شناسایی پدیده‌های قرآنی در بطن جشنواره قرآنی «نور امید»
کد خبر: 3915822
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲

شناسایی پدیده‌های قرآنی در بطن جشنواره قرآنی «نور امید»

در نشست خبری نخستین دوره جشنواره مجازی قرآنی «نور امید» بر شناسایی پدیده‌های قرآنی ناشناس و حضور بانوان علاقه‌مند به قرآن کریم تأکید شد.

 به گزارش ایکنا؛ نشست خبری آنلاین اولین جشنواره قرآنی نور امید، با حضور سیدحسین موسوی بلده، رئیس شورای ‌عالی قرآن شهرداری تهران و محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، امروز 20 مرداد‌ماه در معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، کلیپی از روند فعالیت‌های این جشنواره و حضور متسابقین پخش شد.

سپس محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: با توجه به وضعیت کنونی کشور و شیوع بیماری کرونا، شورای عالی قرآن شهرداری تهران اقدام به برنامه‌ریزی در راستای ایجاد آرامش و تبیین آیات الهی در جامعه کرد. بر این اساس تصمیم برگزاری جشنواره مجازی قرآنی نور شکل گرفت.

وی با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی و به صورت مجازی تأکید کرد: هدف از جشنواره قرآنی نور امید، روح‌بخشی به جامعه بود که عموم مردم با تدبر و تفکر به آیات الهی بتوانند فضای کسالت‌بار ایام کرونا را به سلامت سپری کنند.

فتاحی افزود: این جشنواره با برنامه‌های صورت گرفته و تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های شورای عالی قرآن شهرداری تهران در سطح شایسته و با کیفیت برگزار شد که مشارکت بسیار بالای شهروندان را به همراه داشت. این استقبال مردمی باعث شد در این زمینه برای دیگر فعالیت‌های قرآنی نیز تصمیماتی اتخاذ شود. امیدواریم با ذکر نام خدا و تلاوت قرآن، این دوران را به خوبی سپری کنیم.

در ادامه، سیدحسین موسوی‌بلده، دبیر جشنواره مجازی قرآنی نور امید پس از تبریک اعیاد عید غدیر و روز خبرنگار گفت: بیماری کرونا ما را به سمت فضای مجازی و غیرحضوری سوق داد و دلیل اصلی برگزاری جشنواره قرآنی نور امید شد. البته این فضا معایب و مزایایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: این وضعیت باعث شد شهرداری تهران نسبت به برگزاری جشنواره قرآنی در فضای مجازی اقدام کند که مورد استقبال قرار گرفت. در این راستا، تعاملی با سایر قرآنیان در رشته‌های هنری مانند خوشنویسی و ... انجام شد که راه‌گشای تعریف متفاوتی از پیوند هنر و قرآن بود.

موسوی با تأکید بر اینکه جشنواره در سطح عمومی برگزار شد، گفت: فقدان رشته‌های مربوط به بانوان در اکثر جشنواره‌ها و مسابقات دیده می‌شد که طی هماهنگی با شورای عالی قرآن، دو رشته تفسیر و ترتیل قرآن کریم ویژه بانوان طراحی شد. یکی از بهترین فعالیت‌ها در این جشنواره حضور بانوان بود که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. این جشنواره برای همه بانوان در سطوح مختلف طراحی شد.

دبیر اجرایی جشنواره در ادامه بیان کرد: این جشنواره مورد توجه اساتیدی مانند احمد ابوالقاسمی، قاسم رضیعی، کرمی و ... قرار گرفت و همچنین تیم داوری از اساتید ممتاز منتخب شدند. این اقدام با برنامه‌ریزی مناسبی پیش رفت که باعث استاندارسازی و جریان‌سازی شد.

در ادامه، میرفندرسکی، دبیر بخش خوشنویسی پس از تبریک اعیاد گفت: افتخار بزرگی برای بنده بود که به عنوان دبیر بخش خوشنویسی این جشنواره مشغول باشم که در سطح ملی و مشارکت آثار با کیفیت برگزار شد. بیش از 400 اثر فاخر خوشنویسی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اول داوری، آثار 45 نفر از خوشنویسان به مرحله دوم راه یافتند. در این مرحله، داوری انجام و سپس نفرات برگزیده مشخص شدند.

وی با تأکید بر ممتاز بودن آثار ارسالی که داوران را در انتخاب اثر برتر دچار چالش کرد، گفت: در ارزیابی‌های این آثار خوشبختانه، نوجوانی به نام بهاران عسگری، 12 ساله از شهرستان بجنورد به عنوان پدیده‌ای فاخر شناخته شد که از مسئولان شهرداری تقاضای حمایت و توجه به این نوجوان را داریم. داوران با مشاهده آثار این نوجوان شگفت‌زده شدند.

در ادامه این جلسه، امیر خسروی، دبیر بخش بانوان با قدردانی از اساتید و مسئولان این جشنواره و تبریک ایام مبارک، گفت: با توجه به درخواست و اقبال بانوان به جشنواره قرآنی نور امید، تصمیم گرفتیم که بخش بانوان در رشته‌های ترتیل و تفسیر سوره نور برگزار شود. این بخش جشنواره در تاریخ هشتم خردادماه آغاز و پس از ثبت نام علاقه‌مندان و دریافت منابع مسابقه در رشته تفسیر ادامه پیدا کرد. در مجموع، 721 نفر در این بخش ثبت نام کردند که از این تعداد، 300 نفر به رقابت پرداختند. در این میان، 16 نفر از بانوان روشندل شرکت داشتند.

وی ادامه داد: رقابت‌های رشته ترتیل، در دو گروه سنی بالای 15 سال و زیر 15 سال برگزار شد. رشته قرائت ترتیل با محوریت آیات سوره مبارکه انعام، سوره مبارکه یونس، سوره مبارکه انبیاء و سوره مبارکه فرقان و تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه نور مصوب شد و راضیه جمالی،‌ معصومه عباسی نظری و مرجان نیاورانی به عنوان داوران این مسابقه تعیین شدند.

امیر خسروی افزود: به دلیل استقبال بانوان، این مسابقه تا 13 تیرماه تمدید شد. از مجموع 352 شرکت‌کننده در مقطع سنی زیر 15 سال در رشته قرائت، تعداد 62 نفر به مرحله بعد راه یافتند که از این تعداد، 14 نفر به مرحله نهایی رسیدند و پس از برگزاری دوره نهایی، 6 نفر برگزیده شدند.

وی تصریح کرد: در بخش بالای 15 سال نیز شاهد استقبال خوبی از این مسابقات بودیم. داوری در این دوره از مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌مقدماتی و نهایی بود. از 38 نفر راه‌یافته متسابقان بالای 15 سال، 6 نفر برگزیده شدند.

در ادامه نشست، طاهر آبادی از اعضای اجرایی این جشنواره گفت: جشنواره قرآنی نور امید، جشنواره‌ای مؤثر و مفید در میان عموم مردم، متخصصان و صاحب‌نظران بود. این جشنواره در چهار رشته قرائت تحقیق و ترتیل، خوشنویسی و آیه‌نگاری برنامه‌ریزی شد. قریب به 1000 اثر در این مسابقه شرکت کردند.

وی ادامه داد: در برگزاری این جشنواره، مراکز و ادارات بسیاری کمک کردند که می‌توان به اداره کل فرهنگی شهرداری، مجموعه‌های مردمی، خبرگزاری‌ها و اساتید شاخص قرآنی اشاره کرد.

طاهرآبادی با اشاره به داوری در این جشنواره گفت: داوری در این جشنواره در دو مرحله صورت گرفت و برخی از بخش‌های داوری در فضای مجازی (آیه‌نگاری و خوشنویسی) انجام شد. بخش قرائت در دو مرحله مقدماتی، از سوی اساتید مجرب داوری صورت گرفت.

یادآور می‌شود، شهرداری تهران به زودی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های ایام محرم را تدوین و اجرایی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha