معیشت و مسکن؛ مشکل طلاب حوزه علمیه
کد خبر: 3907912
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲

معیشت و مسکن؛ مشکل طلاب حوزه علمیه

منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طلاب با مشکلات و دغدغه‌هایی در حوزه مسکن و معیشت مواجه هستند و ضروری است برای رفع این مشکلات، دولت و مجلس وارد عمل شوند.

معیشت و مسکن؛ مشکل طلاب حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد حسن آصفری، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی امروز، دهم تیردر جلسه مجمع خیرین حوزه علمیه خواهران استان مرکزی گفت: حوزه‌های علمیه رسالت خطیری در مقابله با کم رنگ‌کردن ارزش‌های دینی در جامعه دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ارزش های دینی و مذهبی که ما بدان پایبند هستیم و باور داریم، بستری فراهم کرده تا از ظرفیت روحانیون و علما برای سعادت دنیوی و اخروی بهره‌مند شویم و بی‌شک صیانت از این ارزش‌ها باید رویکرد اصلی حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

آصفری در ادامه به مشکلات طلاب به‌ویژه مشکلات در حوزه معیشت اشاره کرد و گفت: همه مردم در جریان کامل مشکلات و وضعیت زندگی طلاب نیستند و حتی بررسی درخصوص شرایط فعلی طلاب نیز صورت نگرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: در حوزه معیشت فعالان حوزه دینی توجه جدی صورت نمی‌گیرد و مجلس یازدهم باید در حوزه فرهنگی ورود پیدا کرده و برنامه داشته باشد، کشورهای غربی به مسائل دینی خود بسیار می‌پردازند، اما در ایران به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم کار فرهنگی مناسبی انجام دهیم، امروز طلبه‌ها با مشکلات جدی روبرو هستند و حتی گاه در تأمین داروی فرزند بیمار خود در مضیقه هستند.

وی متأسفانه در بازدید از برخی طلاب در ایام کرونا با وضعیت خوبی روبه‌رو نشدم، در حالیکه اگر در مسیر تحقق اهداف رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، شهدا و آرمان‌های امام راحل و رهبری حرکت می‌کنیم باید در کنار مسائل اقتصادی و معیشتی به مسائل فرهنگی و دینی هم توجه ویژه داشته باشیم.

آصفری تصریح کرد: امروز اگر دشمن به خاک کشور تجاوز کند، می‌توان با دو برابر کردن نیرو و تجهیزات مقابله کرد و کمااینکه در دوران جنگ تحمیلی، دفاع جانانه‌ای صورت گرفت، اما بازپس گیری فرهنگی که به تسخیر دشمن درآمده باشد کار آسانی نیست.

وی طلاب و حوزه‌های علمیه را پرچم‌دار پیاده‌سازی مسائل فرهنگی دانست و گفت: باید این مجموعه‌ها تقویت شوند به طوری که  دغدغه‌ای جز کار فرهنگی و دینی نداشته باشند. باید امروز درصدد رفع مشکلات فرهنگی موجود در جامعه به‌واسطه ترویج افکار شهید مطهری و شهید بهشتی باشیم.

آصفری ضرورت دنبال شدن مشکلات معیشتی طلاب از سوی دولت و مجلس را مورد تأکید قرار داد و افزود: مجلس نهم معافیت‌هایی را برای هزینه‌های مجموعه‌های فرهنگی مصوب کرد و می‌توان در این حوزه کمک‌ها را توسعه داد، حتی می‌توان اتاق فکری راه‌اندازی کرد که طرح‌ها و ایده‌هایی برای تصویب در مجلس ارائه دهد و سیاست‌های تشویقی در این خصوص در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: طلاب هنوز در موضوع مسکن مشکل دارند، می‌توان از اراضی موجود استفاده کرد و مجتمع‌هایی ویژه طلاب احداث کرد یا تعاونی‌های مصرف را فعال کرد تا کمکی به معیشت آنان شود.

حج و اربعین، دو عنصر جریان ساز جهت تحقق تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام فاضل حسامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی نیز، فعالیت مجمع خیرین را زمینه‌ساز تقویت مراکز حوزوی خواهران دانست و گفت: بانوان طلبه علاوه‌بر انجام وظیفه خطیر خانه‌داری، آموختن معارف دینی را نیز برعهده داشته و مراتب علمی را طی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بازخورد کسب مدارج علمی بانوان طلبه در خانواده، شهر، استان، کشور و بین‌المللی نمایان است، تصریح کرد: برای گسترش فعالیت‌های فراملی باید برنامه‌ریزی کرده و زمینه فراهم شود و بهره‌مندی از دو ظرفیت حج و اربعین به‌عنوان دو بال قدرت و اقتدار جهان اسلام می‌تواند ما را به اهداف نزدیک‌تر کند.

حجت‌الاسلام حسامی از دو موج جهان اسلام در موسم حج و اربعین به‌عنوان دو عنصر بنیان‌گذار تمدن اسلامی یاد کرد و افزود: بانوان در همه اقشار به‌ویژه خواهران طلبه می‌توانند در این حوزه نقش به‌سزایی داشته باشند. اگر بخواهیم بانویی طلبه در طول تاریخ نام بریم همه از بانو امین یاد می‌کنند با تقویت حوزه‌های علمیه خواهران و تربیت نیروهایی همچون ایشان نیازی به بازنگری تاریخ نداریم.

وی بیان کرد: حوزه علمیه خواهران استان مرکزی تلاش دارد هم بارقه‌هایی از علم و معنویت در مجموعه ایجاد کرده و هم در زمینه انتقال این دو ویژگی در جامعه پیشگام باشد.

انتهای پیام
captcha