انتقال حس از مهم‌ترین مؤلفه‌های قرائت مطلوب است
کد خبر: 3916183
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

انتقال حس از مهم‌ترین مؤلفه‌های قرائت مطلوب است

یک قاری قرآن و مؤذن با بیان اینکه انتقال حس در هر هنری نقش اول را بازی می‌کند، گفت: انتقال حس به مخاطب یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قرائت قرآن و اذان مطلوب است.

انتقال حس یکی از مهمترین مولقه‌های قرائت مطلوب استمحمدمهدی پورافغان، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: اینکه مسابقات در چنین شرایطی و با شیوع کرونا برگزار شده است جای تقدیر دارد زیرا بسیاری از مسابقات قرآنی مؤسسات دیگر تعطیل شدند.

وی، رعایت نکات بهداشتی و نظم مسابقات را از جمله نقاط قوت آن برشمرد و اظهار کرد: سطح مسابقات خیلی خوب بود و نشان می‌دهد روند رو به رشدی وجود دارد به‌ویژه اذان‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

پورافغان که همزمان در قرائت و اذان شرکت کرده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اذان و قرائت خوب آن است که با حس باشد و بتواند هدف اذان و قرائت را به مخاطب منتقل کند، انتقال حس در هر هنری مانند بازیگری، داستان‌گویی و خطابه و تبلیغ و قرائت قرآن و اذان نقش اول را بازی می‌کند.

وی افزود: برخی اذان‌ها و تلاوت‌ها ممکن است بی حس باشد البته برخی موارد نیز هست که حس دارد ولی باید مبتنی بر قاعده و اصول علمی نیز باشد.

این مؤذن در مورد فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خود، تصریح کرد: چند سالی است که مشغول تدریس قرآن در مؤسسات قرآنی از جمله جامعةالمصطفی(ص) برای طلاب غیرایرانی هستم که برای تبلیغ در عرصه بین‌المللی خیلی مفید است زیرا قرآن مورد اتفاق همه مسلمانان است و منبع معتبر و بدون تردید میان مسلمانان محسوب می‌شود.

پورافغان اضافه کرد: برای کارکرد اجتماعی بخشیدن به مفاهیم قرآن و ارتقای نقش فعالیت‌های ظاهری قرآنی باید فرهنگسازی شود؛ ممکن است مسابقات قرآن ظاهر کار باشد ولی خود ظاهر نیز سازنده فرهنگ است.

وی ادامه داد: در جوامع دیگر و حتی جامعه خودمان مسابقات مختلفی برگزار می‌شود که هر کدام اعم از خوب یا بد فرهنگش را نیز به همراه می‌آورد ولی اینکه این مسابقات در عرصه قرآنی و اذان باشد قطعا آثار و برکات دنیوی و اخروی زیادی به همراه خواهد داشت.

پورافغان افزود: کرونا گرچه تأثیرات منفی به همراه داشته است اما معتقدم که کارهای قرآنی تعطیل‌بردار نیست و مسابقات قرآن نیز مستثنی نیست و معتقدم باید مسابقات کشوری هم برگزار شود.

یادآور می‌شود، چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم امروز، 24 مردادماه با برگزاری مسابقات تفسیر خاتمه می‌یابد.

انتهای پیام
captcha