فیلم | شعری از علیرضا قزوه / بخوان امسال ما را هم به بیت‌الله گیسویت
کد خبر: 3913461
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
نوبهار جان و دل/ 7

فیلم | شعری از علیرضا قزوه / بخوان امسال ما را هم به بیت‌الله گیسویت

علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده شهیر کشورمان، به مناسبت فرارسیدن ایام حج و عید سعید قربان شعر «لبیک» را تقدیم مخاطبان ایکنا کرده است.

فیلم | شعری از علیرضا قزوه/ بخوان امسال ما را هم به بیت الله گیسویتبه گزارش ایکنا؛ حج در ادبیات فارسی، گستره وسیعی دارد و اشعار بسیاری در بزرگداشت حج سروده شده است. ابیات و قطعه‌های فراوانی در ادبیات منظوم فارسی به مضامینی همچون آرزوی حج، دشواری راه حج و جنبه‌های اخلاقی و اسرار حج اختصاص یافته است. همچنین واژگان مرتبط به حج و حرمین بار‌ها در شعر فارسی کاربرد‌های شاعرانه یافته و دست‌مایه آرایه‌های ادبی بوده است، چنانکه شاعران از این واژگان برای توصیف معشوق یا ستایش بزرگان بهره گرفته‌اند.

برخی از منظومه‌های فارسی نیز در گزارش و شرح سفر حج سروده شده است. یکی از شاعران برجسته و نام‌آشنا علیرضا قزوه است که هم در رابطه با سفرنامه حج و هم سرودن اشعاری در این زمینه قلم زده است.

علیرضا قزوه درباره ادبیات در حج می‌گوید: حج در ادب فارسی از گذشته دور تاکنون بسیار مورد توجه بوده و در هر دوره و زمانه‌ای شاعران، نویسندگان و ادیبان بسیاری سفرنامه‌های منثور و منظوم نوشته‌اند و یا درباره آن قصاید، مثنوی‌ها، غزل‌ها و شعرهای متنوعی سروده‌اند. من هم سعادت داشته‌ام سفرنامه «پرستو در قاف» را نوشتم. این اثر اولین سفرنامه‌ام بود، بعدها سفرنامه‌های دیگری را نیز نوشتم، اما اولین سفرنامه را درباره حج نوشتم و در برهه‌ای بخش‌هایی از آن در کتاب‌های درسی فارسی اول دبیرستان نیز منتشر شد.

همچنین قصاید و غزل‌هایی را نیز با موضوع حج سروده‌ام که یکی از آنها را تقدیم می‌کنم؛

خدا را حلقه کعبه‌ست این یا حلقه مویت

چه دور افتاده‌ام از حجر اسماعیل پهلویت

تمام عاشقان بر گرد گیسوی تو می‌چرخند

بخوان امسال ما را هم به بیت‌الله گیسویت

شبی از خط نسخ روی ماهت پرده را بردار

شکسته قلب‌ها را خط نستعلیق ابرویت

نه تنها چشم‌هایت سورة والشمس می‌خوانند

به المیزان قسم، تفسیر یوسف می‌کند رویت

تعالی الله خود لبیک اللّهم لبیکی

چه لبیکی که در هفت آسمان پیچیده هوهویت

انتهای پیام
captcha