توصیه‌هایی برای نحوه برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3914228
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳

توصیه‌هایی برای نحوه برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

کرونا موجب شده تا برگزاری هیئات در ایام محرم با چالش مواجه شوند، از این رو بسیاری از کارشناسان مذهبی پیرو نظرات متخصصان درمانی کشور در حال ارائه توصیه‌هایی در باب هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم‌ هستند تا شاهد برگزاری هیئات با در نظر گرفتن تمام پروتکل‌ها باشیم.

به گزارش ایکنا؛ مهم‌ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز، دوازدهم مردادماه، مربوط به توصیه‌هایی است که کارشناسان مذهبی نسبت به برگزاری مجالس محرم دارند؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «هوشیار: محرم امسال آزمون همگانی است/ فرصتی برای بازگشت به اصالت‌‌ عزاداری»‌، «پیام‌های غدیر| بازتاب جریان غدیر در ماجرای سجده بر آدم(ع)»، «توصیه‌ای به مشتاقان مجالس عروسی در این شرایط کرونایی»، «حسینی قمی: برای عید غدیر چه کرده‌ایم؟/ عالم سنّی که در مدح امام علی(ع) کتاب نوشت»، «سقط جنین مدل نوینِ زنده به گور دختران در عصر جاهلیت است»‌، «سازمان تبلیغات طرح قربانی قربان؛ اطعام غدیر را اجرا می‌کند»، «دوره آموزشی شیوه‌های ارتباط مؤثر در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود»، «هیئت‌های مذهبی حفظ سلامتی را وظیفه شرعی می‌دانند/ عزای بر سیدالشهداء عامل حیات روحانی انسانهاست» و «حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم(ع)» هستند.

خبر «هیئت‌های مذهبی حفظ سلامتی را وظیفه شرعی می‌دانند/ عزای بر سیدالشهداء عامل حیات روحانی انسان‌هاست» مربوط به گفت‌وگوی حجت‌الاسلام ناصر خلج، استاد سطح عالی حوزه علمیه با تسنیم است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: خداوند هیچ چیزی را در دین اسلام فروگذار نکرده است و این ماییم که باید از گنجینه‌های آن بهره ببریم و تسلیم اوامر آن شویم. خود خداوند فرمود «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏»؛ دین نزد خدا، همان اسلام است؛ به قول شهید مطهری، دین اسلام هم دین کامل و هم دین تمام است. دین کامل است به این لحاظ که برای تمام زمانها پاسخگوست و دینِ تمام است، به این علت که هیچ چیزی را برای بشر فروگذار نکرده است؛ یکی از مسائل مربوط به احکام دین اسلام، حفظ سلامت ابعاد جسمانی و روحانی انسان است.

وی افزود: شایسته است در این شرایط که بیماری کرونا سایه بر فعالیت‌های اجتماعی جهان انداخته است، حافظ سلامتی خود باشیم و همچون گذشته و بر اساس ضوابط ستاد کرونا و مسئولان امر عمل کنیم. هیئت‌های مذهبی هم یکی از مراکز تجمع است و مطمئناً قشر هیئتی و مذهبی ما همانند گذشته تقید به مسائل بهداشتی خواهند داشت؛ چرا که ما هم حافظ جان خود باید باشیم و هم دیگران چه اینکه اگر خدایی نکرده فردی مبتلا شود، این بیماری به بیرون از محل عزاداری تسری می‌یابد.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «طرح یکشنبه‌های علوی اجرا می‌شود/ برگزاری جشنواره دوسالانه کتاب غدیر»، «دین به گیرندگان حقوق‌های نجومی نگفته بود بعضی چیزها در حق شما روا نیست؟» و «مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ۲۳ مرداد معرفی می‌شود» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر که گفت‌وگوی رحیم قربانی، مدیرعامل سابق اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با فارس است، می‌خوانیم: انتخابات زود‌هنگام هیئت مدیره اتحادیه‌های قرآنی کشور پس از کش و قوس فراوان جمعه 3 مرداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و طی آن اعضای جدید هیئت مدیره انتخاب و معرفی شدند. پس از برگزاری انتخابات اولین جلسه هیئت مدیره چهارشنبه ۸ مرداد در وزارت ارشاد و باحضور حداکثری اعضا برگزار شد و در آن همه حاضران بر اصل وحدت هیئت مدیره تأکید داشتند.

قربانی با اشاره به انتخاب رئیس هیئت مدیره اتحادیه در این جلسه گفت: با انتخاب هیئت مدیره، آقای مرتضی طلایی به عنوان رئیس هیئت مدیره معرفی شد. همچنین مقرر شد مدیر‌عامل و دیگر اعضای کمیسیون‌ها در جلسه دوم هیئت مدیره جدید که روز ۲۳ مرداد به میزبانی سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود، معرفی شوند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «حجت‌الاسلام ارزانی درگذشت امام جمعه شهرستان میناب را تسلیت گفت»،‌ «نظر آیت‌الله صانعی درباره نذری دادن در زمان شیوع کرونا»، «کربلا قرنطینه شد» و «پیام‌های رهبری به همایش جهانی حج بازخوانی شد» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «کربلا قرنطینه شد» می‌خوانیم: با شدت گرفتن دامنه شیوع ویروس کرونا در عراق، این کشور قانون منع آمد و شد را از پنجشنبه گذشته(نهم مردادماه)، همزمان با عید قربان به اجرا گذاشت. این مقررات تا یکشنبه آینده، نهم اگوست(نوزدهم مردادماه) ادامه خواهد داشت. به دنبال این تصمیم، شهر کربلا که کانون مهم زیارت در عراق و محل تمرکز شماری از مراجع تقلید شیعه است، از سه‌شنبه گذشته به صورت کامل قرنطینه شد و همه ایست‌های بازرسی‌ تعطیل شدند.

فرماندهی عملیات بخش فرات میانه نیز اعلام کرده است تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و هرکس تلاش کند در روزهای زیارت ماه محرم وارد این شهر شود، بازخواست خواهد شد. پس از استفتاء آیت‌الله سیستانی درباره چگونگی اجرای برنامه‌های ماه محرم، استاندار شهر کربلا از منع پذیرش زائران عراقی و خارجی در دهه این نخست این ماه و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد. این اقدام برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا انجام خواهد شد. کربلا یکی از ۱۰ شهر نخست عراق است که با افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ مواجه شده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «فراخوان اولین دوسالانه کتاب غدیر در دهه ولایت اعلام می‌شود» است.

این خبر دربردارنده صحبت‌های حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در نشست خبری است که در بخش‌هایی از آن آمده است در شرایطی که جشن‌های بزرگ مردمی به سبب شیوع ویروس منحوس کرونا متوقف شده است، ما برنامه‌های دیگری در نظر گرفته‌ایم. از جمله مسابقات کتابخوانی با موضوع غدیر، طرح احسان علوی و استمرار کمک‌های مومنانه با شعار هر خانه یک غذاست که نمونه آن، پنج‌میلیون نفر اطعام و یک‌ونیم میلیون بسته غذایی است، جشنواره بزرگ فرهنگی هنری دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، پویش‌های مختلف در فضای مجازی مانند رزق علوی، نذر علوی، همه در خدمت غدیر باشیم، من غدیری‌ام و ...، آذین‌بندی بازارها با همکاری اتاق اصناف ایران، پیش‌همایش مجازی بانوان پیشگامان دفاع از حریم ولایت، همایشی با همکاری دانشگاه امام حسین(ع) و امام صادق(ع) با عنوان مدیریت و فرماندهی در فرهنگ علوی از جمله این برنامه‌هاست.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: همچنین همایش سیره علوی با رویکرد سلامت، همایش حکمرانی علوی، همایش فقرزدایی در سیره امیرالمومنین در استان مرکزی، همایش علمی و ملی نهج‌البلاغه و زمان‌شناسی در استان گیلان، همایش ولایت محور اتحاد امت اسلام در استان هرمزگان، نهضت تعظیم شعائر غدیر با مشارکت مساحت و حسینیه ‌ها و تکایا در استان فارس، طرح اطعام ۴٠٠ هزار نفر و طرح  نان رایگان در استان اصفهان با مشارکت ١١٠ نانوایی، نمایشگاه‌های مجازی کتاب در استان لرستان، اطعام هزار کودک کار در استان گیلان، ۲۰۰ کاروان‌ شادی سیار در تهران و عطرافشانی گلزار شهدای سراسر کشور را نیز در برنامه‌ها داریم. ظریف‌منش ادامه داد: همچنین آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه و آستان حضرت شاهچراغ، آستان حضرت عبدالعظیم و دیگر بقاع متبرکه با همکاری سازمان اوقاف برنامه‌هایی دارند. جز این، شهرداری‌ها و چهل سازمان و ارگان دیگر مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان انرژی اتمی و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، کار، رفاه و تامین اجتماعی و ورزش و جوانان، هریک مجموعه برنامه‌هایی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «تشریح رابطه قرآن و عترت پیامبر(ص)/ جایگاه و نقش ولایت در جامعه اسلامی چیست؟»، «مراسم محرم و صفر به مردم انرژی و روحیه می‌دهد» و «تاثیر همنشین بد در کلام امیرالمومنین(ع)» هستند.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از ««محمدهادی صلح‌جو»، سرپرست گروه تلاوت شبکه قرآن سیما شد» است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «​عرضه 150 عنوان کتاب با تخفیف 20 درصدی همزمان با دهه ولایت»، ««بفرمایید بهشت»؛ قصه‌هایی واقعی از زندگی خانواده‌ای موفق» و «مجموعه ده جلدی «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد» رونمایی می‌شود» هستند.

میزان

«دهه «امامت و ولایت» زمانی ارزشمند برای کسب شناخت و معرفت» و «انجام نظارت‌های مستمر بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مسجد مقدس جمکران» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha