محیط بانان؛ سربازان خط مقدم جبهه زندگی
کد خبر: 3908524
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

محیط بانان؛ سربازان خط مقدم جبهه زندگی

استاندار مرکزی محیط‌بانان را سربازان خط مقدم جبهه زندگی و استمرار حیات معرفی و بیان کرد: این افراد از جایگاه بالایی برخوردارند وتلاش‌های آنان در حراست از عرصه‌های طبیعی استان بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، 14 تیر ماه در حاشیه برنامه تقدیر از محیط‌بانان استان که در منطقه هفتاد قله اراک برگزار شد گفت: ارتقای منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک به عنوان یکی از زیستگاه‌های غنی جانوری و گیاهی کشور با جدیت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی با توجه به موقعیت جغرافیایی در حاشیه چین‌خوردگی زاگرس به عنوان سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور جای دارد و باید از این گنجینه غنی به خوبی حفاظت و ملزومات حفاظتی و محیط بانی آن مطابق استاندارد بهبود یابد.

وی محیط‌بانان را سربازان خط مقدم جبهه زندگی و استمرار حیات معرفی و بیان کرد: این افراد از جایگاه بالایی برخوردارند وتلاش‌های آنان در حراست از عرصه‌های طبیعی استان بسیار ارزشمند است.

آقازاده اظهار کرد: در دهه‌های اخیر باور عمومی مردم به حفظ محیط زیست و جلوگیری از ورود آسیب به طبیعت روبه افزایش است و مردم ارزش محیط زیست، حفاظت از ذخائر محیط زیستی و ضربه نزدن به آن را بهتر درک می‌کنند که این سرمایه فرهنگی مهمی است و برای ارتقای این فرهنگ باید بیشتر تلاش کرد.

رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: سال گذشته اقدامات مناسبی در راستای بهسازی، نوسازی و تجهیز محیط‌بانان‌ عرصه‌های طبیعی این استان انجام شده است و امید است امسال راهبردها و برنامه‌های پیش بینی شده با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به احداث سه پاسگاه محیط‌بانی در سال گذشته، تصریح کرد: هشت آبشخور جدید و ۲ مخزن ۵۰ لیتری آب در مناطق تحت مدیریت نیز ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

میرزایی ضرورت صیانت از گونه‌های جانوری برای پایداری نظم طبیعت و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری‌ها در حیات وحش و تیمار وحوش آسیب دیده را مورد تأکید قرار داد و افزود: عملیات اجرایی ساخت مرکز تیمار حیات وحش با زیربنای ۲۲۰متر مربع در محیط‌بانی ابراهیم آباد، منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک پایان یافته و این مرکز فضایی برای نگهداری وحوش علف‌خوار، گوشت‌خوار، پرندگان شکاری و آبزیان فراهم کرده است.

وی خبرداد: با توجه به غنای گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، ارتقای این منطقه  به‌عنوان پارک ملی در شورای عالی محیط زیست کشور در دست پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  در پایان گفت: محیط زیست استان مرکزی با کمبود نیروی اجرایی در حوزه محیط بانی رو به روست، اما همه محیط‌بانان با تعهد بسیار رسالت حراست از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

استان مرکزی واقع در قلب ایران از مناطق برخوردار زیستی و گنجینه کم نظیری از گونه‌های گیاهی و جانوری کشور است.

این استان با مساحت ۲۹ هزار متر مربع در محل زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده که ۲۵ درصد وسعت آن را دشت و بقیه نواحی کوهستانی و کوهپایه‌ای است.

استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است و تاکنون ۳۳۵ گونه جانوری شامل ۵۳گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۹ گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

درحال حاضر ۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب یازده منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده است که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام
captcha