از فعالیت در حوزه درمان ناباروری تا تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی
کد خبر: 3912821
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

از فعالیت در حوزه درمان ناباروری تا تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهداف آینده این نهاد، گفت: توسعه پژوهش و خدمات تخصصی در حوزه درمان ناباروری و بیماری‌های ژنتیکی و همچنین تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی از اهداف این سازمان در آینده است.

از فعالیت در حوزه‌ درمان ناباروری و بیماری‌های ژنتیکی تا تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان امروز، 6 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی این مولود فرخنده انقلاب، در فراز و نشیب‌های کشور و انقلاب، یار و یاور مخلص رهبر و انقلاب بوده است.

وی با بیان این‌که سامان‌دهی و مدیریت دانشگاه‌ها بعد از تعطیلی و وجود جریان‌های سیاسی متعدد، نیازمند کار اساسی بود، گفت: این کار نیازمند گروهی بود که بتواند در راستای اهداف انقلاب قدم بردارد و دانشگاه را به‌عنوان یکی از اسباب‌های اساسی توسعه در راستای انقلاب قرار دهد.

محسنی با اشاره به پیشینه‌ تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تدبیر معمار کبیر انقلاب در 16 مردادماه 1359 تشکیل جهاددانشگاهی را اعلام کرد و جهاددانشگاهی پا به منصه‌ ظهور گذاشت.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیشرو بودن آذربایجان شرقی و به‌ویژه تبریز در تمامی تحولات کشور، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آذربایجان سر ایران است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیرگذاری آذربایجان را در سرنوشت کشور، نادیده بگیرد؛ هم‌چنین دانشگاه تبریز نیز یکی از دانشگاه‌های تأثیرگذار در جریانات سیاسی کشور بوده است.

وی گفت: زمانی که دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تبریز به‌عنوان یک مجموعه شناخته می‌شدند، مسائل سیاسی زیادی در دانشگاه تبریز وجود داشت که پس از شکل‌گیری جهاددانشگاهی مدیریت شد. متأسفانه تحمیل جنگ و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان که از آن زمان شروع شد، جهاددانشگاهی را به‌عنوان محوری برای مدیریت و ساماندهی دانشجویان برای اعزام به جبهه‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی مطرح کرد و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در آن سال‌ها همانند دیگر استان‌ها در اعزام دانشجویان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل فعالیت چشمگیری داشت.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی اظهار کرد: این نهاد انقلابی با توجه به نیاز مبرم کشور و با وجود تمامی مشکلات در راستای دور زدن تحریم‌های ظالمانه و اقتصاد مقاومتی و اتصال علم و صنعت توانست کارگاه تولید خمپاره را با همکاری دانشگاه تبریز و جهاد خودکفایی سپاه راه‌اندازی کند.

وی ادامه داد: منافقان کوردل با گزارش و اعلام زمان فعالیت این کارگاه باعث شدند رژیم بعثی این دانشگاه را مورد هدف قرار داده و بمباران کند؛ دانشگاه تبریز تنها دانشگاهی است که در طول قرون متمادی مورد هدف مستقیم نظامی قرار گرفته است؛ این حادثه موجب شهادت 22 نفر از یاران و همکاران ما شد و دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور تبدیل کرد.

محسنی گفت: شاید ارتباط دادن صنعت و دانشگاه و برداشتن گام اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جهاددانشگاهی باشد که توانست تولید را در دل دانشگاه نهادینه کرده و نشان دهد که دانشگاه‌های کشور می‌توانند در کنار علم، تولیدکننده موثر هم باشند، اما متأسفانه بمباران باعث شد این روند هم‌چنان مسکوت بماند؛ در صورتی که الگوی عملی و واقعی آن در دانشگاه تبریز وجود داشت، بعد از گذشت 40 سال هنوز هم مشکل ارتباط علم با صنعت هم‌چنان مطرح است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در راستای توزیع عدالت اجتماعی را از دستاوردهای مهم این نهاد انقلابی دانست و افزود: این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز معتبر در استان برای رفاه حال عمده بیمارانی که جهت درمان از استان ما به سایر جاها مراجعه می‌کردند، ایجاد شد و در راستای تکمیل این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز علمی ـ تخصصی، امکان تشخیص ژنتیک جنین قبل از انتقال را فراهم کردیم.

مرور دستاوردها و افتخارات

وی با اشاره به بهره‌گیری از دستگاه NGS در تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین، اظهار کرد: این دستگاه، تنها دستگاه موجود در شمال‌غرب بوده که در انحصار مرکز تشخیص درمان ناباروری جهاددانشگاهی است؛ این دستگاه می‌تواند به مادرانی که سقط مکرر دارند یا انتقال‌های ناموفق زیادی داشته‌اند، کمک مؤثری کند.

محسنی با یادآوری راه‌اندازی مرکز فناوری انرژی‌های نو اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز فناوری انرژی‌های نو از جمله دستاوردهای مهم سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی بوده و گام‌های مؤثری در طراحی و تولید نیروگاه‌های خورشیدی برداشته شده است؛ این مرکز از مراکز مطرح در کل کشور است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان با وجود این‌که در طول 40 سال گذشته هیچ کمک مادی از استان دریافت نکرده، اما جزو سازمان‌های مؤثر و مورد توجه در استان بوده است. براساس نتایج نظرسنجی‌های ایسپا خدمات تخصصی مرکز درمان ناباروری و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی جزو مراکز مطرح و فعال در استان هستند.

وی با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی به‌عنوان یک مجمع علمی باید در مسائل روز جهت‌گیری داشته و اعلام نظر کند، افزود: ورود جهاددانشگاهی در شعارهای سال و در برگزاری نشست‌های تخصصی برای تفهیم و ارائه موضوع به جامعه چه در طرح گام دوم انقلاب و جهش تولید و چه در تولید محصولات استراتژیک نشان‌گر این است که جهاددانشگاهی به مسائل روز حساس بوده و همچنان پویا و قدرتمند در حال پیشروی است.

وی بر این موضوع که جهاددانشگاهی همیشه در مرز علم حرکت کرده است و پژوهشگاه رویان، ایران را به پنجمین کشور مطرح در حوزه سلول‌های بنیادی تبدیل کرده که این از برکات جهاددانشگاهی است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم که با همه دستگاه‌های اجرایی و علمی، تعامل خوب و سازنده داشته باشیم و با ارائه طرح‌های پژوهشی مختلف تا جایی که ممکن باشد با همه صنایع در ارتباط هستیم و انتظار حمایت از مسوولان استانی را هم داریم.

محسنی ادامه داد: در حوزه مسائل مالی آن‌طور که باید از ما حمایت نمی‌کنند؛ در 40 سال گذشته چند ریال صرف حمایت مستقیم مالی از جهاددانشگاهی شده است که انتظار دارید، خدمات ارزنده‌ای از این نهاد ببینید؟ هر چند که جهاددانشگاهی بدون وقفه به ارائه‌ خدمات ارزنده مشغول است.

تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی

وی افزود: با توجه به این‌که جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان ناباروری دارای امکانات تخصصی بسیار خوبی است و در این حوزه حرفی برای گفتن دارد، قطعاً اهداف آینده این سازمان در راستای توسعه پژوهشی و خدمات تخصصی در حوزه درمان ناباروری و بیماری‌های ژنتیکی خواهد بود؛ تولید کارخانه‌ا‌ی سلول‌های خورشیدی نیز از دیگر هدف‌های این سازمان در آینده است تا بتوانیم سلول‌های مورد نیاز در نیروگاه‌های خورشیدی را برای پایین‌تر آوردن قیمت تمام شده تأمین کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی‌ بیان کرد: همچنین پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی می‌تواند یکی از پژوهشکده‌های مؤثر در کل کشور باشد و فعالیت آن محدود به منطقه خاصی نبوده و کل کشور و منطقه می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha