عادی‌سازی کامل روابط امارات و رژیم صهیونیستی/ واکنش گروه‌های مقاومت
کد خبر: 3916445
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
ترامپ اعلام کرد؛

عادی‌سازی کامل روابط امارات و رژیم صهیونیستی/ واکنش گروه‌های مقاومت

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق کامل میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای برقراری سازش و عادی‌سازی کامل روابط دو طرف خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری، این سازش را یک نوع «توافق تاریخی» قلمداد کرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد که با میانجیگری ایالات متحده آمریکا، امارات و اسرائیل به توافقی تاریخی برای عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه دست یافته‌اند.

همزمان، منابعی در کاخ سفید گفته‌اند که این توافق طی گفت و گوی تلفنی سه‌جانبه میان ترامپ، نتانیاهو و ولیعهد امارات نهایی شده است.

بنا به ادعای رسانه‌های صهیونیستی، امارات پذیرفته است که نمایندگی دیپلماتیک خود را در اسرائیل دایر کند.

از سوی دیگر، ولیعهد امارات گفته که در این گفت‌وگوی تلفنی بر سر توقف طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی توافق کرده است.

طبق گفته ترامپ، نمایندگانی از اسرائیل و امارات طی هفته آینده برای امضای توافقنامه‌هایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری، پرواز مستقیم و امنیت دیدار خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: به موجب این توافق اسرائیل طرحش برای تحمیل حاکمیت بر مناطقی را که در طرح صلح ترامپ ذکر شده، معلق می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید با اشاره به تماس تلفنی امروز رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد ابوظبی، تأکید شده که در این گفت‎وگوی سه جانبه بر عادی سازی کامل روابط میان تل آویو و ابوظبی توافق شده است.

جزئیات توافق

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات پس از اعلام توافق بر سر عادی سازی کامل روابط ابوظبی و تل آویو، با صدور بیانیه‎ای مشترک جزئیات مربوط به توافق عادی سازی کامل روابط ابوظبی و تل آویو را منتشر کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در «چشم‌انداز صلح» رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: هیئت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه مانند تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.

سه طرف آمریکایی، اماراتی و صهیونیستی در بیانیه خود تأکید کردند که امارات و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن را آغاز خواهند کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: عادی‌سازی روابط و دیپلماسی مسالمت‌آمیز دو مورد از پایدارترین و توانمندترین شریکان منطقه‌ای آمریکا را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد.

در این بیانیه مشترک تأکید شده که اسرائیل و امارات، در جهت آغاز یک برنامه راهبردی برای خاورمیانه و توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا ملحق خواهند شد.

امضای توافق در کاخ سفید

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد توافق میان اسرائیل و امارات برای عادی‌سازی روابط در کاخ سفید امضا خواهد شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز پنجشنبه گفت که امضای این توافق طی هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت.

پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود واشنگتن در تلاش است امضای این توافق میان دو طرف قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شود.

واکنش گروه‌های مقاومت

جنبش جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین از توافق عادی‌سازی کامل میان امارات و رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و آن را به منزله «خنجری سمّی بر پشت امت فلسطین» توصیف کردند.

کمیته‌های مقاومت در بیانیه‌ای، توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه را «اقدامی خائنانه» و «خنجری سمی» بر پشت امت فلسطین و تاریخ آن قلمداد و تأکید کرد که توافق رژیم صهیونیستی و امارات، میزان توطئه علیه ملت و قضیه فلسطین را نشان می‌دهد.

در همین راستا، سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز اعلام کرد که «اسرائیل از طریق مذاکراتی محرمانه، از امارات جایزه دریافت کرده است».

از سوی دیگر، «داوود شهاب» مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی گفت که «عادی‌سازی با اسرائیل در واقع به معنای تسلیم شدن و زانو زدن است».

شهاب افزود: «توافق دوجانبه امارات و اسرائیل خروج از اجماع ملی و آرمان‌های فلسطین است».

در همین حال، «مطانس شحاده»، دبیرکل حزب تجمع دموکراتیک ملی نیز توافق امارات و اسرائیل را «خنجری بر پشت امت عربی» توصیف کرد.

انصارالله: فلسطین همواره در قلب امت اسلامی است

سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به توافق عادی سازی کامل امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فلسطین همواره در قلب و جان و روح امت اسلامی وجود دارد.

«محمد عبدالسلام» ضمن محکوم کردن توافق سازش کامل رژیم صهیونیستی و امارات گفت که این توافق در اصل تبلیغات آمریکایی است که نشان می‌دهد مسائل امت به خاطر انتخابات آمریکا فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد که توافق مزبور ثابت کرد که تلاش دشمنان صهیونیستی و آمریکایی برای نابودی منطقه ادامه دارد.

دولت نجات ملی یمن محکوم کرد

دولت نجات ملی یمن نیز به توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوطرفه واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

ضیف‌الله الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در صنعا گفت: «بیانیه سه‌جانبه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی حامل پیامی چالش‌آمیز از سوی دشمنان امت اسلام علیه تمامی مسلمانان است.»

وی افزود: اعلام برقراری روابط مستقیم میان امارات و رژیم صهیونیستی لکه ننگی است که آن را هر شخصی که خون عربیت در رگ‌هایش جاری‌ست، محکوم می‌کند.

جبهه مردمی فلسطین: محور مقاومت حامی واقعی فلسطین است نه حکام امارات

معاون دبیرکل جبهه مردمی فلسطین، سازش امارات با رژیم اشغالگر را جنایتی با هدف حفظ تاج و تخت حاکمان ابوظبی توصیف کرد و گفت این محور مقاومت است که رکن اصلی حمایت از ملت فلسطین را تشکیل می‌دهد.

«ابو احمد فؤاد» معاون دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین توافق امارات و رژیم صهیونیستی را جنایتی در حق ملت فلسطین و خون فلسطینیان خواند و گفت: هیچ کسی مجاز نیست که برای حفظ تاج و تخت خود، جرایمش را با درد و رنج ملت فلسطین توجیه کند.

او در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرد: این ملت فلسطین و نه امارات و حاکمانش بودند که با مقاومت خود مانع اجرای طرح الحاق شدند.

این شخصیت فلسطینی در ادامه موضع یکپارچه و شفاف فلسطینی‌ها در قبال این جرم امارات و برگزاری نشست فوق العاده همه گروه‌های فلسطینی را خواستار شد.

ابو احمد فؤاد تأکید کرد: ملت فلسطین روزانه با اقدامات اسرائیل برای الحاق اراضی فلسطینی مقابله می‌کنند.

واکنش جو بایدن

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافق رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی کامل روابط واکنش نشان داد.

این مقام جبهه خلق برای آزادی فلسطین، محور مقاومت را رکن اصلی حمایت از ملت فلسطین توصیف کرد و گفت: امارات از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران علیه ایران توطئه کرده است، زیرا تهران موضع ضد اسرائیلی اتخاذ کرده است.

جو بایدن این توافق را «گامی تاریخی» توصیف کرد و گفت تصمیم امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل، «اقدامی شجاعانه» توصیف کرد.

در بیانیه بایدن آمده است: «پیشنهاد امارات برای به رسمیت‌ شناختن دولت اسرائیل اقدامی مبارک، شجاعانه و به شدت مورد نیاز در زمامداری است.»

بایدن در بخش دیگری از این بیانیه از طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است. «طرح الحاق، ضربه‌ای کاری به صلح وارد می‌اورد و به همین دلیل است که من اکنون با آن مخالف هستم و در کسوت رئیس‌جمهور نیز با آن مخالف خواهم بود.»

علی‌رغم این، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روشن کرد که طرح اشغالگرانه این رژیم تنها به تأخیر افتاده و لغو نشده است.

امیدواری واهی انگلیس

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس به توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر واکنش نشان داد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت:‌ «تصمیم امارات و اسرائیل در عادی سازی روابط خیلی خیلی خبر خوبی است. عمیقاً امید‌وار بوده‌ام که [طرح] الحاق در کرانه باختری پیش نرود و توافق امروز به منظور توقف آن طرح گامی خوب در جهت [حرکت به سمت] یک خاورمیانه صلح‌‌آمیزتر است.»

جانسون در حالی درباره توقف طرح اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرده که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم تصریح کرده که این طرح اشغالگرانه را لغو نکرده و تنها آن را به تأخیر انداخته است

انتهای پیام
captcha