ضرورت فرصت‌های مطالعاتی برای آشنایی جهانیان با معارف حقیقی اسلام
کد خبر: 3915183
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
رایزن فرهنگی ایران در یونان تأکید کرد؛

ضرورت فرصت‌های مطالعاتی برای آشنایی جهانیان با معارف حقیقی اسلام

رایزن فرهنگی کشورمان در آتن گفت: استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای آشنایی جهانیان با معارف حقیقی اسلام بسیار راه‌گشا است، متأسفانه در اروپا، معرفی اسلام و ایران بیشتر از سوی سیاسیون ارائه می‌شود، نه اندیشمندان؛ بنابراین، لازم است این امر با گفت‌وگو و حضور در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی محقق شود.

به گزارش ایکنا، مهدی نیکخواه قمی، رایزن جدید فرهنگی کشورمان در یونان، با حضور در ساختمان ستادی جامعة المصطفی(ص) العالمیه با حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس المصطفی(ص) دیدار و در سخنانی اظهار کرد: این مرکز علمی و آموزشی با جایگاهی که در عرصه بین‌الملل دارد، می‌تواند نقش به سزایی در رواج گفت‌وگوی ادیان در یونان ایفا کند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی در المصطفی(ص) افزود: این شرایط می‌تواند زمینه‌سازی برای بهره‌مندی استادان و دانشجویان یونان از دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعة المصطفی را فراهم آورد و به اصلاح نوع نگاه و نگرش به اسلام و ایران کمک کند.

نیکخواه قمی استفاده از فرصت‌های مطالعاتی را برای آشنایی جهانیان با معارف حقیقی اسلام بسیار راه‌گشا توصیف کرد و گفت: متأسفانه در اروپا، معرفی اسلام و ایران بیشتر از سوی سیاسیون ارائه می‌شود، نه اندیشمندان؛ بنابراین، لازم است تصویر غلط رایج در اروپا اصلاح و این امر با گفت‌وگو و حضور در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی محقق شود.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و آرزوی موفقیت در انجام وظایف محوله، اظهار کرد: لازم است با توجه به ظرفیت و سابقه یونان در زمینه‌های فرهنگی و علمی، ارتباط مراکز علمی ایران و یونان وثیق‌تر و عمیق‌تر باشد.

وی با اشاره به نقش رایزن فرهنگی در تحکیم روابط علمی و فرهنگی ایران و یونان گفت: در دوره اسلامی، ترجمه کتب یونانی در زمینه‌های علمی مختلف، بسیار رواج داشته است.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به وجود فرصت ذی‌قیمت تبادل فرهنگی و گفت‌وگو میان دو ملت ایران و یونان و حوزه علمیه و مراکز دانشگاهی ایران با مراکز علمی یونان، توجه به ظرفیت‌های مشترک دو کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از رسالت‌های رایزنی، برقراری ارتباط فرهنگی و آموزشی میان دو کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به نقش مهم رایزنی‌ها در تبیین ظرفیت‌های علمی جامعةالمصطفی در کشور‌های گوناگون، از عضویت المصطفی در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی دنیا سخن گفت و افزود: جامعةالمصطفی یکی از مراکز دانشگاهی شناخته‌شده در دنیاست. مدارک علمی این نهاد بین‌المللی نیز با هماهنگی وزارت علوم اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: در جامعة المصطفی(ص)، قریب به ۱۵۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف، از کاردانی تا دکتری، ارائه می‌شود و افزون بر این، نظام سطوح حوزوی نیز در جامعة المصطفی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به ظرفیت‌های جامعة المصطفی در آموزش غیرحضوری و مجازی، یادآور شد: شرط حضور در نظام غیرحضوری جامعة المصطفی، طلبه بودن نیست و حتی پیروان ادیان و مذاهب دیگر نیز می‌توانند با احراز شرایط آموزشی، در این دوره‌ها حضور یابند، همچنین یکی دیگر از ظرفیت‌های المصطفی، بخش آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی است و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی متولی برگزاری این دوره‌ها در المصطفی به شمار می‌رود که می‌تواند برای رایزنی‌های فرهنگی بسیار اهمیت داشته باشد.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت به صورت مجازی در دوران شیوع کرونا، با بیان اینکه حتی غیرمسلمانان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و آموزش‌ها براساس نیاز و تقاضای شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود، گفت: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت به صورت مجازی، تجربه جدیدی است؛ بدین ترتیب، افراد از کشورهای مختلف می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وی فرصت‌های مطالعاتی را بیشتر مربوط به استادان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست و با اشاره به نمایندگی‌های جامعة المصطفی در ایران، اظهار کرد: جامعة المصطفی با بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ارتباطات علمی دارد و براساس توافق‌نامه همکاری، برای برخی از آنها، استادانی از المصطفی اعزام می‌شوند.

انتهای پیام
captcha