برگزاری جشنواره بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی / ابومهدی المهندس؛ برنده غائب جایزه اصلی
کد خبر: 3916630
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

برگزاری جشنواره بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی / ابومهدی المهندس؛ برنده غائب جایزه اصلی

جشنواره بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی امروز با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار ‌شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، جشنواره بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی صبح امروز، شنبه 25 مرداد، از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، مسئولان عالی‌رتبه قضایی و نماینده رهبری برگزار ‌شد.
 
در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه؛ علی باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه؛ سیدمجید تفرشی، معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر و آیت‎الله کعبی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، درباره موضوعات مرتبط با حقوق بشر اسلامی سخنرانی ‌کردند.
 
همچنین فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق؛ عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه؛ شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر پاکستان؛ خورخه آرئاسا، وزیر خارجه ونزوئلا و تعدادی از فعالان بین‌المللی حقوق بشری به صورت آنلاین و اینترنتی جهت حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در رابطه با وضعیت حقوق بشر در کشورهای جبهه مقاومت و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، سخنرانی کردند.

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در این مراسم اظهار کرد: امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست که قرآن کریم قانون اساسی مشترک میان کشورهای اسلامی است و اصول حقوق بشر که در قرآن آمده است بالاترین اصولی است که می توان برای تضمین حقوق بشر یافت زیرا خداوند انسان را آفرید و او را بسیار گرامی داشت.

وی در ادامه با اشاره به قانون اساسی جمهوری عراق، گفت: قانون اساسی جمهوری عراق مانند دیگر کشورهای اسلامی بر همین اساس، بر حقوق بشر و حفاظت از آن تصریح داشته‌اند؛ از جمله این حقوق می توان به حق برابری میان شهروندان، زندگی، امنیت، آزادی ، برابری فرصت ها، محاکمه عادلانه، مالکیت، مسکن و بهداشت اشاره کرد و هدف از دستیابی به آنها زندگی آزاد و عزتمندانه است .

رئیس شورای عالی قضایی عراق ، تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید به منظور جلوگیری از بازیچه قرار گرفتن این حقوق توسط بیگانگان با یکدیگر همکاری کنند، به ویژه اینکه در سالهای اخیر شاهد نقض آشکار حقوق بشر توسط کشورهای سلطه جو هستیم که در کشورهایی همچون سوریه، یمن، لیبی، فلسطین دخالت آشکار دارند و حقوق شهروندان این کشورها را تضییع می‌کنند.

در این مراسم برگزیدگان ششمین جایزه­‌ی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

در بخش مدافعان سلامت، از شهید سید بهرام طهماسبی، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) آمل و عضو هیأت‌علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از رزمندگان سرافراز و جانباز شیمیایی دفاع مقدس تقدیر گردید که وجه انتخاب وی برای دریافت جایزه حقوق بشر اسلامی، پذیرش مسؤولیت بیمارستان در دوران اوج کرونا (از اسفندماه ۱۳۹۸)، ایثار در زمینه‌ی امکانات درمانی خاص و رویکرد مدیریت جهادی و حضور در میدان مبارزه عنوان شده است.

همچنین در این بخش از احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به علت اهتمام ویژه وی برای هم‌افزایی میان کشورهای منطقه و ارائه کمک‌های بهداشتی و دارویی در دوران همه‌گیری کرونا و تلاش برای تضمین سلامت پناهجویان منطقه‌ی مدیترانه شرقی به‌ویژه سوریه، یمن، و افغانستان تقدیر شد.

در بخش حامیان حقوق عامه، محمدجواد حشمتی مهذّب، رئیس کل دادگستری استان تهران، به خاطر ارائه خدمات و ابداعات در حمایت از حقوق عامه ازجمله پیگیری و اقدامات حقوقی قضایی به‌منظور مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به دریافت جایزه مفتخر گردید.

از فرزاد بهشتی توندری، جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز به دلیل حضور میدانی و جهادی و ارائه خدمات قضایی در حمایت از حقوق عامه ازجمله بیماران جذامی، مشکلات زیست‌محیطی و حمایت از کودکان بهزیستی و خدیجه صدیقی، مسئول گروه جهادی شهید گیلاسی، کارآفرین و جهادگر برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی برگرفته از مأموریت‌های جهادی و کمک به محرومان با تأکید بر تقویت مشاغل خانگی متنوع برای اشتغال بانوان تقدیر به عمل آمد.

در بخش جهادگران عرصه مبارزه با تروریسم اقتصادی از حمیدرضا یحیی­‌زاده، علیرضا رهنورد، رضا وزیری، علی دانایی کنارسری، و محسن گوهری ناخداهای نفت­کش‌های حامل فرآورده‌های نفتی ایران به ونزوئلا تقدیر به عمل آمد که وجه تمایز انتخاب آنها روحیه‌ی شجاعت و مبارزه‌طلبی و انجام موفقیت‌آمیز مأموریت درحضور ناوهای جنگی امریکا، تسلیم نشدن و ردّ رشوه‌ی ۱۲۵ میلیون دلاری ازسوی امریکا مطرح شده است .

در این جشنواره همچنین از ادریس الجزایری، گزارشگر فقید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در موضوع اقدامات قهری یک‌جانبه به دلیل تلاش و اهتمام نسبت به حمایت و ارتقا حقوق بشر، ارائه گزارش­‌های مستند در رابطه با آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه خصوصاً از سوی رژیم آمریکا علیه حقوق ملت­ها از جمله جمهوری اسلامی ایران، تقدیر گردید.

همچنین در بخش دفاع از مستضعفان (جایزه ویژه و نشان سردار شهید سپهبد سلیمانی) سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن به دلیل تلاش پنج‌ساله برای احقاق حقوق مردم مظلوم یمن در برابر متجاوزان ائتلاف سعودی، و از شهید جمال جعفر ابراهیمی، مشهور به ابومهدی المهندس جانشین حشد الشعبی عراق، مرحوم دکتر رمضان عبدالله، دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دلیل سال‌ها مجاهدت و مبارزه با تروریسم و تبیین و ترویج عملیِ تفکّر مقاومت و حراست از حق حیات انسان‌ها در برابر جنایتکاران، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha