جهاددانشگاهی؛ پیشگام در عرصه تولید ملی / وابستگی‌ها را كم كنیم
کد خبر: 3912532
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۸

جهاددانشگاهی؛ پیشگام در عرصه تولید ملی / وابستگی‌ها را كم كنیم

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه حضور جهاددانشگاهی برای مردم و جامعه ملموس و محسوس شده است، پیشنهاد داد که این نهاد انقلابی با ورود به عرصه‌های مختلف علمی و حساس وابستگی به خارج از كشور را كم كند.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی به فرمان امام راحل بیان کرد: جهاددانشگاهی یكی از رویش‌های انقلاب و در طول سال‌های فعالیتش منشأ اثرات، خیرات و بركات زیادی برای نظام بوده است.

وی با بیان اینكه جهاددانشگاهی در حوزه‌های متعددی ورود كرده و فعالیت‌های ارزشمندی را در كشور داشته است، اظهار کرد: شاید اگر افراد با فعالیت‌های جهاددانشگاهی آشنا نباشند، حداقل با كارهای پژوهشگاه رویان و سایر فعالیت‌های این نهاد در زمینه توسعه فناوری‌ها و همچنین طراحی و بومی‌سازی و داخلی‌سازی كه از سوی جهاددانشگاهی انجام شده است، آشنایی دارند.

قادری با ذکر اینكه جهاددانشگاهی در عرصه‌های علمی اقدامات مؤثری داشته است، ‌بیان کرد: این نهاد انقلابی حضور مؤثری در نمایشگاه‌های مختلف داشته و تولیدات و حمایت‌هایش از داخلی‌سازی را به نمایش عموم گذاشته و در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز اقدامات مختلفی انجام داده است. حضور این نهاد انقلابی برای مردم و جامعه ملموس و محسوس شده است و این یكی از بركات و ثمرات نظام و انقلاب اسلامی است. اكنون جهاددانشگاهی یک مجموعه گمنام و ناشناخته نیست بلكه همه این مجموعه را می‌شناسند.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی به جهاددانشگاهی پرداخت و بیان کرد: شاید نیاز باشد جهاددانشگاهی بعد از سال‌ها فعالیت به‌ سمت‌وسویی رود كه بتواند به‌ عنوان یک نهاد انقلابی و بومی غیردولتی در حوزه‌هایی فعالیت كند كه دیگران در آن كار نمی‌كنند و همچنین در حوزه‌هایی جهت حفظ نخبگان داخل كشور، توسعه فناوری‌ها، بومی‌سازی و توسعه و دانش جدید ورود پیدا كند و فعالیت‌های خوبی داشته باشد تا وابستگی‌ها به خارج از كشور را كم كند.

قادری با بیان اینكه نهادهای انقلابی و برآمده از نظام باید در حوزه‌هایی كار كنند كه در آن با مشكل مواجه هستیم، تصریح کرد: شاید حضور برخی از حوزه‌ها در بخش خصوصی‌ به صرفه نباشند و یا ریسک موجود در این حوزه اجازه ورود را ندهد، اما مجموعه‌ای مانند جهاددانشگاهی می‌تواند حضور چشمگیری داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: اكنون تحریم‌ها با تمام مشکلات، فرصت بسیار خوبی ایجاد كرده است تا به سمت تولیدات داخلی و بومی‌سازی و كاهش وابستگی به خارج حرکت کنیم. در آینده این تحریم‌ها از بین خواهد رفت و محدودیت‌ها نیز برطرف می‌شود؛ لذا در شرایط فعلی باید بتوانیم مشكلات كشور را حل كنیم.

انتهای پیام
captcha