دهه کرامت؛ فرصتی برای تکریم و بزرگ‌منشی انسان
کد خبر: 3907998
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کارشناس دینی مطرح کرد:

دهه کرامت؛ فرصتی برای تکریم و بزرگ‌منشی انسان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رزاقی با اشاره به تأثیرگذاری بیشتر تربیت تشویقی نسبت به تربیت تنبیهی، گفت: دهه کرامت دهه بزرگ‌منشی انسان و تکریم شخصیت اوست و بیشترین تأثیر را در منع خطاکاران از انجام گناه دارد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رزاقی، کارشناس دینی، 10 تیرماه طی سخنانی که از صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد، اظهار کرد: ماه ذی‌القعده، ماه تربیت تشویقی در مکتب اسلام است و این نوع تربیت در مقابل تربیت تنبیهی و توبیخی تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: در تربیت تنبیهی با فاکتورهای منفی شخص خطاکار مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرد که چندان نتیجه ندارد اما روش دین اسلام روش تربیت تشویقی است که به کرامت و ظرفیت‌های انسانی توجه و نتیجه بسیار مثبتی دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت بیان کرد: در قرآن و روایات در رابطه با تربیت انسان از طریق گوشزد کردن کرامت انسانی و تکریم او به عنوان اشرف مخلوقات مطالب زیادی وارد شده و در آیات مختلفی این کرامت انسانی را تذکر داده است.

رزاقی تأکید کرد: دهه کرامت یعنی دهه بزرگ‌منشی و دهه تجلیل و تکریم از شخصیت انسان و بهترین روش برای تربیت انسان هم حفظ کرامت وی است.

وی یادآور شد: انسان اگر به درجه‌ای برسد که به خاطر کرامت خودش به‌دنبال گناه نرود، نقطه شروع و آغاز رشد وی خواهد شد چراکه کرامت انسانی اجازه انجام معاصی را نخواهد داد و بیشترین اثر را در منع خطاکاران نسبت به معاصی دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: کرامت انسانی در سه بخش کرامت در مقابل خداوند، کرامت نسبت به خویشتن و کرامت در رابطه با مردم تجلی پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه رشد انسان را فراهم کند.

رزاقی در ادامه گفت: داشتن تقوای الهی، خدا محور بودن، خداوند را حاضر و ناظر دیدن در تمام زندگی، ترک گناه، گره‌گشایی از کار مردم، مرتفع کردن مشکلات مردم، دستگیری از نیازمندان، اکرام ایتام، عفو و بخشش و موارد دیگر همگی تحت عنوان این سه محور بوده و می‌تواند انسان را به کمال حقیقی برساند.

وی تأکید کرد: بالاترین درجه کرامت، کرامت انسان در مقابل خداوند است که با عبودیت حقیقی حاصل می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت بیان کرد: خداوند و معصومین(ع) نمادهای کرامت هستند و حضرت معصومه(س) نیز به عنوان کریمه اهل بیت(ع) معرفی شده است.

وی افزود: یکی از آثار و برکات وجودی بانوی کرامت، تشکیل و تأسیس حوزه علمیه قم و انتشار علوم و معارف دینی به تمام جهان و اجتماع علما در این شهر مقدس است.

رزاقی یادآور شد: بسیاری از علمای بزرگ برای حل مشکلات علمی خود دست به دامن حضرت معصومه(س) می‌شدند چراکه این حضرت پناهگاه تمام محبان و پیروان اهل بیت(ع) هستند.

وی افزود: حضرت معصومه(س) در دنیا معدن جود و کرم و در آخرت شفیعه تمامی شیعیان است، چراکه حضرت حلقه اتصال ازل به ابد بوده و این مسئله در متن زیارت‌نامه حضرت ذکر شده است.

این کارشناس دینی اظهار کرد: یکی دیگر از نمادهای جود و کرم وجود مبارک امام رضا(ع) است که ایشان منزلت عظیمی نزد خداوند دارد چراکه مجموعه دست‌آوردهای انبیاء و اهل بیت(ع) در وجود امام رضا(ع) خلاصه شده است.

رزاقی اضافه کرد: مکتب نبوی، مکتب علوی و مکتب تشیع به برکت وجود امام رضا(ع) منسجم باقی ماند و از انشقاق رهایی یافت چراکه در دوران امامت امام رضا(ع) مهد تمدن ادیان بود اما حضرت با تمامی ادیان به مناظره پرداخت و حقانیت شیعه را به اثبات رساند و فرقه‌های مختلفی که در تشیع به وجود آمده بودند را به سمت مکتب حقیقی تشیع هدایت و همه را متحد کرد.

حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha