عملکرد مثبت جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد
کد خبر: 3913684
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱

عملکرد مثبت جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد

رئیس دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان عملکرد جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حقیقت نهادی علمی، انقلابی، دانش‌بنیان به شمار می‌رود و خدمات ارزنده آن طی این سال‌ها غیر قابل انکار است.

غلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حقیقت نهادی علمی، انقلابی، دانش‌بنیان و پل ارتباطی بین جامعه و دانشگاه به شمار می‌رود و خدمات ارزنده آن طی این سال‌ها غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در سطح کشور فعالیتهای پژوهشی بسیاری در زمینه ژنتیک، پژوهشکده رویان و دیگر امور تحقیقاتی انجام داده که در ذهن‌ها ماندگار است. در سطح استان نیز فعالیت‌های گسترده آموزشی، فرهنگی و پژوهشی از سوی این نهاد صورت گرفته که به روشنی ملموس است.

رضایی بیان کرد: جهاددانشگاهی از این نظر که یک نهاد مستقل از دانشگاه و حتی مستقل از معاونت فناوری ریاست جمهوری و دیگر مراکز پژوهشی کشور است و در عین حال می‌تواند از امکانات همه این مراکز و نهادها و سازمان‌ها استفاده کند، نقشی منحصر به فرد در کشور دارد که با رصد نیازهای اساسی جامعه می‌تواند موفق‌تر از سازمان‌ها و نهادهای رسمی پژوهشی کشور عمل کند. قوانین و شرایط دست‌وپاگیری که بر سازمان‌های دولتی حاکم است، تا حدی برای جهاددانشگاهی وجود ندارد و می‌تواند موفق‌تر و با سرعت بیشتری به برآوردن نیازهای واقعی جامعه بپردازد.

وی عملکرد جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: تربیت نیروی متعهد و متخصص یکی از تخصص‌ها و ویژگی‌های مهم جهاددانشگاهی در این سال‌ها بوده و وقتی صحبت از جهاد می‌کنیم به یاد اقدامات انقلابی سال‌های اول انقلاب می‌افتیم، زمانی که سیستم اداری و صنعتی کشور راه‌اندازی نشده بود، این جهاددانشگاهی و نیروهای ارزشی و متعهد آن بود که فارغ از بروکراسی و قوانین دست‌وپا گیر به سرعت توانست وارد عرصه شود و نیازهای کشور را برطرف سازد.

رضایی بیان کرد: آنچه که از آن روزها در ذهن افراد باقی‌مانده است، برداشت محصولات کشاورزی به خصوص برداشت گندم با هدف خودکفایی بود که با گروه‌های مردمی انجام می‌گرفت و همین‌طور رسیدگی به روستاهای سراسر کشور، برق‌رسانی به روستاها، آب‌رسانی، اصلاح سیستم کشاورزی و بخصوص محرومیت‌زدایی جهادسازندگی که جهاددانشگاهی هم از دل آن برآمد.

وی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص جهاددانشگاهی، تلاش در جهت تحقق شعار وزارت علوم و تحقیقات و فناوری یعنی «جامعه محور بودن» می‌تواند نیازها، مسائل و مشکلات کف اجتماع را که در این استان بسیار زیاد است، برطرف کند. وقتی به عملکرد این نهاد توجه می‌کنیم، باعث افتخار است که در هر عرصه‌ای که امکان خدمت‌رسانی وجود داشته، جهاددانشگاهی دریغ نکرده و بصورت پیشگام وارد عرصه شده و بهره‌های بسیار زیادی را به مردم و جامعه رسانده است.

رضایی ادامه داد: ویژگی‌های خاص جهاددانشگاهی ایجاب می‌کند که همه دستگاه‌ها الزام حمایت از این نهاد را بر خود تکلیف کنند، چرا که جهاددانشگاهی گاهی مانند بازوی اجرایی برای دستگاه‌های مختلف عمل می‌کند و در برخی مواقع با سرعت و دقت علمی بیشتر مسائل و مشکلات را برطرف می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: اطلاع‌‌رسانی در رابطه با حوزه عملکرد جهاددانشگاهی باید در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار گیرد و آن‌ها با توانایی‌هایی این نهاد بیشتر آشنا شوند تا بتوانند موفق‌تر در ارائه خدمت به کشور ظاهر شوند.

انتهای پیام
captcha