بایسته‌های مراسم و مناسبت‌ها در فضای مجازی
کد خبر: 3913919
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
دفتر آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منتشر کرد؛

بایسته‌های مراسم و مناسبت‌ها در فضای مجازی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مدت‌ها پیش توجه به فضای مجازی و الزام به نقش‌آفرینی مؤثر و جدی در این حوزه را در کانون توجه قرار داده بود، در شرایط کرونایی موجود و با توجه به محدودیت‌های ناظر بر تجمعات میدانی، دایره و تنوع این موضوع را گسترش داده و در مبادی گوناگون به ویژه مسئله تبلیغات بیش از پیش بدان عنایت کرده است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا، دفتر آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در یادداشتی به بررسی بایسته‌های مراسم و مناسبت‌ها در فضای مجازی با توجه به تداوم محدودیت‌های برگزاری مراسم به واسط شیوع کرونا پرداخته که متن آن به شرح ذیل است:

انقلاب اسلامی در ایران به عنوان انقلابی مکتبی و اسلامی حرف‌های نو بسیاری در حوزه‌های مغفول ایدئولوژی‌ها و رژیم‌های معاصر داشته است. در پرتو ظهور انقلاب اسلامی با رهبری معنوی و داهیانه حضرت امام خمینی (قدس سره) معنای نوینی از زندگی و حکومتداری در پیش روی جهانیان نمایان گشت. در این الگوی نوپدید، حضور و مشارکت مردم یکی از اصول بنیادین و تعیین‌کننده است. مشروعیت حکومت اگر چه بر مبنای نظام اعتقادی اسلامی و شیعی در نتیجه اتصال به منبع ولایت است، منتها پیاده‌سازی و تحقق عینی آن منوط به حضور و پذیرش مداوم مردم نیز می‌باشد. بنابر اندیشه ولایت فقیه، اگرچه مبنای مشروعیت حکومت الهی است با این حال پذیرش مردمی حلقه نهایی استقرار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران متولی اصلی برگزاری و تدبیر مراسم و مناسبت‌های کلان به شمار می‌آید. سیاست‌گذاری، اقدامات میدانی، رسانه‌ای و تبلیغاتی، هم‌افزایی نیروها و نهادهای دخیل و زمینه‌سازی برای افزایش همکاری میان آنها، مدیریت روند و نتایج و نیز ارزیابی و آسیب‌شناسی مراسم و مناسبت‌های عمومی و سراسری در حیطه وظایف و اختیارات این نهاد کهن و انقلابی است. این نهاد اصیل ولایی در طول چهار دهه حیات خویش پیوسته در حال بازخوانی و بازاندیشی روش‌های مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌ها بوده و کوشیده است از رخوت و ایستایی پرهیز نماید. جهان حاضر، جهانی در حال صیرورت و تحول است. در سایه تحولات فضای مجازی، در هر لحظه الگوها و شیوه‌ها و نیز راهبردهای جوامع بشری، به ویژه در ارتباط با مناسبات میان ملت و دولت در حوزه مراسم، مناسک و مناسبت‌ها، در حال دگرگونی و تغییر است. بر همین مبنا و بر اساس یک نیاز عینی و با توجه به تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عرصه مراسم و مناسبت‌ها را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش داده است. قدرت نرم، جنگ نرم، حضور در فضای مجازی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مقابله با موج نفوذ و رخنه در زمره مواردی است که مورد تاکید جدی رهبر انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) بوده است؛ چنان که ایشان می‌فرمایند: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد و هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد. دستگاه‌های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان‌ساز باشد».

فضای مجازی محیطی گسترده دامن و دارای ظرفیت‌های مثبت و منفی فراوان است. در این وادی فرصت‌ها و تهدیدات در یکدیگر مندرج هستند. در یک نگاه استراتژیک، مدیریت موفق این فضا مبتنی بر انتقال معانی و ایستارها به مخاطبین و افزایش توان اقناع‌کنندگی و اثربخشی در جهت تحقق منافع ذهنی و عینی است. در این بستر هر چه یک دولت، گفتمان یا کنشگر سیاسی- اجتماعی همچون جمهوری اسلامی ایران بتواند در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیام‌ها و روایت‌های دارای «قابلیت دسترسی» و «قابلیت اعتبار» بیشتری را صورت‌بندی و منتشر نماید، زمینه مساعدتری برای موفقیت و کامیابی آن در جریان جنگ نرم موجود فراهم می‌شود. مصادره فضای مجازی به ویژه در سطح بین‌المللی صرفا نتیجه داشتن یک روایت و پیام بر حق و متعالی نیست؛ در این راستای بازنمایی و زیبانمایی خوانش‌ها و مفاهیم بسیار مهم و اساسی است. برپایه همین قاعده رهبری معظم (مدظله العالی) بیان می‌دارند «باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال درعرصه‌ فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم». ایشان در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صراحتا بیان نمودند: «در مورد فضای مجازی... مواظب شلّیک توپخانه‌ دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویّت شما، موجودیّت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند... تخریب می‌کنند، موفّقیّت‌های انقلاب را کتمان می‌کنند، دروغ‌انگاری می‌کنند؛ ناموفّقیّت‌ها را، ضعف‌ها را، کاستی‌ها را اگر یکی است هزار تا جلوه می‌دهند، اگر یک‌جا است به همه‌جا تعمیم می‌دهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای این که راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ می‌خواهد این ایمان را از بین ببرد».

در پی این فراخوان و الزام، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تلاش در راستای گسترش دامنه فعالیت‌های خود در عرصه فضای مجازی را به صورتی جدی‌تر در دستور کار قرار داد. رساندن صدای حیات‌بخش انقلاب اسلامی با استفاده از فرصت و مجال برگزاری مراسم و مناسبت‌ها راهبرد اصلی در این عرصه تلقی می‌شود. این امر در دوران بروز ویروس مهلک کرونا رنگی جدی‌تر به خود گرفته و شاید حتی بتوان موضوع برگزاری مراسم و فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به دو دوره پیش و پس از کرونا تقسیم نمود. پیش از این رخداد نیز ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهید ایشان لزوم ورود جدی‌تر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عرصه فضای مجازی و رسانه نوین و شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش نمایان ساخته بود. در همین راستا و با توجه به تعطیل‌ناپذیر بودن حوزه مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از آغاز سال 1399 عمده توجه خویش را پیش از پیش بر روی وجه مجازی مراسم عمومی و سراسری قرار داده است.

بر این اساس اگرچه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مدت‌ها پیش توجه به فضای مجازی و الزام به نقش‌آفرینی مؤثر و جدی در این حوزه را در کانون توجه قرار داده بود، در شرایط کرونایی موجود و با توجه به محدودیت‌های ناظر بر تجمعات میدانی، دایره و تنوع این موضوع را گسترش داده و در مبادی گوناگون به ویژه مسئله تبلیغات بیش از پیش بدان عنایت کرده است. اهم اهداف و راهبردهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در زمینه بسط مراسم و مناسبت‌ها عمومی و سراسری نظام اسلامی اسلامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

ـ دفاع از مکتب فکری و ایدئولوژی انقلاب اسلامی در قالب مراسم و مناسبت‌های عمومی و سراسری

ـ تقویت ارکان گفتمان ولایت فقیه، اندیشه امامین انقلاب اسلامی و تفکر مردم سالاری دینی

ـ گسترش دامنه مشارکت عمومی و مردمی در امر برگزاری مراسم و مناسبت ها

ـ بیان اقدامات و کارکردهای مثبت و سازنده انقلاب اسلامی و ارائه کارنامه موفق و بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران

ـ تقویت مشروعیت نظام اسلامی از طریق عمل به عنوان پاسدار جنگ نرم و دفاع مقدس مجازی

ـ تقویت گفتمان ایثار، جهاد و شهادت

ـ بسط اندیشه مقاومت و بیان کارکردهای مثبت و حیاتی جبهه مقاومت با محوریت شهید بزرگ و پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی

ـ مقابله با موج نفوذ و رخنه دشمنان و معاندین

ـ مقابله با جنگ نرم دشمن و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

ـ پاسخگویی به شبهات، شایعات و اقدامات تخریبی دشمنان و نیروهای وابسته و بیگانه و ضدانقلاب

ـ کمک به تقویت دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای نظام اسلامی

ـ بسط عمق استراتژیک نظام اسلامی با محوریت جهان اسلام

ـ ایجاد حس امید و نشاط و حماسه در جامعه

ـ نقش‌آفرینی به منزله حلقه وصل میان نظام اسلامی و آحاد ملت ایران و امت حزب‌الله و همسویی با مطالبات برحق مردمی و سبک زندگی نسل جوان

ـ جذب حداکثری و بسط جامعه مخاطبین در عرصه‌های داخلی و خارجی با بهره‌گیری از فرصت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

ـ افزایش بهره‌وری و اثربخشی ضمن کاهش هزینه‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

ـ همراهی با دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در زمینه مراسم و مناسبت‌ها به صورت مجازی و غیرحضوری با توجه به الزامات دوران کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

انتهای پیام
captcha