اولویت جهاددانشگاهی؛‌ بومی‌سازی تئوری‌های علمی
کد خبر: 3911768
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

اولویت جهاددانشگاهی؛‌ بومی‌سازی تئوری‌های علمی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی سخت‌افزاری و صنعتی صرف نیست، تصریح کرد: این نهاد انقلابی دستاوردهای علمی را از دانشگاه‌ها استخراج می‌کند و به صورت جهادی به مرحله عمل می‌رساند.

خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در پرونده 40 ساله خود تحقیقات علمی، پژوهشی، دانش‌بنیان، بازار محور و ورود آن به عرصه عمل را به صورت جهادی و خارج از حوزه دانشگاه و سیستم دولتی دارد که همین توانایی موجبات دستیابی به بسیار از موفقیت‌های جهاددانشگاهی را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با تفکر تربیت دانشجو به شیوه آکادمیک و نقطه اتصال تولیدات علمی دانشگاه‌ها به بازار، بنیان نهاده شده است، افزود: امروز نیز باید برنامه‌های خود را بر این تفکرات بنیادی پایه‌ریزی کند.

جعفری با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی سخت‌افزاری و صنعتی صرف نیست، تصریح کرد: این نهاد انقلابی می‌تواند دستاوردهای علمی را از دانشگاه‌ها استخراج و به صورت جهادی به مرحله عمل برساند. جهاددانشگاهی باید توانایی تولید علم در مراکز علمی کشور را چند برابر کرده و آن را به صورت کاربردی در بخش‌های تولیدی و صنعتی به کارگیرد و با بومی‌سازی تئوری‌های علمی به ارائه راهکارهای مؤثر در این زمینه بپردازد.

وی به تولیدات علمی و دانشگاهی در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از مراکز تحقیقاتی خود باید بتواند ظرفیت‌های علمی بخش کشاورزی را در مزارع مردم عملیاتی کند.

جعفری به رشد روزافزون تکنولوژی و فناوری در حوزه‌های مختلف در سطح جهان اشاره و تصریح کرد: در این شرایط سخت تحریم کشور ما برای عقب نماندن از این عرصه علم و تکنولوژی نیاز به همراهی و مشارکت بیشتر نهادهای علمی همچون جهاددانشگاهی دارد.

وی به برنامه‌های جهاددانشگاهی در استان کردستان اشاره و بیان کرد: اجرای برنامه‌های جهاددانشگاهی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان استانی است.

جعفری با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در مجامع و نشست‌ها حضور فعال‌تری داشته باشد، عنوان کرد: این حضور فعال زمینه‌ساز بهره‌گیری از توانایی جهاددانشگاهی در تصمیم‌گیری‌های آتی در استان خواهد بود. با توجه به جایگاه و توانایی‌هایی دانشگاه‌های استان کردستان، لازم است که جهاددانشگاهی با ارائه راهکارها و ایده‌های نو، ظرفیت‌های علمی استان را در جهت رفع نیازها و توسعه استان به کار گیرد که در این راستا استانداری نیز به عنوان ارگانی دولتی حمایت خود را از این مجموعه توانمند اعلام می کند.

وی به همپوشانی فعالیت‌های جهاددانشگاهی با ارگان‌هایی پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان اشاره و بیان کرد: این امر مستلزم تفکیک مرزها و عملکردها بین این ارگان‌ها برای حمایت بیشتر جهادانشگاهی است. برگزاری کلاس‌های آموزشی، عملیاتی کردن دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در بازار و ارائه ایده‌های نو باید در اولویت مأموریت‌های جدید جهاددانشگاهی برای جلب حمایت دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.

جعفری در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی کردستان باید با شناسایی نیازهای ادارات و دستگاه‌های اجرایی، عملکرد و توانمندی‌های خود را در جهت رفع این نیازها ارائه دهد تا بتواند دستاوردهای خود را بهتر معرفی کند. تربیت نیروی انسانی و متعهد در جهاددانشگاهی باید بر اساس تفکرات بنیادی خداباوری و دین محوری، صورت گیرد و شخص باید بتواند در کنار دو مؤلفه رفع نیازهای مادی و توانایی علمی، اهداف جهاد را با انگیزه معنوی تحقق بخشد.

انتهای پیام
captcha