مصحف به قلم «واضح» رونمایی شد + عکس
کد خبر: 3917358
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

مصحف به قلم «واضح» رونمایی شد + عکس

مصحف به قلم «واضح» امروز با حضور تنی چند از مدیران امور فرهنگی و هنری و عوامل تولید قلم دیجیتالی واضح طی مراسمی در برج میلاد تهران رونمایی شد.

قرآن واضحبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از قرآن کریم به قلم واضح با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان امروز سه‌شنبه، 28 مردادماه با حضور دست‌اندرکاران طراحی و چاپ این قرآن ویژه و جمعی از مسئولان از جمله هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد صادق‌زاده، رئیس فعالیت‌های دینی شهرداری تهران؛ رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا؛ مجتبی حسینی‌توسل، مدیرعامل برج میلاد و عبدالجبار کاکایی، شاعر، در برج میلاد تهران برگزار شد.

گزارش تصویری رونمایی از مصحف با قلم واضح

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل برج میلاد به بیان جایگاه هنر در اسلام پرداخت و با اشاره به اینکه هنر دینی معنایی عام و خاص دارد، گفت: هر فضیلت و کمالی در فرهنگ اسلامی هنر محسوب می‌شود. این معنای عام آن است، اما در معنای خاص با صورت‌های خیالی و با زیبایی ارتباط پیدا می‌کند. اگر بخواهیم تعریفی مشخص از این هنر ارائه کنیم، باید بگوییم هنر دینی، هنری است که عالَم با صورت خیالی و جلوه جمالی و جلالی الهی متجلی می‌شود.

مصحفی با استفاده از قلم «واضح» رونمایی شد

وی تصریح کرد: یک اثر هنری، مظهری از جمال و جلال الهی است. در صورت خیالی و ذات هنر همین صورت خیالی است و دین نیز با جلوه و جمال الهی معنا می‌یابد.

وحید عزیزی‌نژاد، بنیانگذار استارتاپ «مصحف به قلم واضح» با اشاره به اینکه ابزارهای تولید بشر همیشه وسیله‌ای برای رفع نیازها بوده، اما خود این ابزارها بر سبک زندگی، فرهنگ و ... انسان‌ها تأثیر گذاشته‌اند، گفت: همیشه به این فکر می‌کردم که چگونه از ابزارهای نوین برای رفع نیازهای دینی مردم استفاده کنم تا اینکه پنج‌سال پیش به فکر تولید اپلیکیشن قرآنی افتادم، اما بعدها به این نتیجه رسیدم که پلتفورم‌هایی برای شکوفایی این مسئله مورد نیاز است.

وی از انجام آسیب‌شنایی‌هایی در این زمینه سخن گفت و اعلام کرد: همه زمان‌های زیادی برای آموزش قرآن صرف کرده‌ایم، اما در بسیاری از مواقع نتیجه مطلوب نگرفته‌ایم، بررسی‌های ما نشان داد، دلیل به نتیجه نرسیدن این تلاش‌ها در شکل انجام امور قرآنی است، به عنوان مثال مردم به صورت گسترده به نمایشگاه قرآن می‌آیند، اما با محصولات خلاقانه و کاربردی مواجه نمی‌شوند و این انگیزه‌ای شد تا به فکر خلق یک نوآوری برای رفع نیاز مردم در این زمینه افتادیم.


بیشتر بخوانید:


عزیزی‌نژاد با اشاره به اینکه فونت و قلم دیجیتالی خاص کتابت قرآن پیدا نکردیم، گفت: به همین دلیل ابتدا به طراحی قلم و فونت دیجیتالی پرداختیم و قلم و فونت واضح را با خوانایی بالا طراحی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم فقط از قرآن چاپی رونمایی می‌شود، اعلام کرد: یک اپلیکیشن با قلم واضح قرآنی نیز تولید شده است که اول ماه ربیع‌الاول، رونمایی خواهدشد و قصد داریم با این اپلیکیشن که جنبه تعاملی دارد و در اصل یک پیام‌رسان قرآنی در سطح پیام‌رسان‌های برتر دنیا است، تولید محتوای قرآنی را داشته باشیم.

عزیزی‌نژاد افزود: به زودی فراخوان دریافت آثار به جامعه تولیدکنندگان محتوا اعلام می‌شود تا محتوای خود را بر روی این پلتفورم قرار دهند.

قرآن واضح

گزارش ایکنا حاکی است، حجت‌الاسلام صادق‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز طی سخنان کوتاهی با تأکید بر اینکه هنر در مکتب اسلام قیمت دارد؛ خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، گفت: مساجد زیبای کشورمان را مشاهده کنید، همه فرق و ادیان، جذب زیبایی این مساجد می‌شوند.

وی با اشاره به سختی قرائت خط عثمان طه برای فارسی‌زبانان گفت: انجام طراحی و تولید خط فارسی برای قرآن، ضرورت داشت که این مهم از سوی شما جوانان انجام شد و این بسیار ارزشمند است. اگر جامعه ما قرآنی شود در جامعه قرآنی، زشتی و پلیدی نخواهیم دید، بلکه همه زیبایی و هنر خواهد بود.

در ادامه این مراسم امید امامیان، رضا بختیاری‌فرد، طراحان قلم واضح و ناصر آذرشب به بیان نحوه طراحی فونت قرآنی دیجیتالی با کمک گرفتن از خطوط فارسی پرداختند و روند طراحی تک تک حروف برای نسخه وب و چاپی این قرآن را تشریح کردند.

شعرخوانی کاوه تیموری، دیگر بخش این برنامه بود و در ادامه ابوالفضل ذابح، مدیر سابق موزه هنرهای کتابتی و گردآورنده راهنمای موزه هنرهای تزئینی ایران از پیشینه کتابت قرآن گفت و اظهار کرد: ایرانی‌ها در این زمینه مبدع بوده و مکتب و تسهیلات خاصی در نوشتار قرآن به وجود آورده‌اند که این اقدامات و قدم‌ها نیاز به تکمیل در عصر معاصر دارد.

وی با اشاره به اینکه درباره خط قرآن همه از عثمان طه یاد می‌کنند، اما اگر ریشه‌یابی کنیم این خط نیز به ایرانیان می‌رسد، گفت: ایرانیان در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی، سهمی نود درصدی دارند و از 12 هزار کاتب قرآن در طول 15 قرن بیشتر آنها ایرانی بودند.

مصحفی با استفاده از قلم «واضح» رونمایی شد

در پایان این مراسم نیز از مصحف به قلم واضح رونمایی شد.

این مصحف شریف با بهره بردن از پیشینه هنرهای اسلامی ـ ایرانی در طراحی، جلدسازی، صفحه‌آرایی، تذهیب به صورت مدرن و دیجیتال و همچنین استفاده از قلم واضح که برگرفته از خطوط ایرانی بوده با قابلیت‌های خوانایی، زیبایی و قواعد نوشتار قرآن بر مبنای اصول و قواعد رسم‌الخط ایرانی و همچنین استفاده از قلم فلک (بر مبنای کوفی بنایی یا معقلی) برای سرسوره و بسیاری از تزئینات دیگر طراحی و برای نخستین بار به چاپ نفیسی مزین شده است.

همچنین فاطمه کرکه‌آبادی، مهردخت دارابی، فرزاد ادیبی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha