تمدن‌سازی، مأموریت جدید جهاد دانشگاهی باشد
کد خبر: 3913034
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

تمدن‌سازی، مأموریت جدید جهاد دانشگاهی باشد

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: براى تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بهترین مأموریتی که جهاد دانشگاهى می‌تواند برای خود تعریف کند، تمدن‌سازی در حوزه‌های مدیریتی، علمی و معنویت است.

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تشکیل جهاد دانشگاهی در راستای جبران برخی کاستی‌های نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: تأسیس این نهاد مولود انقلاب اسلامی اتفاق مبارکی بود که با شکل‌گیری مراکز جهاد دانشگاهی در استان‌ها نقشی پررنگ‌تر در عرصه‌های مختلف یافته است.

وی در خصوص خدمات مهم جهاد دانشگاهی به‌ویژه در سال‌های اخیر که نام این نهاد را بر سر زبان‌ها انداخته است، گفت: آموزش‌های گسترده تخصصی فرصت خوبی برای کسانی است که امکان تحصیل در دانشگاه را ندارند.

بسیج افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی نیز ورود بسیار خوبی دارد و شاهدیم که پژوهشگران را از حیث فکری و مالی حمایت می‌کند و در این راستا، جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌ها، نظام بهداشت و درمان‌، کارخانه‌ها، مراکز پژوهشی و فرهنگی و ... برای فعالیت‌های مشترک پژوهشی منعقد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی را از روی نام این نهاد انقلابی می‌توان درک کرد، سازمانی است که اگر گرفتار روزمرگی نشود، کارها را به‌صورت جهادی پیش می‌برد. درواقع، کارهایی که در دیگر نهادها ممکن است انجام آن طولانی شود یا با سختی‌های فراوان همراه باشد، در جهاد دانشگاهی به‌سرعت و با هزینه کمتر به‌صورت جهادی به سرانجام می‌رسد که این نهاد خوشبختانه در این موضوع موفق بوده است.

بسیج تأکید کرد: همواره شاهد اخبار خوب و مبارکی از جهاد دانشگاهی در مباحث فناوری و تجارت دانش‌بنیان هستیم؛ لذا این نهاد می‌تواند با امکانات کم، کارهای بزرگی را در حوزه پژوهشی و فناوری رقم بزند.

وی کوچک و سبک بودن جهاد دانشگاهی را یکی از شاخصه‌های مهم این نهاد برشمرد و تصریح کرد: شاخصه کم‌حجم بودن پیشران خوبی برای عملکرد بهتر هر اداره و سازمان به‌شمار می‌رود، درواقع این نهاد سبکبار درگیر مشکلات مربوط به نیروی انسانی و امور تشکیلاتی و ... نیست.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نیروهای جهاد دانشگاهی دغدغه انقلابی بودن را دارند، ادامه داد: این نیروها با کار جهادی در عرصه‌های گوناگون، خوشبختانه کارنامه خوبی دارند. جهاد دانشگاهی همچنین می‌تواند در کنار دیگر نهادهای علمی، با نگاهی آینده‌پژوهانه در زمینه تربیت نیروها، اساتید و مدیران کارآمد آینده ورود قدرتمندی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت بالای نیروهای خود می‌تواند مأموریت‌های جدیدی را عهده‌دار شود، گفت: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بهترین مأموریت جدیدی که جهاد دانشگاهی می‌تواند برای خود تعریف کند، تمدن‌سازی در حوزه‌های مدیریتی، علمی و معنویت است.

بسیج ادامه داد: جهاد دانشگاهی با توجه به توانایی‌های موجود می‌تواند در راستای تحقق این مأموریت اتاق‌های اندیشه‌ورز تشکیل دهد و برنامه‌های ۵ یا ۱۰ ساله برای خود تنظیم کند.

رئیس بسیج اساتید استان در خصوص تنوع فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، بیان کرد: اگر در دست گرفتن طیف وسیعی از فعالیت‌ها جهاد دانشگاهی را از چابکی در کارها و تمرکز لازم بازندارد، بالنفسه خوب و مطلوب است.

بسیج در پایان به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد و گوناگون جهاد دانشگاهی استان با نهادها و دستگاه‌های گوناگون دولتی و غیر دولتی استان، گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها و تعاملات منشأ اتفاقات خوب و مبارک در استان باشد.

انتهای پیام
captcha