت

یزدی با اشاره به تعبیر شهید بهشتی مبنی بر اینکه بهشت را به بها می‌دهند و نه بهانه، اظهار کرد: ایشان در خدمت‌رسانی به مردم و جامعه اسلامی پرتلاش و پرکوشش بود؛ موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر روی این اصل، تأکید زیادی دارند؛ او زندگی‌اش را برای خدمت مردم وقف کرده بود و از این امکان و فرصت برای خدمت به مردم استفاده کرد. انقلاب که پیروز شد ایشان خیلی خوشحال بود و می‌فرمودند که فرصتی ایجاد شده تا برای خدمت به مردم بیابیم و الان این امکان در اختیار ما به عنوان فرصت منحصر بفردی است؛ زیرا الان امکانات زیادتری در قیاس با دوره قبل در اختیار ماست؛ وی از همان ابتدا مؤلف کتب ابتدایی بود و از آن به عنوان ابزاری برای خدمت به مردم و فرزندان آنان یاد می‌کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی دادگستری استان قم تصریح کرد: وی معتقد بود آنچه مردم از روحانی می‌خواهند خدمت بی‌منت و گره‌گشایی از کار آنان است. او بسیار مردمی و در بین مردم بود؛ پیاده در میان مردم می‌رفت و جلساتی که تشکیل می‌دادند بعد از آن از محلی رفت‌وآمد داشت که از کنار مردم باشد؛ در جلساتی که به نقاط مختلف کشور دعوت می‌شد، به هتل نمی‌رفت و در اتاقی معمولی ساکن می‌شد.

مظلومیت در برابر تهمت‌ها

وی با اشاره به خدمات شهید بهشتی، بیان کرد: ایشان همان طور که خودشان گفتند بهشت را به بها به دست آوردند نه بهانه و اگر بخواهیم بهشتی شویم ،باید بهایی بپردازیم و ویژگی‌هایی داشته باشیم؛ وی بسیار متدین، متشرع و اخلاق‌مدار بود و اجازه نمی‌داد کسی در این مسائل تخطی داشته باشد؛ بسیار مظلوم بود و بنی‌صدر و اعوان و انصار او خیلی علیه وی تلاش کردند و تهمت می‌زدند که وی میلیاردها تومان ثروت در بانک‌های خارجی و خانه آن چنانی دارد.

یزدی اظهار کرد: نقل شده که یک راننده اتوبوس به منزل بهشتی رفت و در زد و گفت که الان داخل اتوبوس هر کسی در باره شمار چیزی می‌گفت، یکی گفت او فئودال است و دیگری می‌گفت که خانه ویلایی چندهزار متری دارد و ...؛ من چون ساکن محله شما هستم، اینها را آوردم تا به همه ثابت کنم که شما چه خانه محقر کوچکی دارید.

وی افزود: او چقدر ساده‌زیست بود و با امکانات کم زندگی می‌کرد؛ بهشتی متخلق به اخلاق بود که شهید شد، آقای فردوسی‌پور، مجروح حادثه هفتم تیر است نقل می‌کرد که شهید بهشتی برای ما مشغول سخنرانی بود و وسط سخنرانی یک دفعه قطع کرد و به ما گفت: بچه‌ها شما هم بوی بهشت را می‌شنوید؟ به محض اینکه این جمله را گفت، بعد از چند ثانیه انفجار رخ داد و به شهادت رسید. اگر هم بخواهیم بهشتی شویم و پیرو چنین افرادی باشیم، راهش همین است که دین گفته، یعنی باید اهل خدمت به مردم و رعایت آرمان‌های دینی و اخلاقی باشیم.

انتهای پیام
captcha