رسانه‌هایی که با زمان پیش نرفتند / سهل و سخت کار در رسانه دینی
کد خبر: 3915263
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
رحیم خاکی در مورد عملکرد رسانه‌های دینی و قرآنی بیان کرد:

رسانه‌هایی که با زمان پیش نرفتند / سهل و سخت کار در رسانه دینی

قاری بین‌المللی کشورمان و رئیس اسبق ایکنا با اشاره به اینکه رسانه‌های تخصصی در ابتدای راه با توجه به نو بودن این حوزه، عملکرد خوبی از خود نشان دادند، گفت: نقد وارد به رسانه‌های تخصصی آن است که همزمان با شرایط روز پیش نرفته‌اند.

رسانه‌هایی که با زمان پیش نرفتند / سهولت و سختی کار در رسانه دینی

همزمان با روز خبرنگار بر آن شدیم تا عملکرد رسانه‌ها به ویژه بخش‌های قرآنی آن و خبرنگاران فعال در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. رحیم خاکی، در این باره پاسخگوی سؤالات خبرنگار ایکنا بوده است. وی از جمله قاریان بین‌المللی قرآن است که سابقه مدیریت رسانه قرآنی را در کارنامه کاری خود دارد‌. این‌ چهره قرآنی به عنوان مؤسس تنها خبرگزاری بین‌المللی و تخصصی قرآن(ایکنا) شناخته می‌شود.

رحیم خاکی سال‌ها در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی خدمت کرده و هم‌اکنون عضو هیئت علمی این نهاد انقلابی است و به تازگی سکاندار فرهنگ‌سرای قرآن تهران شده است. وی بر این باور است که کار در رسانه قرآنی به دلیل تنوع در موضوعات و محتواهای قابل ارائه؛ راحت‌تر از دیگر عرصه‌های خبری است.

خاکی در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا، چهلمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی و همچنین روز خبرنگار را به فعالان این عرصه به ویژه همکاران خود در ایکنا تبریک گفت و درباره وضعیت فعلی رسانه‌های قرآنی بیان کرد: رسانه‌های قرآنی با توجه به جدید بودن فضای کارشان و قرار داشتن در سال‌های ابتدایی فعالیت، شروع خوبی داشته‌اند، اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که فعالیت آنان با زمان پیش نرفته‌ است.

نقش مهم تجهیزات

وی افزود: این رسانه‌ها در تجهیزات و توان تولید برنامه‌های به‌روز و هم‌پای جامعه ضعف‌ دارند و می‌توانستند، بسیار بهتر از وضعیت فعلی عمل کنند. شاید بخشی از این نقص به خاطر پشتیبانی و زیرساخت‌هایی است که از ابتدا برای رسانه‌های قرآنی در نظر گرفته نشده است. البته این ضعف‌ها در رسانه‌های عمومی نیز صدق می‌کند و با رکود مواجه بوده‌اند.

خاکی با تأکید بر اینکه اگر‌ رسانه‌ها می‌خواهند به چشم‌انداز اصلی خود برسند باید نگاه خود را بین‌المللی کنند، گفت: کارکرد رسانه‌های تخصصی یک‌ سیطره جهانی و افق بین‌المللی را می‌طلبد. خبرگزاری قرآن نیز با رویکرد بین‌المللی تعریف شده است و با توجه به این نگاه در ابعاد پردازش موضوعات بین‌المللی، تأثیرگذاری، جذب مخاطب، تولید برنامه‌های به‌روز و ارتقای کیفیت محتوا، خیلی بهتر از این‌ می‌توانست، عمل کند. امیدوارم در سال‌های آینده این اتفاق رخ دهد و شاهد رشد محتوایی و کیفی تولیدات باشیم. گرچه در کنار کیفیت، کمیت نیز دارای اهمیت است، چرا که افزونی تولیدات، مخاطبان بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حساسیت‌های تولید محتوای دینی

مدیرعامل اسبق ایکنا در پاسخ به سؤالی در مورد ویژگی‌ها و سختی‌های کار در یک رسانه‌ تخصصی به ویژه در حوزه دین بیان کرد: معتقدم کار در یک رسانه تخصصی دینی نه تنها سخت نیست، بلکه راحت است و باید به مثابه یک فرصت نگاه کرد، چرا که در یک‌ رسانه تخصصی دینی است که موضوعات مختلفی از محتوای دین، آیات قرآن، روایات، سیره اهل بیت(ع) قابل احصا است و می‌توان سوژه‌های عمیق و فاخری را پردازش رسانه‌ای کرد.

وی  در ادامه به سختی‌های کار در رسانه دینی به خاطر حساسیت‌های تولید محتوا نیز اشاره کرد و افزود: طبیعتاً این تنوع عناوین کار را راحت‌تر از عرصه‌هایی همچون سیاسی، اقتصادی و ... خواهد کرد. در این عرصه‌ها حتماً باید اتفاق و رویدادی باشد تا خبرنگار بتواند به انعکاس آن بپردازد، اما در عرصه دینی میلیون‌ها موضوع وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است و یا اگر پرداخته شده همچنان جای به‌‌روزرسانی دارد. همچنین این عرصه حساسیت و جامع نگری خاص خود را می‌طلبد؛ حساسیت در عرصه تولید محتوای دینی و قرآنی از این حیث است که خبرنگار ملاحظات مختلف را در نظر بگیرد تا خبر درست، پاک، سالم و مستند تولید شود.

ملاحظات مهم در رسانه‌ها

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن بیان کرد: زمانی که مدیریت خبرگزاری ایکنا را برعهده داشتم، تلاش می‌کردم تا دچار تشتت آرا و شکاف بین سلیقه‌های مختلف نشوم. در عین حال نقد سالم و منصفانه را در دستور کار قرار داده بودم. اکنون نیز قائل به این هستم که نقد در این‌ حوزه باید منصفانه باشد. با توجه به اینکه خروجی یک رسانه دینی را عموم مردم می‌بینند، باید به این نکته توجه داشت که دشمنان اسلام، تشیع و جمهوری اسلامی به دنبال گرفتن بهانه‌ برای ایجاد تفرقه هستند و نباید بهانه به دست آنان داد.

خاکی در پایان تأکید کرد: برای رسیدن به چنین‌ مرتبه بالایی باید موضوعات دینی و قرآنی در سطح جامعه را با ظرافت و ملاحظات مورد نقد قرار داد و در حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار رویدادمحور هم باید در بالاترین سطح کیفی اطلاع‌رسانی انجام شود.

انتهای پیام
captcha