جهش تولید موضوع بخشی از پژوهش‌های جهاددانشگاهی باشد
کد خبر: 3914076
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

جهش تولید موضوع بخشی از پژوهش‌های جهاددانشگاهی باشد

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی و تولید به‌ویژه در دو دهه اخیر، گفت: تولید و جهش تولید دارای اهمیت فراوان است و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند بخشی از پژوهش‌های خود را به این موضوع اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین سعید صفی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی، گفت: این نهاد هم عنوان دانشگاه را دارد و به‌عنوان سنگر علم و پیشرفت علمی مورد توجه قرار دارد و هم عنوان جهاد را با خود دارد که معنای ویژه‌ای در ادبیات و گفتمان دینی ما دارد و حرکت جهادی ایستایی ندارد.

وی ادامه داد: امروز جهاد دانشگاهی اقتدار علمی خود را به جهان ثابت کرده است و به‌عنوان مولود انقلاب، انسان‌های متعهد در بدنه این نهاد مشغول کار هستند و می‌توان چشم‌انداز خوبی برای این نهاد که گام‌های محکمی را در زمینه‌های گوناگون برداشته‌، متصور شد.

حجت‌الاسلام صفی در خصوص دستاوردهای جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: در حوزه علم و فناوری‌، تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای در این نهاد را شاهد هستیم، در زمینه آموزش نیز جهاد دانشگاهی به‌دنبال تربیت نیروهای انسانی متخصص، متعهد و انقلابی است و امکان استفاده دوره‌های متنوع آموزشی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم کرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان بیان کرد: در حوزه فرهنگ نیز جهاد دانشگاهی جهت تعمیق هویت ایرانی ـ اسلامی دانشجویان گام‌های خوبی را برداشته است و در این حوزه شاهد فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در قالب گفتمان‌سازی، برگزاری مناظرات دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و ... در دانشگاه‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام صفی به فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال‌زایی و کار‌آفرینی اشاره و بیان کرد: در زمینه اشتغال و مباحث دانش‌بنیان شاهد فعالیت این نهاد مرتبط با نیازهای بومی استان و انجام کارهای پر خیر و برکتی هستیم.

تبیین کار جهادی

وی با تأکید بر اینکه هر کاری کار جهادی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: جهاد یعنی مبارزه و جهاد دانشگاهی باید نیازهای اساسی کشور را شناسایی و جهت رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند، دایره جهاد در جهاد دانشگاهی مباحث علمی و فناوری است که باید بتواند از تفکر و اندیشه متفکران بهره گیرد و با قلم و فکر به جهاد بپردازد.

حجت‌الاسلام صفی گفت: امروز وظیفه جهاد دانشگاهی‌، جهاد علمی است که می‌تواند در تمام مشکلات خرد و کلان کشور ورود داشته باشد و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و جوان و نیز ظرفیت‌های مغفول مانده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، متفکران علمی و متعهد را پای کار بیاورد و جهت رفع مشکلات گام بردارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند از کارهای جزئی صرف‌نظر کند و به کارهای عمیق روی آورد، افزود: جهاد دانشگاهی اندیشه جهادی را در سطح اعتقادی، رفتاری و عقلانی پیشه خود ساخته و صیانت از اصول و ارزش‌ها را مد نظر قرار می‌دهد و این ظرفیت را دارد که در عرصه جهاد و پیشرفت علمی کشور درخشان‌تر عمل کند و در راستای رفع نیازهای اساسی کشور گام بردارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ و جهت‌گیری است که باید در جامعه گسترش یابد و پایه‌های آن محکم شود، اگر این اتفاق بیفتد جهاد دانشگاهی منحصر در یک نهاد و مرکز نخواهد شد بلکه هر فردی در هر جا می‌تواند منسوب به فرهنگ جهاد دانشگاهی باشد تا پیشرفت و خودباوری در افراد تحقق یابد.

مرکز رویان؛ الگوی موفق جهاد دانشگاهی

حجت‌الاسلام صفی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی الگوی موفقی مانند مرکز رویان را در مجموعه خود دارد، اضافه کرد: این مرکز امروزه در سطح بین‌المللی مطرح است و می‌تواند الگوی اجرایی خوبی در سایر اجزای بدنه جهاد دانشگاهی باشد تا طبق این الگو و با در نظر داشتن فرامین مقام معظم رهبری، مأموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کند.

وی با اشاره به تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی و تولید به‌ویژه در دو دهه اخیر، بیان کرد: امروز تولید و جهش تولید دارای اهمیت فراوان است و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند بخشی از پژوهش‌های خود را به این موضوع اختصاص دهد و ورود خوبی به موضوع داشته باشد.

حجت‌الاسلام صفی در خصوص تنوع و گستردگی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: وجود تنوع در فعالیت‌ها مؤید توجه به همه سلایق و ذائقه‌هاست و اتفاق خوبی به‌شمار می‌رود، در عین حال باید اولویت‌ها را نیز مشخص کرد و به آن‌ها پرداخت.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ویژگی شاخص برخورداری از نیروهای جوان و دارای تفکر جهادی باید از ظرفیت جوامع علمی و دانشگاهی استفاده کند و کارهای اساسی را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام
captcha