ریل‌گذاری مجلس مطابق امکانات و تبعیت دولت از مصوبات؛ چارچوب تعامل منطقی قوا
کد خبر: 3910438
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
بانکی‌پور فرد بیان کرد:

ریل‌گذاری مجلس مطابق امکانات و تبعیت دولت از مصوبات؛ چارچوب تعامل منطقی قوا

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مسیر تعامل صحیح مجلس و دولت را شفاف کرد، گفت: بر این اساس دو قوه دیگر باید تابع مصوبات مجلس باشند و آنها را اجرا کنند و مجلس نیز باید براساس امکانات و ظرفیت‌های کشور برای دولت ریل‌گذاری مناسبی کند و با توجه به وضعیت موجود، به جای بررسی عملکرد هفت ساله دولت، کاهش یا حل مشکلات اقتصادی را در اولویت قرار دهد.

امیرحسین بانکی‌پور فرد

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان بر مشخص شدن چارچوب تعامل مجلس و سایر قوا از جمله دولت گفت: در مجلس سه نگاه عمده نسبت به تعامل با دولت وجود داشت. یک نگاه این بود که مجلس با توجه به شرایط کشور و مشکلات اقتصادی مردم باید رئیس‌جمهور را استیضاح کند. نگاه دوم سؤال از رئیس‌جمهور را دنبال می‌کرد و نگاه سوم معتقد بود که مجلس باید یک بسته مشخص تشویقی به دولت ارائه دهد که در آن بسته راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی مطرح شده باشد و دولت را وادار کرد که این اقدامات را انجام دهد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با تبیین مسئله تعامل قوا، فضا را برای نمایندگان شفاف کردند. ایشان از یک طرف فرمودند که دو قوه دیگر باید تابع مصوبات مجلس باشند و آنها را اجرا کنند و این جمله بسیار دقیق و عمیقی محسوب می‌شود و حتی قوی‌تر از جمله حضرت امام(ره) مبنی بر در رأس امور بودن مجلس است.

ریل‌گذاری مجلس براساس واقعیت‌ها

بانکی‌پور فرد اظهار کرد: از طرف دیگر ایشان به مجلس توصیه کردند که براساس امکانات و ظرفیت‌های کشور برای دولت ریل‌گذاری مناسب انجام دهد. در واقع مجلس به جای اینکه تمرکز خود را بر روی عملکرد هفت ساله دولت معطوف کند، که البته باید پاسخگو باشند، با توجه به وضعیت موجود اولویت خود را چگونگی کاهش یا حل مشکلات مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در واقع ایشان با این سخنان مسیر تعامل صحیح مجلس و دولت را روشن کردند. البته اگر مجلس این مسیر را طی کرد و دولت تمکین نکرد، آنگاه مجلس باید ابزارهای نظارتی خود را به طور دقیق به کار گیرد و از حدودی که قانون برای مجلس، مانند سؤال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح، استفاده کند تا دولت مجبور به تبعیت از نظرات و راهکارهای مجلس شود.

خوب ماندن مجلس؛ مستلزم اصلاح سازوکارهای خودنظارتی

بانکی‌پور فرد درباره ضرورت کارآمد کردن سازوکار نظارت درونی مجلس گفت: نظارت درونی یک امر بسیار حیاتی و مهم است. اگر مجلس بخواهد نظارت خود را بر سایر قوا به نحو احسن انجام دهد باید خودش در وهله اول سلامت و مطمئن باشد. رهبر معظم انقلاب هم در این دیدار فرمودند شما نمایندگان خوب هستید اما باید خوب بمانید که جمله بسیار مهمی بود که مستلزم تقویت نظارت‌های داخلی مجلس است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ابراز کرد: اگر خودنظارتی بر مجلس حاکم نباشد و فرآیندهای کارآمد و اثربخشی برای نظارت بر عملکرد و رفتار نمایندگان در نظر گرفته نشود قطعاً نمایندگان دچار آسیب‌های مختلفی می‌شوند. متأسفانه این نهاد نظارتی در دوره‌های قبل مجلس عملکرد چندان مؤثر و مفیدی نداشت و مورد کم‌توجهی قرار داشت.

وی افزود: اما با توجه به سطح بالای انتظار رهبر معظم انقلاب از این مجلس و امید مردم به نمایندگان این دوره، مجلس باید توجه ویژه‌ای به اصلاح سازوکارهای نظارت‌ درونی داشته باشد. در واقع همانطور که رئیس قوه قضائیه در دوره جدید اصلاحات را از درون قوه آغاز کرده، مجلس هم اگر می‌خواهد موفق شود و مردم به آن اعتماد کنند، راهی جز این ندارد که نظارت و اصلاح را از خودش شروع کند و در آن صورت مردم هم با مجلس بیشتر همراه خواهند شد.

پررنگ بودن توجه به فرهنگ در سطح شعار

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ارزیابی خود از معضلات عمده حوزه فرهنگ به ویژه ضعف خروجی نهادهای مرتبط با فرهنگ دینی گفت: فرهنگ در جایگاه شعار، اسناد بالادستی و اعتقادات مجموعه مسئولان جایگاه بالایی دارد اما وقتی وارد سطوح پایین‌تر و عملیاتی مانند نظام بودجه‌ریزی و سیاست‌های اجرایی می‌شویم این حساسیت بسیار کم و از میزان توجه به فرهنگ از ابعاد مختلف به شدت کاسته می‌شود و این تعارض آشکاری بین شعار و واقعیت است.

بانکی‌پور فرد یادآور شد: لذا در درجه اول باید داعیه شعاری به فرهنگ به داعیه عملیاتی در سطح اجرا تبدیل و این مسئله باید در بودجه‌ها و برنامه‌ها به طور ملموس مشاهده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: نکته دوم این است که حوزه فرهنگ یک عرض طویلی دارد و موضوعات متعددی را شامل می‌شود و همین امر باعث شده که فقط موضوعات مهم این حوزه ذکر شود و به طور جامع مورد توجه قرار نگیرد. لذا باید نگاه به فرهنگ تخصصی باشد تا به حوزه‌های متعدد تفصیلی‌تر پرداخته شود اما چنین نگاهی کمتر وجود داشته است.

انتهای پیام
captcha