روضه‌های خانگی در شرایط شیوع کرونا احیا شود
کد خبر: 3916491
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

روضه‌های خانگی در شرایط شیوع کرونا احیا شود

نماینده ولی‌فقیه در زنجان با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری مراسم عزاداری گسترده به شیوه سال‌های قبل وجود ندارد، گفت: در این شرایط احیای روضه‌های خانگی برای حفظ شعائر دینی بهترین راهکار است.

روضه‌های خانگی در شرایط کرونا احیا شودبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، شب گذشته، 23 مردادماه در جمع روحانیان و هیئت امنای مساجد در حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: متدینان همواره ولایتمداری خود را به اثبات رسانده‌اند و در موضوع کرونا نیز در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ سلامت جامعه و احترام به حق‌الناس پیشران بودند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام ستاد کرونا امکان آلودگی در محافل دینی و مذهبی تنها 23 درصد تأثیر داشت، تصریح کرد: عقل و شرع به ما حکم می‌کند که اگر بحث آلودگی یک‌صدم درصد نیز باشد، باید اجتناب صورت گیرد زیرا امنیت جانی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جوامع بشری است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های مهم فقه جواهری، اقتضای زمان و مکان بوده و مذهب شیعه انعطاف‌پذیر است، تصریح کرد: اصل دین و شریعت تحت هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست اما راهبردها و راهکارها با مقتضیات زمان و شرایط قابل تغییر است.

وی یادآور شد: پیامبر دین جدیدی را مطرح می‌کند اما امام معصوم دین جدیدی مطرح نمی‌کند و پاسدار آخرین دین، قرآن و سنت پیغمبر(ص) است. مهم‌تر از همه اینکه امام معصوم(ع) مبین و مفسر متشابهات قرآن است؛ به عبارتی دوازده معصوم(ع) که جانشینان پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند باید همه خصوصیات خَلقی و خُلقی پیامبر را داشته باشند اما تنها تفاوت در این است که به پیامبر وحی به شریعت می‌شود اما به امام معصوم این وحی شریعت صورت نمی‌گیرد.

خاتمی با اشاره به اینکه اولین عزادار سیدالشهدا(ع) امام سجاد(ع) بود که هم امام است و هم پدر بزرگوارشان به همراه برادران، عموها و اصحابش به شهادت رسیده‌اند و این یعنی ایشان از هر جهت صاحب عزا هستند، بیان کرد: زمانی که بنی‌امیه در اوج خباثت و جنایت، نهایت خفقان را ایجاد کرد، حتی یک جلسه روضه نیز در مدینه نقل نشده است که امام سجاد(ع) بتواند آن را برگزار کند.

نماینده ولی‌فقیه در زنجان ادامه داد: حتی ایشان 34 سال زندگی بعد از واقعه عاشورا، اجازه اقامه نماز جماعت مسجدالنبی را نیز نداشته و نتوانستند آن را به جا آورند، این در حالی است که هر فرصت ممکنی که ایجاد می‌شود، به بهانه ذکر عاشورا و مصائب اهل‌بیت(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه اصل دین، شریعت و تکلیف شیعیان به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست اما متناسب با مقتضیات زمان و مکان، خود را نشان می‌دهد، ابراز کرد: بی‌تردید شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، حکمت الهی است و ما از آن بی‌خبر هستیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و یکی از درخواست‌های ما برای تحقق این امر، احیای روضه‌های خانگی در شرایط کنونی جامعه به واسطه شیوع ویروس کرونا است.

خاتمی با اشاره به اینکه افتخار همه ما روضه‌خوانی است و روضه تعطیل‌بردار نیست، گفت: در سال‌های گذشته و در ایام محرم، هیئات به خوبی نیاز جامعه را به عشق اباعبدالله ‌الحسین(ع) تأمین می‌کردند اما امروز این شرایط برای برگزاری مراسم با روش‌های گذشته فراهم نیست و شرایط امروز ایجاب می‌کند که روضه‌های خانگی را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری هم به عنوان مرجع، هم به عنوان ولی و هم به عنوان امام مسلمین فصل‌الخطاب است، تصریح کرد: این یعنی هر گونه حرف و حدیث در این خصوص تمام شده است و مردم ما بارها نشان داده‌اند که ولایت‌مدار و متعهد هستند و این بار نیز پایتخت شور و شعور حسینی، ابتکار بزرگ و مهمی از خود نشان خواهد داد.

انتهای پیام
captcha