شکل‌گیری دو پویش و برگزاری دو نشست در حوزه قرآن و عترت
کد خبر: 3916348
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

شکل‌گیری دو پویش و برگزاری دو نشست در حوزه قرآن و عترت

در این هفته، شاهد شکل‌گیری دو پویش با موضوع روز مباهله و ماه محرم بودیم، پویش با موضوع مباهله را یکی‌ از قاریان بین‌المللی کشور و پویش‌ #روضه‌_های_خانگی را سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی تشکیل داد.

شکل‌گیری دو پویش در حوزه قرآن و عترت و برگزاری دو نشست خبری

به گزارش ایکنا، در سومین هفته از مردادماه، فعالیت‌های قرآنی کشور با نگاه به فعالیت‌های قرآنی در محرم، مباهله و مناسبت‌هایی از این دست رقم خورد. از جمله باید به شکل‌گیری پویش تلاوت آیه مباهله و نیز پویش روضه‌های خانگی اشاره کرد. انتشار خبر برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در دهه اول محرم با حضور بیست قاری ممتاز و بین‌المللی و نیز برپایی مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان از جمله رویدادهای قرآنی هفته جاری بود. در کنار این‌ رویدادها، برگزاری نشست خبری تشریح برنامه‌های صداوسیما در ایام‌ محرم و نشست پایانی نخستین دوره مسابقات «نور امید» را شاهد بودیم. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته می‌اندازیم.

برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در دهه اول محرم

از جمله خبرهای مهم این هفته می‌توان به اعلام برنامه کرسی‌های تلاوت قرآن به مناسبت محرم اشاره کرد. بر همین اساس در دهه اول محرم، محافل مجازی قرآن کریم با حضور ۲۰ نفر از قاریان بین‌المللی و کشوری برگزار می‌شود. در این طرح که از شب اول محرم آغاز می‌شود، هر شب دو نفر از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳ آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کنند که به صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می‌شود. در شب اول این محفل که ۳۰ مردادماه برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای و محمدحسن موحدی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید می‌پردازند.

پایان جشنواره نور امید

نشست خبری اولین جشنواره قرآنی نور امید، اوایل هفته جاری به صورت آنلاین با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای ‌عالی قرآن شهرداری تهران و محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، برگزار شد. در بخشی از این نشست، موسوی‌بلده، دبیر جشنواره مجازی قرآنی نور امید، پس از تبریک اعیاد عید غدیر و روز خبرنگار گفت: بیماری کرونا ما را به سمت فضای مجازی و فعالیت‌های غیر حضوری سوق داد و دلیل اصلی برگزاری جشنواره قرآنی نور امید شد. البته این فضا معایب و مزایایی را به دنبال دارد. این وضعیت باعث شد شهرداری تهران نسبت به برگزاری جشنواره قرآنی در فضای مجازی اقدام کند که مورد استقبال قرار گرفت. در این راستا، تعاملی با سایر قرآنیان در رشته‌های هنری مانند خوشنویسی و ... انجام شد که راه‌گشای تعریف متفاوتی از پیوند هنر و قرآن بود. در بخشی از این نشست اسامی برگزیدگان در بخش آقایان و بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، خوشنویسی و آیه‌گرافی اعلام شد.

پویشی قرآنی برای بزرگداشت مباهله

محمدضا پورزرگری،‌ قاری بین‌المللی کشورمان به مناسبت گرامی‌داشت واقعه مباهله به عنوان سند حقانیت غدیر، پویش بهترین تلاوت آیه مباهله (آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران) در فضای مجازی را راه‌اندازی کرد. در این پویش از قاریان، گروه‌های همخوانی و مبتهلان قرآن کریم خواسته شده است تا برای گرامیداشت این واقعه تاریخی، تلاوت، ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی با موضوع مباهله انجام دهند. متقاضیان حضور در این پویش از ۱۹ تا ۲۳ مردادماه فرصت داشتند تا اثر خود را به صفحات «محمدرضا پورزرگری» در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند. در نهایت به پنج اثر منتخب هدایایی اهداء خواهد شد.

تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در هفته جاری از روند فعالیت‌های دبیرخانه سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بازدید کرد. وی با ابراز خرسندی از روند این بازدید و تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این دبیرخانه گفت: شیوع کرونا ‌نه‌ تنها ما را از فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز دور نکرد، بلکه با تغییر روش و شیوه برگزاری مسابقات، فعالیت ارزشمندی انجام گرفت و این تهدید به فرصت تبدیل شد.

پایان مسابقات قرآن دانش‌آموزی با حضور وزیر

آئین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که پیش از این قرار بود ۱۹ مردادماه برگزار و سرانجام‌ ۲۱ مردادماه برگزار شد. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور با بیان اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم که مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم، گفت: لازم است تا پیوند دانش‌آموزان را با قرآن و نماز مستحکم‌تر کنیم. البته که بخشی از مسئولیت تربیت فرزندان با والدین است.

برگزاری جلسه هماهنگی ۱۴۵۴

دومین جلسه هماهنگی طرح تابستانی فراگیر قرآن ۱۴۵۴ با حضور مدیران مشارکت‌کننده در این طرح در سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد و طی آن مدیر رادیو قرآن به ارائه یک‌ پیشنهاد پرداخت. در بخشی از این جلسه مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن پیشنهاد داد، طرح‌های فراگیر قرآنی با نگاه بلندمدت در سه مقطع از سال برگزار شود؛ طرح‌های آیه‌محور مانند امسال در تابستان‌های هر سال؛ طرح‌های صفحه محور در فصل پاییز و زمستان (پنج جزء در هر سال؛ ۱۰۰ صفحه از قرآن در ۱۰۰ روز، با پرداختن به همه زوایای فنی، هنری، محتوایی و ... از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری در سطح جامعه گسترش می‌یابد) و همچنین طرح حفظ سوره‌های یک تا دو صفحه‌ای در ایام نوروز.

تشریح برنامه‌های صداوسیما در ایام‌ محرم

ایکنا

نشست خبری تشریح برنامه‌های ماه محرم شبکه‌های سیما صبح چهارشنبه ۲۲ مردادماه با حضور جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما برگزار شد.‌ شیخ‌اکبری در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری بیان کرد: در بحث برنامه‌های ویژه ماه محرم با ابراز علاقه شدید مردم نسبت به ساحت مقدس امام حسین(ع) مواجه هستیم که این محبت و علاقه نیز روز به روز بیشتر می‌شود. امسال به دلیل شرایط کرونا با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و موضوع مهمی که وجود دارد، این است که باید مطابق با آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده، برنامه‌ریزی کنیم. محوریت کار در این رابطه دستورالعملی است که طی چند روز گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و طبق آن نیز وظایف نهادها و دستگاه‌های مختلف همچون صدا‌وسیما مشخص شده است. مهمترین وظیفه‌ای که مطابق با دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای ما تعریف شده، کارویژه‌ای است که باید تا آغاز ماه محرم انجام دهیم. این برنامه متمرکز بر بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی راجع به مفاد دستورالعمل ستاد ملی کرونا است تا هم مردم و هم هیئت‌های مذهبی نسبت به این دستورالعمل آگاه شوند و مراسم مختلفی که در کشور برگزار می‌شود، طبق این دستورالعمل اجرایی شود.

اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن شرکت ملی گاز

مرحله سراسری مسابقات قرآن و عترت شرکت ملی گاز، اوایل شهریور‌ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود. با نزدیک شدن به پایان دوازدهمین دوره مسابقات قرآنی «بهار در بهار» ویژه کارکنان شرکت ملی گاز ایران در دو رشته مفاهیم و قرائت ترتیل، به زودی مرحله سراسری آغاز می‌شود. مسابقات سراسری قرآن «بهار در بهار» شرکت ملی گاز ایران با حضور منتخبان مرحله مقدماتی، در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، مفاهیم و حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم در دهه اول شهریور ماه برگزار می‌شود.

آغاز پویش روضه‌های خانگی

مراسم معرفی، رونمایی و آغاز پویش «#روضه_های_خانگی» شامگاه چهارشنبه ۲۲ مردادماه، با حضور جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان مکتب امام حسین(ع) در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این مراسم که حجج اسلام ادیب یزدی و محسن تاج از خطبای حسینی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمد آقاسی؛ معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرتضی طاهری، اکبر و محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی اهل بیت(ع)؛ مصطفی خرسندی، مدیر کانون و خانه مداحان؛ سیدعلی سادات‌رضوی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، امیر اسکندری و احمد نیکبختیان از ذاکران اهل بیت علیهم السلام و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا حضور داشتند، سخنرانان ضمن حمایت از اجرای این پویش، توجه بیشتر به برگزاری روضه‌های خانگی و بیان تأثیرات عمیق آن را خواستار شدند.

ترنم؛ مسابقه‌ای قرآنی در شبکه 1

شبکه یک سیما با تولید مسابقه‌ ترنم، ورودی جدی به بحث برنامه‌سازی قرآنی داشته و با استقبال خوب فعالان قرآنی مواجه شده است. در صورت ادامه‌ نیز می‌تواند بخش زیادی از نقدهای جامعه قرآنی به عملکرد صداوسیما در پرداختن به مباحث قرآنی را پاسخ دهد، اما با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی پخش این مسابقه، هنوز اظهارنظر رسمی از سوی مدیران شبکه یک در مورد بازخوردهایی که از پخش این برنامه قرآنی گرفته‌اند صورت نگرفته است. خبرنگار ایکنا طی این هفته با حضور در استودیو 11 ساختمان تولید ضمن تهیه گزارش تصویری و مکتوب با عوامل آن گفت‌وگو داشت.

تجلیل از قرآن‌آموزان مؤسسه دارالقرآن الکریم حسین بن علی(ع)

مراسم تجلیل از منتخبان قرآنی مؤسسه دارالقرآن الکریم حسین بن علی(ع) شامگاه یکشنبه ۱۹ مردادماه با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان‌صباغ و مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha