افتخار می‌کنم ورزشکار قرآنی هستم / رسیدن به آینده‌ای روشن با تهذیب جسم و روح
کد خبر: 3910280
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳

افتخار می‌کنم ورزشکار قرآنی هستم / رسیدن به آینده‌ای روشن با تهذیب جسم و روح

یک ورزشکار محجبه و نوجوان حافظ کل، داشتن جسم و روح سالم را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: روح انسان نیاز به تربیت و تهذیب دارد و جسم او نیز با ورزش، انرژی و توانی دوباره می‌گیرد.

افتخار می‌کنم ورزشکار قرآنی هستم مهدیس خوش‌نعمت، ورزشکار محجبه و حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: تحصیلات خود را در مقطع دانش‌آموزی به اتمام رسانده و اکنون آماده شرکت در کنکور سراسری و بیش از 2 سال است که در رشته دومیدانی و پرتاب وزنه و دیسک فعال هستم.

وی با بیان اینکه جسم سالم، روحی سالم را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: همانگونه که روح انسان نیاز به تربیت و تهذیب دارد، جسم او نیز با ورزش، انرژی و توانی دوباره می‌گیرد و همانگونه که بزرگان فرموده‌اند، عقل سالم در جسم سالم رشد و پرورش پیدا می‌کند.

خوش‌نعمت با اشاره‌ به رتبه‌های ورزشی خود تصریح کرد: تاکنون موفق به کسب رتبه اول استانی، سوم منطقه‌ای و پنجم کشوری در رشته پرتاب وزنه و رتبه سوم منطقه‌ای در رشته پرتاب دیسک شده‌ام.

وی با اشاره‌ای به حضور خود در عرصه قرآن ادامه داد: از 4 سالگی با تشویق‌های مادرم در کلاس‌های جامعةالقرآن خردسالان همدان ثبت‌نام کردم و از 4 تا 6 سالگی موفق به گذراندن رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی و اشاره در آن مجموعه شدم. از 6 تا 12 سالگی دوره حفظ قرآن را گذراندم و طی 6 سال در سال 93 موفق به حفظ کل قرآن و در چندین دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مرحله استانی موفق به کسب رتبه نخست در رشته حفظ شده‌ام. با تشویق‌های مادرم با هدف رسیدن به آینده‌ای روشن در این مسیر قدم نهادم، در ادامه با شناخت خود به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم و تا پایان مسیر ادامه دادم، در حالی که بسیاری از دوستانم بعد از مدتی به دلیل عملکرد ضعیف خود در حوزه قرآن، ناامید شده و همه چیز را رها کردند.

تأثیر قرآن و ورزش در موفقیت

خوش‌نعمت تصریح کرد: قرآن و ورزش هر دو در موفقیت انسان تأثیر بسزایی دارند؛ اما به نظر من قرآن اثرگذاری بیشتری دارد، چرا که موجب تقویت حافظه و مصون ماندن از آلزایمر در سنین پیری می‌شود.

وی با اشاره‌ به جایگاه ورزش در اسلام اظهار کرد: آنچه که در ابتدای امر از ورزش به ذهن انسان می‌رسد، حدیثی از پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرمایند: «به فرزندان خود تیراندازی، سوارکاری و شنا را آموزش دهید». قرآن نیز به مقوله ورزش به‌ صورت غیر مستقیم پرداخته است که نمونه آن داستان طالوت و قوم بنی‌اسرائیل است که نیروی جسمانی به‌ عنوان یک مزیت و امتیاز در قرآن مطرح می‌شود. شجاعت و توان رزمی حضرت داوود(ع) از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. خداوند در آیه 151 بقره، می‌فرماید: «‌كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ همان طور كه در ميان شما فرستاده‏‌اى از خودتان روانه كرديم [كه] آيات ما را بر شما مى‌خواند و شما را پاک مى‌گرداند و به شما كتاب و حكمت مى‌‏آموزد و آنچه را نمى‏‌دانستيد به شما ياد مى‌دهد»، در تفاسیر این آیه عنوان شده که در آن زمان حضرت داوود‌(ع) جوانی کم سن و سال، نیرومند و شجاع در لشکر طالوت بود.

این بانوی ورزشکار ادامه داد: انگیزه،‌ مهم‌ترین کمبود در حوزه قرآن است. اگر جوانان و نوجوانان انگیزه داشته باشند بدون شک به مدارج بالاتری دست خواهند یافت،‌ اما متأسفانه بسیاری از آنان قدم در مسیر قرآن می‌گذارند و بعد از مدتی به دلیل عملکرد ضعیف خود در حوزه قرآن، ناامید می‌شوند.

خلأهای جوامع قرآنی

وی اظهار کرد: یکی دیگر از خلأهای جوامع قرآنی، کمبود مکان برای برگزای کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی است که این مهم می‌طلبد مسئولان و خیرین بیش از پیش وارد کار شده و زمینه را برای ترویج هرچه بیشتر قرآن و معارف دین فراهم کنند. مسئولان به ورزش بانوان اهمیت چندانی نمی‌دهند، از مشکلات و خلأهای حوزه ورزش در استان نیز، کمبود تشکیلات و تجهیزات ورزشی و همچنین نبود مکان به‌ ویژه سالن‌های سرپوشیده برای ورزش بانوان است. از دیگر مشکلات در این حوزه، اعزام نشدن ورزشکار به مسابقات ورزشی از سوی دستگاه‌های متولی است، به عبارتی مسابقات ورزشی با مسئولیت تمام و کمال مربی انجام می‌شود در حالی که اداره ورزش و جوانان موظف به انجام کارهای شرکت‌کننده در مسابقات است.

خوش‌نعمت با ارائه پیشنهادی برای هم سن و سالان خود اظهار کرد: ورزش موجب سلامت جسم می‌شود و زمینه موفقیت‌های بیشتر فرد را در آینده فراهم می‌کند، ورود به حوزه قرآن نیز از هر سنی که آغاز شود آینده‌دار بوده و موجب سعادت او در دنیا و آخرت خواهد شد.

وی با بیان اینکه جوانان باید بدانند موفقیت و سعادت در دنیا و آخرت در گرو عمل به آموزه‌های قرآن است، تصریح کرد: افتخار می‌کنم یک بانوی ورزشکار قرآنی هستم، بدون شک موفقیت در رشته‌های ورزشی‌ از برکات قرآن است. از دیدگاه من، زیباترین آیه قرآن «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ؛ آن‌ها كسانى هستند كه ايمان آورده و دل‌هايشان به ياد خدا آرامش مى‏‌گيرد، آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دل‌ها آرامش پيدا مى‏‌كند»، (رعد/‌28) است.

این نوجوان ورزشکار در پایان تصریح کرد: گاه برای اغلب ما دنیا و مشغله‌های آن سبب فراموشی خدا، معاد، هدف از خلقت و حتی دوری از خود می‌شود. فراموشی خداوند سبب تزلزل و احساس تنهایی در رفع مشکلات و به تبع اضطراب می‌شود و در این بیت تنها یاد خدا و توکل به اوست که می‌تواند این اضطراب را به آرامش مبدل کند.

یادآور می‌شود، از مهدیس خوش‌نعمت به‌عنوان بانوی ورزشکار محجبه از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان، همزمان با هفته عفاف و حجاب تقدیر شد.

گزارش از لیلا خدائی خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha