«بی‌بی هیبت»؛ خواهر امام رضا(ع) و پناه شیعیان در باکو + فیلم
کد خبر: 3914131
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

«بی‌بی هیبت»؛ خواهر امام رضا(ع) و پناه شیعیان در باکو + فیلم

حرم «بی‌بی هیبت» زیارتگاهی باصفا در شهر باکو و مدفن «فاطمه صغری»، خواهر امام رضا(ع)، است که هر ساله جمع زیادی از عاشقان و دوستداران اهل بیت(ع) برای زیارت به این مکان مشرف می‌شوند.

به گزارش ایکنا، تعدادی از دختران بزرگوار حضرت موسی کاظم(ع)، پدر گرامی حضرت امام رضا(ع) «فاطمه» نام داشتند. محدثان، مورخان، سیره‌نویسان، تذكره‌نویسان و نسب‌شناسان به هنگام شمارش دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) از چند دختر به نام فاطمه نام برده‌اند.

سبط ابن جوزی، یكی از بزرگان علمای اهل سنت در قرن هفتم هنگام شمارش فرزندان امام موسی کاظم(ع) از چهار دختر به نام‌های «فاطمه كبری»، «فاطمه صغری»، «فاطمه وُسطی» و «فاطمه اُخری» یاد کرده است.

حرم «فاطمه كبری» مشهور به حضرت معصومه(س) در قم قرار دارد و زیارتگاه باشكوهی است كه همه روزه هزاران نفر از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از داخل و خارج كشور آن را زیارت می‌کنند.

حرم فاطمه صغری(س) مشهور به «بی‌بی هیبت» در مدخل شهر «باكو»، پایتخت جمهوری آذربایجان، واقع است. «فاطمه وُسطی» مشهور به «ستی فاطمه» نیز در «اصفهان» بود و حرم قدیمی باشكوهی دارد. حرم «فاطمه اخری» مشهور به «خواهر امام» نیز در «رشت» قرار دارد.

آستان «بی‌بی هیبت» در باکو در طول قرون مورد توجه خاص شیعیان شیفته و عاشقان اهل بیت(ع) بوده است كه از اقصی نقاط جهان رنج سفر را بر خود هموار می‌كردند و به سوی مرقد شریفش می‌شتافتند.

پس از پیدایش كمونیسم و قطع ارتباط این سامان با دیگر ممالک اسلامی، رفت و آمدها قطع شد و حرم آن حضرت به دستور «ژوزف استالین»، رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی، در سپتامبر 1936 با دینامیت منفجر و روی قبر مطهر آسفالت شد.

پس از فروپاشی نظام كمونیستی، شیعیان با تلاش فراوان به تجدید بنای حرم مطهر آن حضرت اقدام کردند و فاز اول آن هفدهم ربیع‌الاول 1419 قمری هم‌زمان با سالروز ولادت پیامبر(ص) و پیشوای ششم شیعیان امام جعفر صادق(ع) طی مراسم باشكوهی افتتاح شد.

حضرت «بی‌بی هیبت» در میان اهالی باکو و شیعیان، ملقب به «حكیمه» و مشهور به «بی‌بی هیبت» است؛ همان طور که در منابع فراوان آمده، نام گرامی آن حضرت «فاطمه صغری» است كه در آن منطقه به «حكیمه» ملقب شده و به بی‌بی هیبت شهرت یافته است.

انتهای پیام
captcha