حکومت دینی در قبال رفاه و دنیای مردم وظیفه دارد / زمانه مجازی و زلزله فرهنگی
کد خبر: 3916513
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی:

حکومت دینی در قبال رفاه و دنیای مردم وظیفه دارد / زمانه مجازی و زلزله فرهنگی

حجت‌الاسلام علی رضائیان با تأکید بر اینکه حکومت دینی در قبال رفاه و دنیای مردم وظیفه دارد، بیان کرد: شعار نظام ما نیز در سال‌های اخیر بیشتر در حوزه اقتصاد است، منتهی نکته این است که اگر جایی بین یک نوع مشکل فکری و فرهنگی و اقتصادی تعارض ایجاد شد کدام مقدم است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام علی رضائیان، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در برنامه «بدون توقف» که 23 مردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، با اشاره به حکومت حضرت علی(ع) و کارشکنی مخالفان در آن زمان، تصریح کرد: در این چهار سال حضرت مرتبا با مخالفان جنگیدند، در واقع جنبه قدرت و سلطه نفسانی انسان حتی نمی‌گذارد معصوم کارش را بکند، یعنی همان زمان هم این مشکلات بود، هم در زمان پیامبر(ص) و هم بعد از آن، اما زمان پیامبر(ص) هم بنا نبوده از آسمان ملائکه نازل کنند به عنوان کارگزار، چون جریان سیاست هم جریان امتحان است.


وی ادامه داد: در همین زمان ما هم طرف قبلا 100 تومان بالا و پائین نمی‌کرد و می‌گفت من متدینم، حالا اگر در جریان یک معامله نفتی چند میلیارد دلاری کنار کشیدی مردی، همان‌طور که قرار نبود امیرالمؤمنین(ع) از عالم ملائکه نیرو نازل کند، الان هم همین گونه است. همین الان بگویند معصوم آمده بناست با چه کسی مدیریت کنیم با همین افراد امثال من، اگر امثال من درست شدیم آن حکومت هم درست می‌شود، لذا جریان ظهور محقق نمی‌شود الا به اینکه یاران برگزیده محقق شوند، مردم آماده شوند و انسان‌های برگزیده داشته باشیم و جریان ظهور این است که اگر این اتفاق نیفتد خلقت به سرانجام خودش نرسیده است.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حکومت خود ما یک جوانی که سرباز بوده یک دفعه صاحب چند میلیارد می‌شود از نژاد خاصی بود، نه، از پشت کوه آمده، نه، از چین وارد کردیم، نه، این بین خودمان بود ولی به جای اینکه هوشش را در کار خوب بیندازد رفته از خلل قانونی استفاده کرده همه را دور زده؛ بنا نیست اتفاق خاصی بیفتد الا اینکه مردم خودشان را اصلاح کنند.


رضائیان در ادامه در خصوص دینداری در وضعیت امروز کشور، تصریح کرد: اول بگویم که اگر نظام در سرآشیبی منفی بود اصلا معقول نبود که نظام‌های خارجی برای از بین بردنش کاری کنند، همین دشمنی نشان می‌دهد که این نظام با همه مشکلاتش در سرآشیبی نیست، نکته دوم اینکه خیلی از چیزهایی که می‌بینیم لازمه زمان است یک وقت دیدید پیرمردهای‌مان می‌گویند زمان شاه دینداری بیشتر بود و جوان‌ها دیندارتر بودند، منتها مقیاس می‌خواهد اگر بخواهیم مقایسه کنیم بزرگ و کوچک در همین گوشی‌ها صحنه‌هایی می‌بینند که اجداد ما خوابش را هم نمی‌دیدند، همین برای انحراف کافی است، زمانه مجازی ما دنیا را متحول کرده مثل اینکه زلزله چند ریشتری آمده و دنیا را متحول کرده اگر انقلاب نبود ما همین مقدار از دیانت را هم نداشتیم، ما اگر این زلزله فرهنگی را در تحلیل‌های مان محاسبه نکنیم به خطا رفتیم. در این بستر اگر جوان و نوجوان ما عاشق دفاع از حریم است یعنی نظام به اوج موفقیت در انسان‌سازی در بستر جامعه تا حدی نائل شده است.


وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «برخی از مردم به‌دلیل مشکلات و عملکرد برخی از مسؤلان در مقابل دینداری گارد گرفتند» اظهار کرد: به امید روزی که خودمان تغییر کنیم، اگر نمی‌توانیم کاری کنیم این دید مردم را عوض کنیم، خدای قبل از کرونا یا برجام خدای بعد از آن هم هست چرا من الان باید احساس تفاوت کنم مگر کلیدهای ما دست آمریکاست، اگر در این شرایط کسی گفت حکومت زمینی است باید از او سؤال بپرسیم پس فرق نظام اسلامی با نظام کفر چیست، اگر قوانین اجتماعی اسلام را از آن بگیریم فرق بین حکومتی که در واشنگتن است با حکومتی که در ام‌القرای اسلام است چیست، لذا اگر یک جا این سؤال بود این مردم هستند که بازخواست می‌کنند، فقط این نیست که بگوییم حالا این را ولش کن، رانت را هم ولش کن، دور زدن دین را هم ولش کن. ما آمدیم تا دین را اجرا کنیم اگر مسئولی این‌گونه نیندیشید و جور دیگری عمل کرد باید جواب دهد، بعضی از آقایان می‌گویند حکومت امری زمینی است، قداست حکومت به قانونش است، قانون وقتی الهی شد قداست دارد، فقط اجرا می‌ماند.


این سخنران مذهبی در پاسخ به این سؤال که «وظیفه حکومت رفاه مردم است یا سعادت مردم» یادآور شد: حکومت دینی موظف است نسبت به دنیای مردم؛ شعار ما در سال‌های اخیر بیشترش در حوزه اقتصاد است، اما دنیای ما که فقط اقتصاد نیست در حالیکه آن هم متکفلش حکومت است، حکومت در قبال رفاه مردم وظیفه دارد، منتهی نکته این است که اگر جایی بین یک نوع مشکل فکری و فرهنگی و اقتصادی تعارض ایجاد شد کدام مقدم است، در نظام‌های لیبرال علی‌القاعده می‌گویند مسائل مادی مقدم است، یک جایی هست که طرف برای صنعت و اقتصاد بالاتر شرافت می‌دهد. وظیفه حکومت است که اقتصاد را رشد داده و برای رفاه مردم تلاش کند، اما آنچه که مهم است این است که برخی خواستند این گونه فکر کنند که اگر عزت‌مان را هم دادیم رفت مهم نیست.


وی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ آدم عاقلی عملکرد بد را توجیه نمی‌کند، اظهار کرد: در صدر حکومت، ولی‌فقیه خودشان اولین پرچمدار انتقاد برخی از رفتارهاست، این جریان باید اصلاح شود. اما در عین حال می‌توانیم در کوران مشکلات هم دین‌مدار باشیم.

 

حدیثه سوختانلو

انتهای پیام
captcha