گذر از اختلاف سلیقه‌ها در راستای توسعه قرآن / برنامه‌ریزان از حالت انفعالی خارج شوند
کد خبر: 3909310
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
صابری‌نسب تأکید کرد:

گذر از اختلاف سلیقه‌ها در راستای توسعه قرآن / برنامه‌ریزان از حالت انفعالی خارج شوند

پیشکسوت و مربی قرآن با بیان اینکه با اتحاد می‌توان فعالیت‌های قرآنی را با نگاه ویژه‌تری در شرایط کرونایی دنبال کرد،‌ تأکید کرد: برای رسیدن به اهداف باید اختلافات سلیقه‌ها را کنار گذاشت و تنها به فراگیر شدن مضامین کاربردی این مصحف شریف در جامعه فکر کرد.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مربی قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: واقف به متفاوت بودن فضا و شرایط فعلی جامعه با وجود ویروس کرونا هستیم و ضرورت دارد خود را برای ادامه این مسیر سخت آماده کنیم. شاید هیچ‌یک از ما به چنین روزهایی فکر نکرده بود و طبیعی است زیرساخت‌ها نیز برای فعالیت با چنین شرایطی فراهم نباشد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه قریب به ۱۵۰ روز از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، اما هنوز شاهد فعالیت چشمگیری در حوزه آموزش قرآن نیستیم، البته ناگفته نماند که پوشش آموزش در استان‌ها با یکدیگر متفاوت است و در برخی استان‌ها با وجود تقویت زیرساخت‌ها و ورود منسجم جامعه قرآنی موفقیت‌هایی حاصل شده است که در استان مرکزی نیز متناسب با امکانات جای کار بیشتری دارد.

صابری‌نسب ضرورت رفع فاصله‌ها در جامعه را یادآور شد و اظهار کرد: با اتحاد می‌توان فعالیت‌های قرآنی را با نگاه ویژه‌تری در شرایط کرونایی دنبال کرد. برای رسیدن به اهداف باید اختلافات سلیقه‌ها را کنار گذاشت و تنها به فراگیر شدن مضامین کاربردی این مصحف شریف در جامعه فکر کرد. اگر فرمانداران و استانداران از مشاوران قرآنی بهره‌مند شوند به طور یقین روزی شاهد توسعه مفاهیم قرآن در جامعه خواهیم بود.

وی ضرورت خروج برخی طراحان و برنامه‌ریزان قرآنی از حالت انفعالی را مورد تأکید قرار داد و گفت: لازم است مسؤلان قرآنی، طراحان و برنامه‌ریزان برای فعالیت‌ها دغدغه بیشتری داشته باشند. مبنای انقلاب اسلامی قرآن و عترت است و پسندیده است به مبانی قرآن بهای بیشتر داده شود.

صابری‌نسب تصریح کرد: پخش تلاوت قاریان نوجوان و جوان از صدا و سیما با رعایت مقررات لازم موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای ورود دیگر نوجوانان در عرصه قرآن می‌شود. صدا و سیمای استان‌ها در معرفی قاریان و حافظان نوجوان باید اهتمام ویژه داشته باشند، دعوت آنان به همراه خانواده در برنامه‌های پرمخاطب سیما می‌تواند موجی قوی در حوزه آموزش قرآن ایجاد کند.

وی استان مرکزی را استانی با پیشینه فرهنگی و فرهیخته‌پرور دانست و اظهار کرد: متأسفانه تمام مسؤلان فرهنگی اتاق فکر به معنای خاص ندارند و فقط در ظاهر امر است. طرح و ایده‌های جامعه قرآنی می‌تواند باعث رونق و شکوفایی هرچه بیشتر مبانی قرآن در جامعه شود.

صابری‌نسب اظهار کرد: پخش تلاوت در فضای مجازی و فقط برگزاری مسابقات فعالیت چشمگیری محسوب نمی‌شود، برای رونق فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی نیاز به پوشش استانی داریم. در برابر قرآن، خدا، ائمه اطهار (ع)، امام راحل، شهدا و حتی مردم مسؤلیت داریم. برای بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و دانشجو باید برنامه‌ریزی قرآنی صورت گیرد. نیاز امروز جامعه تزریق معنویت است. رسانه وظیفه دارد از تکرار برنامه‌های بدون بازدهی خودداری و خوراک فکری و روحی برای نوجوانان و جوانان فراهم کنند.

وی در پایان تصریح کرد: برخی خانواده‌ها قرآنی هستند و جامعه برای تربیت قرآنی این افراد کاری نکرده است و قرآنی بودن بین آنان نسل به نسل منتقل می‌شود. ۵۰ سال پیش جلسه قرآنی در مقبره آقانورالدین عراقی با حضور اساتید قرآنی همچون مرحوم نهرمیانی، شهاب، همتی و دیگر بزرگان برگزار می‌شد و مفاهیم از این طریق بین خانواده‌ها منتقل می‌شد. البته زحمت متولیان امر قرآن قابل توجه است، اما قطعاً کافی نیست چون باید قرآن فراگیر شده و همه مردم قرآنی شوند نه اینکه قرآن تنها به خانواده‌های قرآنیان خلاصه شود. امروز راه‌اندازی نهضت تفسیر ضروری است و برای توسعه این امر مهم همه از جمله مفسران و روحانیون باید در صحنه حاضر شوند.

انتهای پیام
captcha