نمایش تاریخ هنر اسلامی در موزه اسپانیا
کد خبر: 3915954
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

نمایش تاریخ هنر اسلامی در موزه اسپانیا

موزه ملی آثار باستانی مادرید، پایتخت اسپانیا، نمایشگاهی را با عنوان «هنرهای فلزی در اندلس» شامل مجموعه کمیابی از آثار باستانی متعلق به دوران اسلامی اندلس برپا کرده است.  

به گزارش ایکنا به نقل از «العرب»، در نمایشگاه هنرهای فلزی در اندلس، که در پایتخت اسپانیا برپا شده است و تا 6 سپتامبر آینده ادامه دارد، قطعه‌های فلزی از جنس آهن، برنز، طلا، نقره، مس و سایر فلزات و همچنین ابزار هنری مربوط به دوران اسلامی در اندلس به نمایش گذاشته شده است.
 
«سرجیو ویدال آلوارز»، مسئول نمایشگاه، در این باره می‌گوید: نمایشگاه هنرهای فلزی اندلس شامل 300 قطعه کمیاب است که از قطعه‌های طلایی، نقره‌ای، زینت‌آلات و جواهرات، ابزارهای خانگی، لوازم استخراج فلز و سلاح‌های شکار و جنگ تشکیل شده و بیانگر تاریخ هنرهای فلزی در اندلس و توسعه آن طی سال‌ها و دهه‌های گذشته است.
 
وی افزود: در این نمایشگاه مراحل تاریخی تولید و ساخت این قطعات و ابزارهای فلزی از زمان خلفای اندلس که اوج این دوران در قرطبه بوده، به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه نخستین مورد در نوع خود محسوب می‌شود و نتیجه همکاری اداره موزه‌های ملی آثار باستانی اسپانیا با موزه‌های جهانی است که با مشارکت شمار زیادی از متخصصان علوم و هنرهای اندلس برپا شده است.
 
مدیر نمایشگاه توضیح داد: قطعه‌های هنری این نمایشگاه، ابزار مورد استفاده در زندگی روزمره مانند فانوس، لوازم زینتی، سکه‌های رایج طلا و نقره‌، زینت‌آلات و جواهرات، سلاح‌های شکار و جنگ، وسایل علمی مورد استفاده در نجوم و کشتی‌رانی مانند اسطرلاب، نقشه و همچنین وسایلی بوده که برای استخراج معادن از آنها استفاده می‌شده است. این نمایشگاه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول، به مراحل استخراج معادن تا پیش از رسیدن مسلمانان به اندلس و مبادلات تجاری مسلمانان مربوط می‌شود که از این طریق به معادن برنز، طلا و نقره دست یافته بودند.
 
مدیر نمایشگاه درباره بخش دوم آن نیز گفت: بخش دوم شامل قطعه‌های مختلف هنری و ابزار مورد استفاده در اندلس است و همچنین ایده‌های دقیق مردم آن دوران درباره زندگی اجتماعی،‌ اقتصادی، دینی، فرهنگی در این منطقه جغرافیایی را شامل می‌شود، از جمله چراغ‌هایی که عبادتگاه‌ها و مساجد آن زمان با آنها روشن می‌شد. همچنین مجسمه‌های حیوانات افسانه‌ای که اکثر آنها به عنوان فواره در فضای باز کاخ‌ها، مساجد و خانه‌های اندلس استفاده می‌شد. ابزارهای دفاعی و کشاورزی نیز از جمله ابزارهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
انتهای پیام
captcha