صنعاء: توقیف کشتی‌های حامل سوخت، فاجعه بهداشتی برای یمن به بار می‌آورد
کد خبر: 3907920
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

صنعاء: توقیف کشتی‌های حامل سوخت، فاجعه بهداشتی برای یمن به بار می‌آورد

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که با نبود نقش واقعی سازمان ملل در برابر جنایات ائتلاف سعودی، طی روزهای آتی، فاجعه‌ای بهداشتی در انتظار یمنی‌هاست.

به گزارش ایکنا، به نقل از العالم، وزارت بهداشت یمن در بیانیه‌ای گفت: «مداومت ائتلاف سعودی-اماراتی در توقیف کشتی‌های حامل سوخت و مشتقات نفتی برای یمنی‌ها یک بحران بزرگ را در همه سطوح و در رأس آن، بخش بهداشت در یمن ایجاد کرده است».

در این بیانیه آمده است: «مقادیر موجود سوخت در این کشور برای چند روز دیگر کافی است و این یعنی ما به تدریج خدمات‌رسانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را بر حسب اولویت تعطیل خواهیم کرد، در حالی که به دلیل شیوع کرونا، نیاز ما به ایجاد مراکز قرنطینه در بیمارستان‌ها هم بیشتر است».

بر اساس این بیانیه، مشکل نبود سوخت فقط برای بیمارستان‌های یمن نیست که مشکل ایجاد کرده، بلکه بیماران هم برای رساندن خود به بیمارستان‌ها به وسیله نقلیه نیاز دارند که به دلیل نبود بنزین در جایگاه‌های سوخت و گرانی قیمت جابجایی شهروندان، این قضیه هم مزید بر علت شده است، به گونه‌ای که بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و در سکوت بمیرند.

در این بیانیه آمده است: «بخش بهداشت یمن تحت محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی –آمریکایی و به دلیل نرسیدن مشتقات نفتی در معرض فاجعه است و همه این اتفاقات در برابر چشم و گوش سازمان ملل رخ می‌دهد که اخیراً هم در اقدامی عجیب و غریب نام ائتلاف سعودی را از فهرست ننگ کشتار کودکان خارج کرد».

وزارت بهداشت یمن تأکید کرد: «ما سازمان ملل و دبیر کل آن و فرستاده ویژه آن به یمن را مسئول همه نتایج فاجعه‌بار محاصره یمن می‌دانیم، به خصوص که سازمان ملل جانبداری خود را از ائتلاف جنایتکار، قاتل، مستکبر و ظالم سعودی نشان داده و نه تنها سکوت کرده، بلکه با تحریف افکار عمومی، رژیم سعودی را یک رژیم انسانی توصیف کرد که نقش مثبتی در شمال و جنوب یمن ایفا می‌کند».

این وزارتخانه ضمن درخواست از کشورهای دنیا برای محکوم کردن جنایات رژیم سعودی و ائتلاف آن که تحت حمایت آمریکاست، گفت: «سازمان ملل هم به جای اینکه به دنبال توقف تجاوز ائتلاف سعودی و رفع محاصره علیه یمن باشد تا 30 میلیون یمنی را نجات دهد، دست به اقداماتی می‌زند که این رنج را مضاعف می‌کند و جنایات مستقیم و غیرمستقیم سعودی از طریق تجاوز نظامی و محاصره را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است که ما از همه آنها می‌خواهیم به نقش انسانی خود در قبال یمن عمل کنند».

ائتلاف سعودی تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، دست به تجاوز نظامی علیه یمن زده و این کشورها را از زمین، هوا و دریا محاصره کرد.

مداخله ائتلاف سعودی در یمن فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، نابودی بخش اعظم زیرساخت‌های این کشور و گسترش فقر و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام
captcha