جایزه 10 هزار یورویی برای بهترین شعر عاشورایی
کد خبر: 3918115
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

جایزه 10 هزار یورویی برای بهترین شعر عاشورایی

جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال با اهدای ۱۰ هزار یورو به بهترین شعر فارسی درباره امام حسین(ع) به همت مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در پرتوریا برگزار می‌شود.

جایزه 10 هزار یورویی برای بهترین شعر عاشوراییبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعبدالله حسینی، دبیر جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال ظهر امروز در نشست خبری آنلاین این جشنواره که در آفریقای جنوبی برگزار شد، گفت: واقعه عاشورا و حماسه‌ای که امام حسین(ع) در کربلا آفرید، زیبا‌ترین و حماسی‌ترین مقطع تاریخ بشر محسوب می‌شود. روزی که خداوند ذبح عظیم را به تماشا نشست و اوج عشق و ارادت حسینی را دید و بر خود آفرین گفت.

وی در ادامه افزود: اگر چه شاعران شیعی در طول تاریخ آثار ارزشمندی در مورد امام حسین(ع) و واقعه کربلا خلق کرده‌اند، اما متأسفانه تاکنون اثری که از نظر ادبی و هنری درخور آن حماسه بی‌نظیر باشد، خلق نشده است. البته شعر خوب در طول تاریخ برای آن حضرت سروده شده است، اما هریک از یک زاویه‌ای به این اتفاق بزرگ تاریخی نگاه کرده‌اند و زاویه دیدشان فراگیر نبوده است.

وی افزود: شعر جاودانه محتشم کاشانی و مثنوی عرفانی عمان سامانی آثار فاخری هستند که کربلا را هر کدام از زاویه‌ای مجسم کرده‌اند، اما آن واقعه عظیم دست نیافتنی است و یا خط خون سیدعلی موسوی گرمارودی بسیار خوب است، اما در مداحی‌ها و سرود‌ها قابل استفاده نیست. بنابراین ما در این جشنواره دنبال یک شعر استثنایی هستیم که هم از نظر معیار‌های ادبی و هنری، وزن، قافیه، ردیف، تصویرپردازی، کشف، مضمون‌پردازی، استعاره، تمثیل و ... بهتر از سروده‌های دیگر باشد. این بخش شامل ۵۰ امتیاز است که توسط شورای داوری اعمال می‌شود.

حسینی در ادامه بیان کرد: پیش از داوری، مرحله غربالگری است که از بین تعداد آثار ارسال شده، شعر‌های قابل قبول برای رسیدن به مرحله بعد خواهند رفت. این شعر‌ها مرحله داوری مردمی نیز دارد که با عضویت در دو گروه سوپرگروه تلگرامی نظر و رأی خود را ارائه خواهند داد. از بین این شعر‌ها ۱۰ شعر انتخاب می‌شود و از بین این شعرها نیز دو اثر فارسی و انگلیسی که عنوان بهترین شعر را دارد، انتخاب خواهد شد.

وی به ارزش نهادن ائمه(ع) به شاعران اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) به فرزدق شاعر که در مدیحت اهل بیت(ع) شعری سروده و در برابر هشام خوانده بود، هزینه چهل سال زندگی‌اش را جایزه داد و باز گفت ببخش که بیش از این در توانم نیست. ما نیز به تأسی از امام زین العابدین(ع) جایزه بزرگی را برای  بهترین شعر در مورد امام حسین(ع) و واقعه کربلا در نظر گرفته‌ایم که از منابع مردمی تأمین شده و دولتی نیست.

حسینی افزود: ۱۰ هزار یورو به بهترین شعر فارسی و ۱۰ هزار یورو به بهترین شعر انگلیسی اهدا خواهد شد و به ۱۰ اثر ممتاز نیز جوایزی اهدا خواهد شد و شعر‌های منتخب در قالب یک اثر نفیس منتشر خواهد شد. مراسم اهدای جوایز نیز از حرم امام حسین(ع) به صورت مستقیم توسط تلویزیون‌های جهان پخش خواهد شد و به این منظور رسانه‌ها باید هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی مهلت ارسال آثار را تا ۱۵ محرم اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در عرصه داوری این است که وقتی با شاعران برای داوری آثار وارد مذاکره می‌شویم، آن‌ها علاقه‌مند به سرودن شعر برای امام حسین(ع) هستند تا اینکه در داوری مشارکت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: به همین مناسبت، بناست به همت شهرداری تهران، پارک یا میدانی به نام پارک شعر و ادب نامگذاری شود و برترین شعر‌ها به صورت لوح که به خط یکی از خوشنویسان نگاشته شده، در این پارک نصب و هر سال به تعداد این لوح‌ها افزوده شود؛ و این کار یک اثر ماندگار خواهد بود؛ که پیشنهاد ما پارک قیطریه برای این امر مناسب است که فرهنگسرای ملل نیز در آن قرار دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال یادآور شد: هیچ محدودیتی از نظر ملیت، جنسیت، مذهب، طرز فکر و ... وجود ندارد و هیچ یک از خط و خطوط سیاسی ایران و جهان مورد توجه نیست و فقط شعرها داوری خواهند شد.

یادآور می‌شود؛ جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال با اهدای ۱۰ هزار یورو به بهترین شعر فارسی درباره امام حسین(ع) به همت مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در پرتوریا برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha