فیلم | روش‌های تدبر در قرآن / «نصیحت‌پذیری» مهم‌ترین شاخصه افرادی که در کربلا حسینی شدند
کد خبر: 3919266
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
قسمت بیست و یکم /

فیلم | روش‌های تدبر در قرآن / «نصیحت‌پذیری» مهم‌ترین شاخصه افرادی که در کربلا حسینی شدند

بنا بر نص صریح قرآن، مهم‌ترین شاخصه کفار نپذیرفتن نصیحت است. در واقعه کربلا نیز افرادی چون زهیر و حر نصیحت و موعظه را پذیرفتند و حسینی شدند و عده‌ای نیز مقابل امام و یارانش قرار گرفتند.

به گزارش ایکنا، در بیست و یکمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، به دلیل همزمانی با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و آغاز ما‌ه‌های محرم و صفر از قسمت نوزدهم به بعد آیاتی انتخاب شده که مرتبط با تربیت حسینی و قیام خونین کربلاست. در ادامه با این برنامه همراه شوید؛

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم به حضور شما تدبرگران در قرآن کریم
ظهر عاشورا امام حسین(ع) با افراد صحبت می‌کردند و آن‌ها را نصیحت می‌کردند اما برخی نصیحت‌های ایشان را گوش ندادند. قرآن کریم افرادی را که نصیحت گوش نمی‌کنند کافران ‌می‌نامد، در سوره بقره، آیه ششم آمده است: «إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»، ای پیامبر مکرم اسلام، افرادی که کفر ورزیدند چه آن‌ها را انذار دهی و چه انذار ندهی، ایمان نمی‌آورند. پس برخی را نصیحت کنید و یا نصیحت نکنید، برایشان فرقی نمی‌کند و قرآن اینها را به عنوان «کافر» نام برده است.

بنابراین مهم‌ترین شاخصه کفار از نظر آیه فوق این است که نصیحتشان کنید و یا نصیحتشان نکنید، برایشان فرقی ندارد. از کفار نیز پرسیدند گفتند: «سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُنْ مِنَ الْوَاعِظِينَ»(شعرا، 136) چه ما را وعظ(نصیحت) کنید و چه وعظ(نصیحت) نکنید، آدم بشو نیستیم. حال چرا اینگونه هستند و درست نمی‌شوند « إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» (زخرف، 22) می‌گویند:«ما پدرانمان را بر تفکری یافتیم و بر تفکر آن‌ها عمل می‌کنیم».

پس قرآن کریم می‌گوید: «اگر فردی نصیحت‌ناپذیر باشد، از این نظر کافر است» و این نکته مهمی است. در کربلا نیز همین شد امام حسین(ع) جمله‌ای را فرمودند:«علت اینکه نصایح من در گوش شما نمی‌رود، این است که شکمتان از مال حرام پر شده است».

باید بچه‌هایمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که نصیحت‌پذیر باشند. نصیحتتان می‌کنم که بچه‌هایتان را نصیحت‌پذیر تربیت کنید. می‌خواهم مثال امروزی برایتان بزنم اگر بخواهید دستگاه کامپیوتر برایتان فیلم پخش کند، باید نرم‌افزار مربوط به آن و یا کارت تصویر و صوت آن درست باشد، بنابراین نرم افزار اینکه افراد نصیحت را گوش کنند، نصیحت‌پذیری است. باید ابتدا بچه‌ها را نصیحت‌پذیر تربیت کرد و بعد نصایح خوب را به آن‌ها آموزش داد تا در نهایت به آن عمل کنند. مثلاً هنگامی که به او می‌گویی ورزش کن، نماز بخوان، بگوید چشم، والا فردی که نصیحت‌پذیر نیست، هر چه به او بگویید، گوش نمی‌دهد چون نرم افزار نصیحت‌پذیری درونش شکل نگرفته است.

بنابراین در کربلا افرادی که نصیحت‌پذیر بودند، مثل زهیر بن قین و حر شدند که حسینی شدند و ان‌شاء‌الله که ما و شما نیز مانند آن‌ها نصیحت‌پذیر باشیم و مثل افرادی نباشیم که نصیحت ظهر عاشورای امام حسین(ع) را گوش ندادند و با امام جنگیدند که تعداد زیادی از یاران امام حسین(ع) در این مرحله شهید شدند و همیشه آن‌ها را لعنت می‌کنیم «اللهُمَّ الْعَنْهم جَميعاً».

یادآور می‌شود، مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی، به همت ایکنا و با همکاری استودیو مبین جهاددانشگاهی روزهای یکشنبه و پنجشنبه منتشر می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha