تأثیر عمیق برنامه‌های پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی بر دانشگاه‌ها
کد خبر: 3912609
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
منزوی تأکید کرد؛

تأثیر عمیق برنامه‌های پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی بر دانشگاه‌ها

دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی معتقد است: فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی به ‌صورت عمیق و تأثیرگذار به دانشگاه‌ها راه‌ یافته و همین امر موجب تغییراتی در شیوه‌ کار پژوهشی دانشگاه‌ها شده است و آن‌ها را به سمت توسعه‌ فعالیت‌های پژوهشی و اولویت ‌دادن به آن سوق داده است.

مهشید منزوی، دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی

وقتی طرح و برنامه‌ای در جهاددانشگاهی پیگیری می‌شود، در طول انجام آن مرزهای میان رئیس، معاون، کارشناسان و اعضای عادی از بین می‌رود و همه در کنار یکدیگر و برای یک هدف، که همانا موفقیت در اجرای طرح و برنامه است، فعالیت می‌کنند؛ این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های مهشید منزوی، دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی است؛ او تأکید می‌کند که این ویژگی‌ها را تنها در این نهاد می‌توان مشاهده کرد.

در ادامه، مشروح گفت‌وگوی ایکنا با منزوی به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی را می‌خوانید.

ایکنا ـ چگونه با جهاددانشگاهی آشنا و مشغول به فعالیت در این مجموعه شدید؟

سال ۱۳۷۹ و به ‌واسطه‌ خانم دکتر بهلولی با کلاس‌های جهاددانشگاهی آشنا شدم؛ ایشان در آن زمان اظهار کردند که تصمیم دارند مرکزی با عنوان جی‌آی‌اس (GIS) در جهاددانشگاهی تأسیس کنند؛ من نیز به‌واسطه‌ اینکه تجربه کار در مراکز فنی را داشتم و در حوزه‌ کاربرد ملی توسعه، از کارشناسان طراحی نقشه‌های جی‌آی‌اس بودم، همکاری‌ام را با ایشان آغاز و مرکز مربوطه را در جهاددانشگاهی تأسیس کردیم؛ یعنی یک‌ سال بعد و در سال ۸۰ مجوز این مرکز اخذ شد و من نیز به‌ صورت پاره‌وقت در جهاددانشگاهی واحد تربیت‌معلم مشغول به کار شدم و اکنون ۱۹ سال از همکاری‌ام با جهاددانشگاهی می‌گذرد؛ البته پیش‌تر همکاری‌هایی با برخی شرکت‌های خصوصی داشته‌ام، اما ترجیح من این بوده که در یک مرکز دانشگاهی کار پژوهشی انجام دهم. در آن زمان آشنایی زیادی با جهاددانشگاهی نداشتم، هرچند که در دوران دانشجویی آشنایی نسبی از جهاددانشگاهی پیداکرده بودم، اما بعدها از این‌که این پیشنهاد به من شد و در جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت و خدمت شدم، خوشحال بودم.

ایکنا ـ ارزیابی شما از عملکرد جهاددانشگاهی در زمینه‌ کادرسازی و تربیت نیرو چیست؟

کادرسازی و تربیت نیرو در جهاددانشگاهی طی سال‌های اخیر با آنچه در گذشته بوده، متفاوت است. در گذشته حیطه‌های فعالیتی افراد با هم عجین بود؛ به‌ گونه‌ای که افراد فرصت آموختن از یک‌دیگر را در این مجموعه داشتند. در آن زمان کسی به دنبال استخدام در جهاددانشگاهی نبود و افراد در پی انجام کارهای بر زمین ‌مانده‌ کشور و با همین نگاه، وارد جهاددانشگاهی می‌شدند، اما امروز می‌بینیم که گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی حتی به شیوه‌ جذب دانشگاه‌ها دایر و اعضای آن‌ها انتخاب می‌شوند و در حقیقت شاهد حاکم ‌شدن فضای بوروکراسی اداری بر ساختار این مجموعه نیز هستیم.

ایکنا ـ مهم‌ترین و شاخص‌ترین دستاورد جهاددانشگاهی در چه حوزه‌هایی بوده است؟

فعالیت‌های جهاددانشگاهی همواره با تأثیرگذاری و جریان‌سازی همراه بوده است؛ فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی نمونه‌ی بیرونی ندارد. در کنار این دو حوزه، جهاددانشگاهی در فضای دانشگاه، موفق به انجام فعالیت‌های گسترده‌ی آموزشی شده است. از سویی، فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی به ‌صورت عمیق و تأثیرگذار، به دانشگاه‌ها راه‌یافته و همین امر موجب شده تغییراتی در شیوه‌ کار پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد شود و آن‌ها را نیز به سمت توسعه‌ فعالیت‌های پژوهشی و اولویت‌دادن به این حیطه سوق داده است. در حوزه‌ فرهنگی نیز باید گفت توسعه‌ فعالیت‌های فرهنگی امروز دانشگاه‌ها، نتیجه پیگیری‌های مستمر همکاران ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.

ایکنا ـ اثرگذاری جهاددانشگاهی در حوزه‌ فعالیتی شما چگونه بوده است؟

در مجموعه‌ جهاددانشگاهی، در حوزه‌ پژوهش و فناوری و در سطح کلان، اتفاقات خوبی رقم خورده است و محصولاتی به همت محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی تولیدشده که برای نخستین‌بار در کشور شاهد به ‌بار نشستن آن‌ها بوده‌ایم و این محصولات نهایتاً موجب قطع وابستگی کشور به خارج ‌شده است. در حوزه‌ علوم انسانی نیز جهاددانشگاهی در دهه‌ ۸۰ موفق شد فعالیت‌های معتبر و بزرگی را پیگیری کند؛ به‌ویژه در ۱۰ سال اخیر پژوهش‌های علوم انسانی جهاددانشگاهی در جهت رفع نیازهای توسعه‌ای در حیطه‌ مسائل اجتماعی حرکت کرده و توانسته تا حدودی، دغدغه‌ پژوهشگران در عرصه‌ اجتماعی را مرتفع کند.

ایکنا ـ براساس تجربه‌ای که از سال‌های حضورتان در جهاددانشگاهی دارید، آیا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی حداکثر استفاده صورت می‌پذیرد؟

جهاددانشگاهی نه ‌تنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا، نمونه و مانندی ندارد؛ فعالیت‌های جهاددانشگاهی حیطه‌های بی‌شماری را در سراسر کشور در برگرفته و این موضوع برای این نهاد یک فرصت است و توانسته شبکه‌ای توانمند در کشور ایجاد کند که مشابهی در کشور ندارد. امروز، جهاددانشگاهی در تمامی مناطق و استان‌های کشور شعبه دارد و در تمام کشور، امور مربوط به کادرسازی، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی را دنبال می‌کند. پایبندی به فرهنگ جهادی، در کنار داشتن توانمندی‌های علمی، ازجمله‌ی خصایص اعضای این مجموعه است که موجب تقویت حس یاری‌گری و اعتلای کشور در آن‌ها شده است.

ایکنا ـ در پایان اگر خاطره‌ جالبی از سال‌های فعالیت‌ خود در جهاددانشگاهی دارید بگویید.

برای من، تمام‌ روزهای ۱۹ سال خدمتم در جهاددانشگاهی، به‌عنوان پژوهشگر، خاطره است و هرروز آن با روز قبل متفاوت است؛ چراکه هدف مشخص بوده و اگرچه روش‌های رسیدن به هدف متفاوت است؛ اما بااین‌حال، از تمام پروژه‌هایی که انجام‌شده و سمینارهایی که برگزار کرده‌ایم، یک خاطره‌ خوب و مشترک از همه‌ی این‌ها باقی‌مانده و آن موضوع این است که وقتی طرح و برنامه‌ای در جهاددانشگاهی پیگیری می‌شود، در اثنای اجرا یا انجام آن، مرزی میان رئیس، معاون، کارشناسان و اعضای عادی جهاددانشگاهی دیده نمی‌شود و همه‌ اعضا در کنار یکدیگر و برای یک هدف که آن موفقیت در انجام برنامه است، فعالیت می‌کنند. این موضوع را فقط در جهاددانشگاهی می‌توان مشاهده کرد.

انتهای پیام
captcha