دو انتصاب در معاونت قرآن وزارت ارشاد و برپایی میزگرد «رسانه و قرآن»
کد خبر: 3915192
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

دو انتصاب در معاونت قرآن وزارت ارشاد و برپایی میزگرد «رسانه و قرآن»

دومین هفته مردادماه جاری با اخباری چون اعلام اسامی راه‌یافتگان به دوره جدید طرح «اسوه» و دو انتصاب در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد همراه بود و رویدادهایی مانند برگزاری میزگرد رسانه و قرآن در ایکنا، آغاز رقابت‌های مسابقات قرآن استان قم و ادامه مسابقات قرآن دانش‌آموزی را شاهد بودیم.

به گزارش ایکنا؛ با توجه به ادامه شیوع کرونا در کشور برخی از مسابقات به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی در حال برگزاری است که ازجمله می‌توان به مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی اشاره کرد. اما در این میان چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان قم به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. همچنین در هفته‌ای که گذشت به مناسبت روز خبرنگار، میزگرد رسانه و قرآن با حضور دو خبرنگار قرآنی به میزبانی ایکنا برگزار شد که نقد و بررسی عملکرد رسانه‌های قرآنی در فرم و محتواهای ارائه شده و دلیل افت رویدادهای قرآنی در وضعیت کرونا از جمله موضوعات مورد بحث این میزگرد بود. در ذیل به مهمترین اخبار و رویدادهای این هفته خواهیم پرداخت.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به طرح «اُسوه»

در نخستین روز از هفته اسامی قاریان و حافظان راه یافته به طرح اُسوه اعلام شد. پس از انتشار فراخوان عضوگیری جدید طرح اُسوه از بین قاریان و حافظان ممتاز زیر ۱۲ سال، که از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تا پنجم تیرماه سال جاری ادامه داشت، ۱۱۰ نفر موفق به ثبت‌نام در سامانه و ارسال آثار تلاوت خود شدند که پس از سه مرحله ارزیابی و داوری، ۲۹ نفر با کسب نصاب لازم به عضویت طرح اُسوه درآمدند.

اجرای طرح توئیتری علوی از سوی کانون‌های قرآنی وزارت بهداشت

مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت(ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت دهه ولایت، فراخوان طرح توئیتری علوی با عنوان «ولایت علوی، اکمال دین نبوی» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را اعلام کرد. مهلت ارسال آثار برای حضور در این مسابقه تا ۱۸ مردادماه تعیین شد.

روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور و انتخاب مدیر عامل اتحادیه بررسی شد

طبق روال روزهای شنبه هر هفته، برنامه رادیویی «افق» در تاریخ 11 مردادماه به بررسی روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور، برآیند فعالیت‌ها و نقشه پیش روی آن با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره و ارتباط تلفنی با جواد سعیدی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی پرداخت.
طلایی با اشاره به مصوبات نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسی که با حضور مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی تشکیل شد، گفت: موضوع این جلسه تعیین اعضای هیئت رئیسه مشتمل بر مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس، دبیر و سخنگو بود که بنده با حداکثر آراء به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدم، اما قرار شد درباره انتخاب مدیرعامل قدری تأمل شود.

سرپرست گروه تلاوت شبکه قرآن سیما تغییر کرد

در نخستین روز از هفته‌ای که گذشت خبر انتصاب محمدهادی صلح‌جو به عنوان سرپرست گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی از سوی جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اعلام شد.
در بخشی از حکم سرپرست جدید گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن و معارف سیما آمده است: انتظار می‌رود بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان سازمان، با اتخاذ تدابیر مناسب و شیوه‌های مؤثر، اهداف و مأموریت‌های ذیل را به نحو مطلوب محقق کنید.

محمدهادی صلح‌جو، سرپرست گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های جدید این گروه گفت: فعالیت‌های خود را در چند محور از جمله ساماندهی آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما، که تلاوت‌های بسیار غنی و پرباری از قاریان مصری و ایرانی دارد، پیش می‌برم.

همکاری مسئولان قرآنی شهرداری منطقه ۱۳ و شورای عالی قرآن شهرداری تهران

جلسه هماهنگی و هم‌افزایی اجرای فعالیت‌های قرآنی بین مسئولان قرآنی شهرداری منطقه ۱۳ و شورای عالی قرآن شهرداری تهران با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران و قاسم مالکی، مدیر امور قرآنی منطقه ۱۳ برگزار شد. ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی در مناطق مختلف شهر تهران مورد توجه قرار گرفت.

بررسی امکان برگزاری نوزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد

مریم قاسم‌احمد، معاون برنامه‌ریزی و آموزش اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره آخرین وضعیت برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در سال جدید گفت: در حال حاضر در قالب جلساتی به آسیب‌شناسی دوره گذشته و امکان‌سنجی برگزاری آزمون نوزدهم در شرایط کرونا می‌پردازیم. درباره برپایی مجازی آزمون نیز در حال بررسی هستیم.

سازه فرهنگ‌سرای قرآن بازسازی می‌شود

رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن از بازسازی سازه فرهنگ‌سرای قرآن به عنوان نماد قرآنی شهر تهران خبر داد. وی گفت: این فرهنگ‌سرا باید فاخرترین شکل از حیث معماری را دارا باشد. این سازه باید در نظر هر بیننده‌ای فاخر و نمایان‌گر احترام به قرآن و امور قرآنی باشد.

اجرای فصل جدید مسابقه «نفس‌های طلایی»

بنابراین گزارش، تاکنون هفت دوره از مسابقه «نفس‌های طلایی» شبکه رادیویی قرآن برگزار شده و این مسابقه کاری از گروه تلاوت این شبکه رادیویی است که فصل اول از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد. برگزاری فصل مسابقه «نفس‌های طلایی» با رویکردی جدید پس از ماه‌های محرم و صفر انجام می‌شود.

دو انتصاب در معاونت قرآن وزارت ارشاد

براساس احکامی از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران کل جدید دفتر آموزش و دفتر تبلیغ و ترویج این معاونت معرفی شدند. سیدفخرالدین اسماعیلی، به عنوان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرتضی خدمتکار‌ نیز به عنوان مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شد.

میزگرد «رسانه و قرآن» در ایکنا برگزار شد

جمعه///  خاطره گویی قاریان کاروان نور از سرزمین وحی و بررسی عملکرد رسانه‌های قرآنی

به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، خبرگزاری ایکنا میزگرد رسانه و قرآن را با حضور دو خبرنگار حوزه قرآن و معارف در روز 16 مردادماه در استودیو مبین برگزار کرد. نقد و بررسی عملکرد رسانه‌های قرآنی در شکل کار و محتواهای ارائه شده و دلیل افت رویدادهای قرآنی در وضعیت کرونا از جمله موضوعات مورد صحبت بود.

برگزاری چهاردهمین جلسه ارتقای قاریان

در روز چهارشنبه 15 مردادماه، چهاردهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم به صورت زنده از تارنمای آپارات پخش شد. در این جلسه «حمیدرضا مستفید»، پیشکسوت قرآنی کشور و «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی به تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

اعلام زمان‌بندی بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن دانشگاه پیام نور

بیست‌وچهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، اکنون در مرحله ثبت نام قرار دارد و این مرحله تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. مراحل اجرایی بیست‌وچهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور از مهرماه سال جاری در مراحل مقدماتی کلید می‌خورد و در همین ماه، مرحله استانی بخش آوایی و مرحله مقدماتی بخش معارفی نیز برگزار خواهد شد.

اعلام نتایج مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه استان تهران

مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه (استان تهران) در بخش شفاهی با حضور ۱۴۰ نفر برگزار شد. این مرحله از مسابقات با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت تلفنی برگزار شد و هیئت داوران آن که متشکل از داوران کشوری و بین‌المللی بودند به صورت تلفنی داوری‌ها را انجام دادند.

اسامی فینالیست‌های مسابقات قرآن دانش‌آموزی اعلام شد

همچنین در هفته ای که گذشت، اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی سراسر کشور در بخش پژوهشی و آوایی اعلام شد.

برگزاری جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن

در روز سه‌شنبه، 14 مردادماه، نخستین جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن با حضور مجتبی ایزدی، مشاور معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن، احمد ابوالقاسمی، مشاور معاون صدای رسانه ملی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن، علی حوری کامران، صادق درودیان و هادی ایزدپناهی، کارشناسان گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن در محل سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد و بر آغاز نهضت تولید تلاوت و ترتیل در این شبکه رادیویی و نیز تعریف استانداردی مشخص برای تولیدات تلاوتی تأکید شد.

انتشار جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) ویژه غدیر

بنابر این گزارش، تازه‌ترین اثر گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) با عنوان «غدیریه» در آستانه عید غدیر، منتشر شد. این اثر در راستای فضاسازی تبلیغی در ایام مبارک عید غدیر تولید و تصویربرداری آن در حرم امام رضا(ع) انجام شده است.

اجرای مرحله دوم طرح مواسات سازمان دارالقرآن

همزمان با دهه ولایت و در آستانه عید سعید غدیر خم و در لبیک به تأکیدات مجدد مقام معظم رهبری در توجه به طبقات ضعیف و متوسط جامعه که از لحاظ زندگی و معیشت ضربه خورد‌ه‌اند، سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری بنیاد علوی اقدام به اجرای مرحله دوم طرح کمک مؤمنانه و مواسات کرد.

علی‌اصغر فارسیان، قاری و مدرس قرآن کریم در گذشت

روز دوشنبه 13 مرداد ماه خبر درگذشت علی‌اصغر فارسیان، قاری و مدرس قرآن کریم که پس از سال‌ها جانبازی دعوت حق را لبیک گفت، اعلام شد. مرحوم سال‌های سال در مسجد احمدیه شهرستان چهاردانگه و امامزاده حلیمه ‌خاتون(س) تهران به آموزش کلام‌الله مجید مشغول بود. بعد از ۵۹ سال زندگی در کنار قرآن با مدال افتخار جانبازی دعوت حق را لبیک گفت و به برادر شهیدش پیوست.

رقابت ۲۵۰ متسابق در چهل‌وسومین مسابقات قرآن استان قم

مرحله استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن در استان قم، در دو گروه آقایان و بانوان از ۱۵ مردادماه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه داشت. بخش آقایان در روزهای ۱۵ و ۱۶ مرداد‌ماه و بخش بانوان نیز در ۱۷ مرداد رقابت خود را برگزار کردند.

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی برگزار شد

جمعه///  خاطره گویی قاریان کاروان نور از سرزمین وحی و بررسی عملکرد رسانه‌های قرآنی

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی امروز چهارشنبه، ۱۵ مردادماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان وی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در ادامه این مراسم از ۳۴ جهادگر برگزیده به‌صورت برخط در واحدهای استانی جهاددانشگاهی، با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تقدیر به عمل آمد از جمله ندا عباسی از تحریریه خبرگزاری ایکنا به عنوان جهادگر نمونه انتخاب شد. یادآور می‌شود، ایکنا از مراکز وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی است.

همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی با حضور در تحریریه فارسی و بین‌الملل اینکه روز خبرنگار را تبریک گفت.

انتشار پیام‌های تبریک روز خبرنگار

همچنین برخی از مدیران رسانه‌ها و امور قرآنی کشور ازجمله جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی پیام‌هایی روز خبرنگار را تبریک گفتند.

انتهای پیام
captcha