«مقتل الحسین(ع)» علامه عسکری منتشر شد
کد خبر: 3919735
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰

«مقتل الحسین(ع)» علامه عسکری منتشر شد

کتاب «مقتل‌الحسین(ع)» برگرفته از کتاب معالم المدرستین، تألیف علامه سیدمرتضی عسکری به همت مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شد.

«مقتل الحسین(ع)» علامه عسکری منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ کتاب «مقتل الحسین(ع)» تألیف علامه سیدمرتضی عسکری است که با مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان به همت مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است. این کتاب، حوادث زندگی امام حسین(ع) و اولاد و اصحاب ایشان را از زمان مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید بن معاویه، تا زمان شهادت آن حضرت و همچنین ماجرا‌های پس از شهادت ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کتاب مقتل‌الحسین (ع)، کتابی است به سبک نگارشی سایر مقاتل، که در مقایسه با سایر مقاتل از ویژگی‌های خاصی نظیر کثرت استناد به کتب دست اول تاریخی و استفاده وسیع از منابع و کتب اهل سنت، برخوردار است.
 
چون مرحوم علامه عسکری خود مورخی برجسته و متخصص در زمینه تاریخ اسلام بوده؛ از این رو مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده است. حتی چگونگی ذکر ترتیب حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه انجام شده است.
 
ویژگی دیگر این مقتل، اظهاراتی است که مؤلف گاها" در لابه‌لای نقل حوادث و معمولاً با عبارت «مؤلف گوید...»، ابراز می‌کند. این اظهارات غالباً نکاتی دقیق و تذکراتی محققانه‌اند.
 
این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به حادثه عاشورا را از لحظه مرگ معاویه و جانشینی یزید بن معاویه آغاز می‌کند و سپس ماجرای عدم بیعت امام، دعوت مردم کوفه، پیمان‌شکنی آنها، ماجرای حر بن یزید ریاحی، حوادث شب عاشورا و ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، پس از حادثه ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار، نقل و بررسی‌ می‌پردازد.
انتهای پیام
captcha