نقش مهم جهاددانشگاهی در ترسیم دورنمای روشن برای نسل جوان
کد خبر: 3912706
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

نقش مهم جهاددانشگاهی در ترسیم دورنمای روشن برای نسل جوان

فرماندار همدان با اشاره به اینکه توسعه امور فرهنگی از دیگر اهداف ترسیم شده برای جهاددانشگاهی بوده است، مطرح کرد: حضرت امام(ره) همکاری بین حوزه و دانشگاه را مدنظر داشتند تا از طریق تعامل بین حوزه و دانشگاه دورنمای روشن و موفقی را برای نسل جوان ترسیم کنند.

فرماندار / جهادحسین افشاری، فرماندار همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس نظر حضرت امام(ره) دو وظیفه عمده تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی را بر عهده جهاددانشگاهی واگذار کردند، افزود: حضرت امام(ره) تأکید داشتند این دو موضوع ذیل جهاددانشگاهی انجام شود به طوریکه نیروهای بااستعداد و علمی جهاددانشگاهی کارهای خود را انجام دهند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است، تصریح کرد: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی از اهداف جهاددانشگاهی است که در واقع این از درایت و تیزهوشی امام راحل بود که همان ابتدای انقلاب نزدیک به ۴۰ سال قبل، به دنبال خوداتکایی و استقلال اقتصادی کشور بودند.
افشاری با اشاره به اینکه توسعه امور فرهنگی از دیگر اهداف ترسیم شده برای جهاددانشگاهی بوده است، مطرح کرد: حضرت امام(ره) همکاری بین حوزه و دانشگاه را مدنظر داشتند تا از طریق تعامل بین حوزه و دانشگاه دورنمای روشن و موفقی را برای نسل جوان ترسیم کنند.
وی تحقیقات کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی را از دیگر اهداف تأسیس جهاددانشگاهی عنوان و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی واحد همدان یکی از استان‌های پیشرو بوده و از سال ۶۵ تأسیس شده است.
فرماندار همدان با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی طرح‌های خوبی در عرصه واحدهای دانش بنیان دارد، یادآور شد: آزمایشگاه تشخیص طبی، مرکز خون بندناف، مرکز مقاوم سازی سفال و سرامیک از جمله بخش‌های مهم و کاربردی جهاددانشگاهی همدان است.
وی با بیان اینکه سفال و سرامیک یکی از مزیت‌های برجسته استان همدان به ویژه شهر جهانی لالجین به شمار می‌رود، افزود: در مرکز مقاوم سازی سفال و سرامیک جهاددانشگاهی میزان ناخالصی‌های خاک کم شده و سفال و سرامیک مقاوم می‌شود که اگر بتوانیم این طرحی که جهاددانشگاهی آغاز کرده را توسعه داده و تجاری کنیم سفال از کالای زینتی به محصول مصرفی تبدیل می‌شود.
افشاری با تأکید بر اینکه انتظار داریم امسال مرکز ناباروری غرب کشور در همدان به بهره‌برداری برسد، بیان کرد: احداث مرکز درمان ناباروری غرب کشور در همدان یکی از طرح‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه فرزندآوری است و با توجه به اینکه ساختمان این مرکز احداث و تجهیزات خریداری شده است، توقع داریم امسال به بهره‌برداری برسد چراکه با راه‌اندازی این مرکز رفت و آمد به تهران و صرف هزینه‌های بالا، کاهش یافته و همدان به عنوان قطب درمان ناباروری کشور مطرح می‌شود.
فرماندار همدان با اشاره به بازدید خود از این مرکز، اظهار کرد: در بازدیدی که از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی داشتم، تجهیزات خوبی توسط این مرکز تهیه و خریداری شده و امیدوار هستیم امسال به بهره‌برداری برسد.
وی مهمترین دستاورد جهاددانشگاهی را باور شعار «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این شعار در قشر دانشجوی ما مؤثر بوده است به طوریکه میزان خودباوری علمی تحت تأثیر فرهنگ شاهنشاهی کاهش یافته بود اما جهاددانشگاهی بعد از صدور فرمان حضرت امام(ره) این فضا را تغییر داد و یکی از پایه‌ریزی‌های مهم این موضوع جهاددانشگاهی بوده است.
افشاری با بیان اینکه ایجاد خودباوری در بین دانشجویان دهه ۶۰ و ۷۰ از مهمترین دستاوردهای جهاددانشگاهی بوده است، گفت: با شروع فعالیت جهاددانشگاهی جوانان متدین و مستعد ذیل این نهاد آغاز به ارائه طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی از نوع کاربردی کردند.
وی با اشاره به اینکه سازماندهی نیروهای تحصیلکرده برای پشتیبانی از جبهه و جنگ از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای بسیار خوب جهاددانشگاهی سازماندهی نیروهای تحصیلکرده برای پشتیبانی از جبهه و جنگ بوده است به طوریکه برخی از نیازهای مورد نیاز رزمندگان توسط واحدهای زیرمجموعه جهاددانشگاهی تأمین و تولید می‌شد.
فرماندار همدان با بیان اینکه با توجه به اینکه شهر همدان به عنوان یک شهر علمی شناخته می‌شود، نقش فعالیت‌های علمی و پژوهشی و محصولات دانش بنیان از اولویت‌های اصلی است، گفت: در حال حاضر ۱۴ دانشگاه و مجموعه آموزش عالی با ۴۳ هزار دانشجو و بیش از ۱۵۰۰ هیئت علمی در همدان وجود دارد، جهاددانشگاهی می‌تواند با برقراری ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت و دستگاه‌های اجرایی با اولویت مشکلات روز مردم و مشکلاتی که طرح‌های اقتصادی با آن مواجه هستند، کمک بزرگی در حل مشکلات داشته باشد.
افشاری با اشاره به شاخص‌های جهاددانشگاهی، افزود: نخستین شاخصه جهاددانشگاهی روحیه جهادی و انقلابی این نهاد بوده و دومین شاخصه ایجاد سازوکار تشکیلاتی و سازمان یافته بوده است به طوریکه هم توانست هیئت علمی خوب و هم دانشجویان خوبی را جذب کند.
وی درباره عملکرد جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای انقلاب، مطرح کرد: در پشتیبانی از جبهه و جنگ و در دفاع مقدس که نظام تنها بود، خیلی از تجهیزات مورد نیاز را با سازماندهی جوانان متعهد و هیئت‌های علمی خوش فکری که جهاددانشگاهی سازماندهی کرد و در صنایع مرتبط فعالیت داشتند، تأمین کردیم.
فرماندار همدان اولویت شهرستان همدان در واگذاری مأموریت به جهاددانشگاهی را بخش‌های گردشگری، خدمات پزشکی و حمل و نقل دانست و تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل جهاد می‌تواند در زمینه تولید محصولات دانش بنیانی که در کاهش آلاینده‌ها کمک کند و سوخت پاک، پژوهش‌هایی داشته باشد.
افشاری با بیان اینکه سرفصل‌هایی که جهاددانشگاهی در آن ورود کرده، گسترده بوده که برگرفته از تنوع رشته‌های دانشگاهی است، تأکید کرد: با توجه به اینکه در شتاب علمی در دنیا جزء سطح اول جهان هستیم می‌طلبد جهاددانشگاهی در همه رشته‌ها دانشجویان مستعد را سازماندهی کند.
وی با انتقاد از اینکه مجموعه جهاددانشگاهی استان با مدیران دستگاه‌های اجرایی ارتباط مطلوبی برقرار کند، گفت: ظرفیت های جهاددانشگاهی به خیلی از مدیران استانی معرفی نشده و جهاد باید متقابلاً از مشکلات و اولویت های مدیران دستگاه‌های اجرایی آگاهی یابد.
فرماندار همدان با بیان اینکه جهاددانشگاهی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی پژوهش‌هایی را انجام دهد، یادآور شد: امروز ضرورت توسعه علمی کشور بر مبنای نیازهای جامعه جزء اولویت های اساسی و مهم کشور است و هر چه آموزش ها را هدفمندتر و مبتنی بر نیازهای جامعه و کاربردی تر باشد، بهره‎وری اقتصادی و نیروی انسانی ما افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
captcha