ارادت به امام حسین(ع) در دیوان «قدسی ونندی»
کد خبر: 3916673
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

ارادت به امام حسین(ع) در دیوان «قدسی ونندی»

اشعار و مرثیه‌های آذری «دیوان قدسی ونندی» نشان از عشق و ارادت به حضرت آدم(ع)، پيامبر اكرم(ص) و خاندان مکرم ایشان به ویژه امام حسین(ع) و واقعه کربلا دارد.

به گزارش ایکنا، وابستگی فرهنگی ایران در نخجوان در راستای رصد و پایش جامعه و فرهنگ جمهوری خودمختار نخجوان در حوزه تازه‌های نشر با رویکرد جریان‌شناسی، روندشناسی و مسئله‌شناسی به بررسی کتاب «دیوان قدسی ونندی» اقدام کرد.

این اثر ارزشمند نوشته پروفسور «عسگر قدیم اف»، رئیس شعبه ادبیات آذربایجان دانشگاه دولتی نخجوان است که در سال 2014 در باکو منتشر شد. دیوان قدسی ونندی در انتشارات علم و تحصیل باکو با شمارگان 500 جلد به چاپ رسیده است.

این کتاب 428 صفحه دارد که از صفحه 189 تا 311 اشعار و مرثیه‌های دینی راجع به اهل بیت(ع)، حضرت آدم(ع)، حضرت محمد(ص)، امام حسین(ع) و مصیبت و واقعه کربلا آورده شده است.

در این کتاب دو نسخه خطی مربوط به حاجی میرزا آقا رحیم قدسی ونندی، که در انستیتوی نسخ خطی «محمد فضولی»، آکادمی ملی علوم آذربایجان نگهداری می‌شود، به همراه سایر آثار وی که از منابع مختلف جمع‌آوری شده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در کتاب «دیوان قدسی ونندی» فقط اشعار آذری شاعر معرفی شده است. بنا به گفته نویسنده در صفحه 2 کتاب آثار فارسی «قدسی ونندی» در حال تهیه برای چاپ است. از صفحه 312 تا 428 نیز توضیحات و شرح معانی لغات عربی و فارسی (تعداد 660 لغت)، که قدسی ونندی در اشعار بهره برده، رده‌بندی و به صورت یادداشت توضیح داده شده است.

نگاهی به زندگینامه قدسی ونندی

قدسی ونندی برای توسعه علم، هنر و فرهنگ نخجوان و اردوباد نقش بزرگی ایفا کرده و حاجی میرزا آقا رحیم قدسی ونندی، رئیس انجمن شاعران منطقه اردوباد نخجوان بوده است. قدسی ونندی از بنیانگذاران مجلس ادبی «انجمن شاعران» در شهر اردوباد و با شاعران شهرهای گنجه، قره‌باغ، شیروان، سالیان و سایر مناطق آذربایجان در تعامل و معاشرت بود.

قدسی ونندی بعد از به پایان رسیدن تحصیل خود در مکتبخانه شهر اردوباد عازم شهر تبریز ایران و در این شهر به تحصیل علوم دینی مشغول شد و بعد از پایان تحصیلاتش به اردوباد بازگشت و علوم دینی، ادبیات شرق و اسلامی را آموخت.

انتهای پیام
captcha