تحلیل اتفاقات فناورانه شانس موفقیت در کسب‌‌وکارهای قرآنی را افزایش می دهد
کد خبر: 3914227
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
در سی‌و یکمین «کافه‌محفل» مطرح شد:

تحلیل اتفاقات فناورانه شانس موفقیت در کسب‌‌وکارهای قرآنی را افزایش می دهد

رضوانیان، مدرس کسب‌وکارهای قرآنی گفت: اگر می‌خواهید در کسب و کارهای قرآنی، مدل تعریف و راهکاری ارائه دهید، بدون اینکه اتفاقات پیرامونی را تحلیل کنید شانس موفقیت شما کم می‌شود اما اگر اتفاقات فناورانه اطراف را تحلیل کنید، شانس موفقیت بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌‌و‌یکمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز گذشته ۱۱ مردادماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به صورت مجازی از طریق سامانه امجد جهاد دانشگاهی برپا شد.

محسن رضوانیان، مدرس این کافه محفل که همانند جلسه قبل با موضوع «آشنایی با سرویس‌دهی محصولات» برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه گذشته درباره خدماتی کردن محصولات صحبت کردیم و گفتیم که طبق این مدل می‌توانیم کسب‌وکارهای خود را سرویس‌محور کنیم. قدم اول این است که مادر درجه اول محصول و در درجه دوم مشتری را انتخاب کنیم و در مرحله سوم موانع و توانمندسازها را پیدا و آنها را دسته‌بندی و پیشنهادات لازم را آماده کنیم، سپس به برررسی آپشن‌ها می‌رسیم.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: اگر این اقدامات باعث کاهش ملموس بودن محصول شود، ما خدماتی کردن محصول را انجام داده‌ایم در غیر اینصورت نیازمند بازبینی کار خود هستیم. درباره قدم اول باید گفت که محصول یا خدمتی را انتخاب کنید که قابل سرویس‌دهی باشد؛ مثلاً محصولی به نام ایرلاین به شما سرویس می‌دهد و می‌گوید یک صندلی از این هواپیما هزار دلار تمام می‌شود لذا باید چیزی انتخاب کنیم که پتانسیل سرویس‌دهی داشته باشد.

رضوانیان با اشاره به نقش رشد فناوری در بهبود عملکرد کسب و کارهای نوپا یادآور شد: قبل از رشد فناوری گفته می‌شد روی محصولات بسیار پیچیده می‌شود خدمات ارائه داد اما چه کسی فکرش را می‌کرد که بتوان دوچرخه را هم خدماتی کرد و به مردم خدمات لازم را ارائه داد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: اگر می‌خواهید در کسب‌وکارهای قرآنی، یک مدل تعریف و راهکاری ارائه دهید بدون اینکه اتفاقات پیرامونی را تحلیل کنید، شانس موفقیت شما کم می‌شود، اما اگر اتفاقات فناورانه اطراف را تحلیل کنید شانس موفقیت بیشتر خواهد شد. حال سؤال این است که چه اتفاقی افتاده که دوچرخه‌ها خدماتی شدند؟

رضوانیان گفت: واقعیت این است که نقش فناوری در این زمینه بسیار مهم است و کمک می‌کند ما محصولات را سرویتایزد یا خدماتی کنیم. برای مثال اگر دوچرخه‌های «بیدود» مجهز به جی پی اس نبودند، نمی‌توانسیم در این زمینه موفق عمل کنیم. در واقع فناوری ماهواره‌ای نیز در این زمینه به کمک ما آمده است. این سیستم براساس مکان‌یابی به شما کمک می‌کند که خدمات لازم را ارائه دهید.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی جامعه هدف ادامه داد: اگر اسنپ نمی‌توانست موقعیت راننده‌هایی که در اطراف ما قرار دارند را شناسایی کند، به موفقیت نمی‌رسید. در اینحا قیمت‌گذاری پویا نیز صورت می‌گیرد و خدمات‌دهی آنها نیز از آژانس‌ها مناسب‌تر است. ما برای شناختن یا دسته‌بندی مشتریان می‌توانیم پارامترهای متعددی را در نظر بگیریم. اولاً باید مشتری را از نظر روانشناختی دسته‌بندی کنیم و علایق شخصی وی، موقعیت، میزان جابه‌جایی، سن، تحصیلات، درآمد و... را در نظر بگیریم. بر این مبنا می‌توانیم جامعه هدف خود را شناسایی کنیم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: یکی از کارهایی که مجموعه «مامان پز» انجام می‌دهد این است که امکان پخت غذا توسط مامان‌ها و فروش آن روی پلتفرم‌ها را فراهم می‌کند. «مامان‌پز» عمدتاً به بیزینس‌ها سرویس می‌دهد. باید مدل کسب و کار را انتخاب و مشتری خود را به خوبی بشناسیم سپس اقدام به شناخت موانع و توانمندسازها کنیم.

رضوانیان گفت: البته باید دانست که همه موانع مهم نیستند و لازم است از طریق دسته‌بندی، روشن کنیم که باید به کدام یک توجه بیشتری داشته باشیم. در قدم بعدی باید سراغ سرویس‌دهی برویم. ما می‌توانیم گام به گام یا به شکل رادیکال اقدام به سرویس‌دهی کنیم. سرویس‌دهی رادیکال به گونه‌ای است که ملموس بودن را به یک باره به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. این همان کاری است که «اوبر» انجام داد.

وی در پایان تصریح کرد: گاهی اوقات سرویس‌دهی، ابزاری برای نوآوری است و معتقدیم برای نوآور کردن یک مجموعه، نیاز به سرویتایزد کردن داریم. قبلاً همه مردم تلفن هوشمند نداشتند و اینترنت نیز نبود اما اکنون این امکانات در اختیار مردم قرار گرفته است و می‌توان سرویتایزد کردن را بهتر پیش برد. یکی از موانعی‌ که در کسب‌‌وکارها وجود دارد مقوله مالکیت است. هرکس مالکیت بیشتری داشته باشد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند و این بالا رفتن هزینه گاهی به شکست پروژه منجر می‌شود.

انتهای پیام
captcha