چشم‌انداز جهاد دانشگاهی «آینده‌پژوهی» باشد
کد خبر: 3912702
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹

چشم‌انداز جهاد دانشگاهی «آینده‌پژوهی» باشد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دستگاه‌هایی همچون جهاد دانشگاهی باید نقش حمایت‌گرانه داشته باشند، گفت: امروز کشور نیازمند آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری در سطح کلان است که جهاد دانشگاهی با ظرفیت موجود خود می‌تواند به طور جدی وارد این حوزه شده و بدرخشد.

چشم‌انداز جهاد دانشگاهی «آینده‌پژوهی» باشدیعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی محصول انقلاب فرهنگی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های کشور به دلیل برخی جنبش‌های دانشجویی گروه‌های چپ و راست، تعطیل شد که همین موضوع باعث شد تا احساس نیازی به حضور افرادی انقلابی و متعهد در دانشگاه‌ها و در نهایت تفکر جهادی شکل گیرد.
وی اضافه کرد: در همین راستا، جهاد دانشگاهی در مرداد ماه سال 59 به دستور امام خمینی(ره) ایجاد شد، اما پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و همچنین شروع جنگ تحمیلی، بسیاری از جوانان به دستور امام راهی جبهه جنگ شدند اما در این بین واسپاری برخی امور به جوانان متعهد و انقلاب از تفکرات امام راحل بود.
محمدی‌فر ابراز کرد: جهاد دانشگاهی در ابتدای امر، فعالیت در بخش‌های صنعتی و مهندسی را در پیش گرفت، به مروز زمان در دانشگاه‌ها نیز شعبات جهاد دانشگاهی شکل گرفت این در حالی است که در کنار فعالیت جهاد دانشگاهی، نهادهای نوپای دیگری به فرمان امام در بخش‌های دیگر ایجاد شده بود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: با گذشت زمان و با رشد و توسعه جهاد دانشگاهی، مراکز تحقیقات و پژوهش این مجموعه نیز در سطح استان‌ها افزایش یافت که اکنون با گذشت 40 سال از شکل‌گیری این نهاد انقلابی، همچنان به عنوان نهادی منسجم در حال فعالیت است.
محمدی‌فر ادامه داد: ساختار و تشکیلات جهاد دانشگاهی در ابتدای امر به عنوان یک دستگاه محرومیت‌زدا مطرح بود اما با گذشت زمان به حوزه‌های فرهنگی نیز پیش رفت. آنچه که باید مدنظر جهاد دانشگاهی باشد این است که با گذشت 40 سال از شکل‌گیری خود، باید نقاط ضعف و قوت را مورد ارزیابی قرار دهد. متأسفانه در بسیاری از دستگاه‌ها با موازی‌کاری روبرو هستیم که در جهاد دانشگاهی باید این مهم مورد ارزیابی و تفکیک قرار گیرد تا افراد متخصص در حوزه‌های کاری ویژه این مجموعه به کار گرفته شود.
محمدی‌فر ابراز کرد: جهاد دانشگاهی باید از موازی‌کاری خود کم کرده و به جای آن خلأ‌ها و کمبودهای روز جامعه و استان را شناسایی کرده و به فکر رفع آن مشکلات باشد.
وی گفت: به طور نمونه ورود جهاد دانشگاهی به حوزه آموزش را می‌توان نمونه‌ای از موازی کاری در این مجموعه عنوان کرد چرا که دستگاه‌ها و نهاد‌های علمی بسیاری همچون دانشگاه‌ها عهده دار فعالیت در حوزه آموزش در سطح کشور هستند.
محمدی‌فر با اشاره به اینکه همان گونه که از نام جهاد دانشگاهی برمی‌آید مجموعه‌ای جهادی بوده و خیلی ملزم به قواعد خاص نیست، گفت: جهاد دانشگاهی کارهای خوبی در حوزه نشر، خبر، برنامه‌های فرهنگی، مهندسی، اختراعات و ... انجام داده است که نیاز به یک ارزیابی دارد.
این استاد دانشگاه گفت: از آنجا که جهاد دانشگاهی در کنار دانشگاه مشغول به فعالیت است و در همه استان‌ها نیز شعب این مجموعه در حال ارائه خدمات است می‌طلبد تا این مجموعه انقلابی و جهادی نگاه خود را با توجه به شرایط آینده تغییر دهد.
وی ادامه داد: نگاه جهاد دانشگاهی در اوایل تأسیس نگاه به گذشته در حوزه‌های مختلف بود اما امروز نگاه جهاد دانشگاهی باید نگاه به آینده داشته باشد و در فکر رفع نیازهای روز جامعه باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستگاه‌هایی همچون جهاد دانشگاهی باید نقش حمایت‌گرانه داشته باشند، گفت: امروز کشور نیازمند آینده پژوهی و سیاست‌گذاری در سطح کلان است که جهاد دانشگاهی با ظرفیت موجود خود می‌تواند به طور جدی در این حوزه بدرخشد.
محمدی‌فر با اشاره به اینکه نیاز امروز کشور با توجه به شیوع کرونا، پژوهش در حوزه دارو و استفاده از پژوهشگران این حوزه است، گفت: جهاد دانشگاهی باید به عنوان یک دستگاه انقلابی، فعال و نوآور؛ نقش حمایتی از نیروهای متعهد و متخصص در حوزه‌های مختلف داشته باشد.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا ابراز کرد: این نقش حمایتی جهاد دانشگاهی از پژوهشگران و برنامه و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف می‌تواند در ابعاد مادی، معنوی، تبلیغاتی باشد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی باید از نقش اجرایی خود کم کند و نقش حمایتی و نظارتی خود را افزایش دهد، این مجموعه می‌تواند از پژوهشگران و فضلا در ابعاد مختلف حمایت کند.
محمدی‌فر با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی سینا ارتباط خوبی با جهاد دانشگاهی واحد همدان دارد، یادآور شد: با توجه به شرایط روز جامعه، همه ما باید تغییر استراتژی داده و با هم افزایی بیشتر زمینه اشتغال جوانان را فراهم آوریم.

انتهای پیام
captcha