قاریان دیروز و امروز از نگاه «محمود الخشت» قاری مصری + فیلم تلاوت و اذان
کد خبر: 3914311
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

قاریان دیروز و امروز از نگاه «محمود الخشت» قاری مصری + فیلم تلاوت و اذان

شیخ «محمود محمد الخشت»، از قاریان مصری، با بیان اینکه میان قاریان دیروز و امروز تفاوت وجود دارد، گفت: مصطفی اسماعیل جایگزینی ندارد، هرچند قاریان کنونی از او تقلید ‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم، وی شب گذشته، 12 مردادماه، در گفت‌و‌گو با برنامه «اخبار مصر» در تلویزیون این کشور اظهار کرد: شیخ طبلاوی و منشاوی قاریانی هستند که نمی‌توان از آن‌ها تقلید کرد و به پای آنان رسید، اما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم.

وی افزود: قاریان دیروز و امروز با هم متفاوتند، در گذشته قاری مدت زمان طولانی تلاوت می‌کرد و مردم گوش می‌دانند، اما در این زمان سرگرمی‌ها زیاد شده و موبایل و اینترنت ذهن مردم را مشغول کرده است.

شیخ الخشت تصریح کرد: در گذشته شهروندان مصری به قصر «عابدین» می‌رفتند تا به تلاوت قاریان گوش دهند، حتی به اماکنی دوردست سفر می‌کردند تا از اذان عشاء تا بامداد قرآن بشنوند، اما امروز چنین نیست.

قاریان دیروز و امروز از نگاه قاری مصری + تلاوت و اذان

وی با بیان توصیه‌هایی برای قاریان قرآن ادامه داد: قاری قرآن باید حافظ قرآن هم باشد و قرآن را به شیوه‌ای درست و با تجوید فرا بگیرد.

این قاری مصری تأکید کرد: صدای قاری در گفت‌وگو با دیگران آرام است و او صدایش را بر کسی بلند نمی‌کند و طبع آرام و متینی دارد.

وی که در کشورهای مختلف قرآن تلاوت کرده است، اظهار کرد: بهترین سفرم، سفری بود که در سال 2000 به مسجدالاقصی داشتم و یک ماه طول کشید، در این سفر 30 روز در محراب مسجدالاقصی قرآن تلاوت کردم و در روز دو رکعت نماز زیر قبة الصخره می‌خواندم.

شیخ الخشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به آینده قاریان قرآن در مصر امیدوار است یا خیر، گفت: قاری قرآنی که مسیر درست را برود، شخصی است که تقوای الهی پیشه کرده و قرآن کتاب سلوک و راه و روش زندگی است.

قاریان دیروز و امروز از نگاه قاری مصری + تلاوت و اذان

شیخ محمود الخشت، متولد سال 1960 در روستای «طموه» استان «جیزه» مصر است، او پیش از 9 سالگی قرآن را حفظ کرد و با حضور در محافل و مناسبت‌ها همراه با مشاهیر قرائت در محل زندگی‌اش به شهرت رسید.

این قاری 60 ساله در سال 1997 مجوز قرائت در رادیو مصر را دریافت کرد و بعدها به تلویزیون این کشور پیوست. زیمبابوه، اوکراین، استرالیا (مرکز اسلامی استرالیا) و قدس شریف(مسجدالاقصی) از کشورها و مناطقی است که شیخ الخشت در آن‌ها قرآن تلاوت کرده است.

تلاوتی تصویری استودیویی از محمود محمد الخشت

اذان محمود الخشت
انتهای پیام
captcha