حضرت زینب(س) شکوه‌مندترین صحنه کنشگری زنان را رقم زده است
کد خبر: 3920157
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
علاسوند:

حضرت زینب(س) شکوه‌مندترین صحنه کنشگری زنان را رقم زده است

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و تحقیقات خانواده، گفت: حضرت زینب(س) با آنکه به تمامی مسائل زنانگی متعهد است، در عین حال توانست یکی از شکوهمندترین صحنه‌های کنش اجتماعی را رقم بزند.

یبه گزارش ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات زن و خانواده، امروز دهم شهریورماه در نشست «کنش‌ورزی بانوان در مکتب تربیتی اهل بیت(ع)» در این پژوهشکده که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: بعد از ظهور اسلام، زن به عنوان عنصر کنش‌ورز شناخته می‌شود و این یک تحول است.

وی با اشاره به شبهه‌ فضای مجازی در خصوص اینکه چرا صدیقه طاهره در حالی که 18 سال بیشتر سن نداشت، به «سیدة نساء العالمین» معروف‌ است، گفت: یک دلیل به وجود قدسی ایشان بازمی‌گردد، چون حوریه و معصوم است؛ و دلیل دیگر اینکه ایشان ام الائمه و ظرفی برای پیدایش نسلی پاک از اهل البیت است.

علاسوند اظهار کرد: وجود عنصری 18 ساله، آنچنان رشد کرد که این‌چنین توانمند، مبارز و شجاع بود؛ از 5 سالگی در محاجه‌های پیامبر با دیگران سهم خود را در حمایت از پیامبر ایفا و گاهی با ریش سفیدان محاجه می‌کرد و وقتی بزرگتر شد، خانه او خانه امید مردم شد و تشنه و گرسنه و فقیر و مسکین به این خانه رجوع می‌کردند. مواردی داریم که فرد بینوایی به مسجد آمده و کسی به او کمک نکرده است، اما پیامبر و امام او را به فاطمه معرفی کرده‌اند؛ او گردنبند از گلو باز کرده به نیازمند داد. همچنین در شب عروسی، لباس خود را بخشید و مهمان را بر خود مقدم کرد و هزار و یک عمل نیکوی دیگر آرایه و زیور این شخصیت است.

استاد حوزه علمیه خواهران با ذکر اینکه فاطمه بانوی خیرات در بهترین شکل بوده است، اظهار کرد: البته خانه فاطمه فقط محل رفع و رجوع این مشکلات نبود، بلکه خانه حل مشکلات اجتماعی و پاسخ به پرسش‌های زنان و احکام آنان بود؛ مهمتر از این فاطمه در مادری، همسری و نقش خانگی و در جمیع نقش‌ها زبانزد است. همین بانوی مادر و همسر کنشگر عرصه علمی و فرهنگی هم بود. کلمات برجای مانده از ایشان در فقه، تفسیر، کلام و ... متنوع و روایات ایشان مورد استفاده فقها و علماست؛ از طرفی ایشان دعاها و استعاذه‌هایی انشاء کرده که ناشی از عمق آگاهی حضرت در عرصه عرفان و صفات و اسماء الهی است.

ماندگارترین اثر فاطمه(س)

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه خطبه فدکیه ماندگارترین اثر فاطمه(س) و مشتمل بر مباحث الهیاتی، عرفانی و فقهی و تفسیری و کلامی است، افزود: این خطبه روی موج رونده‌ای از زمان انشاء تا به امروز جلو رفته است؛ اولین شرح بر این خطبه مربوط به قرن دوم هجری است و تقریباً هیچ دانشمند علوم اسلامی در هیچ قرنی نتوانسته از این خطبه بگذرد. حضرت وظیفه خود می‌دانست مردم زمان خود به خصوص زنان را آگاه کند، از جمله در بحث غصب خلافت از شوهرانِ زنان در نزد آنان ابراز نارضایتی کردند که چرا دست از علی(ع) برداشتند.

وی با بیان اینکه بی‌سواد و نا‌آگاه نگه داشتن مردم راهبرد مکتب اهل بیت نبوده است و پرورش یافته مکتب اهل بیت باید دنباله رو این مسیر باشد، افزود: در مکتب چنین مادری زینب تربیت می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهیم دخترانی آگاه، شجاع، کنشمند، عابد و در مدار عبور از زنانگی و رعایت شئون مادری و همسری داشته باشیم، لازم نیست دخترانمان فمینیست و فمینیست اسلامی بشوند، بلکه برگشت به دامان اصیل اسلامی کافی است. اگر زینب در 50 سالگی طوفان بر سر دشمن می‌شود، یک‌شبه به این مقام نرسیده است، بلکه بستر تربیت حضرت فاطمه چنین رشدی را در این دختر ایجاد کرده است. زنی در 50 سالگی نمی‌تواند ناگهان مدل شخصیتی خود را تغییر دهد، بلکه در منزلی رشد کرده که در 50 سالگی می‌تواند حادثه کربلا را آنچنان مدیریت کند.

علاسوند تصریح کرد: وقتی از زنانگی سخن می‌گوییم از بزدلی و نادانی حرف نمی‌زنیم، در حالی که این سنت تا سالیان متمادی وجود داشت که زنانگی مفهومی از کم‌سوادی، کم‌درکی و عدم حساسیت به مسائل اجتماعی است و فضایی معنایی پیرامون حیا و عفت و حجاب شکل گرفته بود که قرین به این مسائل بود. یک راوی از ماجرای حضور اهل بیت در کاخ یزید نقل کرده که قسم به خدا ندیدم زنی اینقدر ناطق، عالم و با حیاء؛ زینب شجاعت را از مادری آموخت که با صلابت و با حیا از غصب خلافت برآشفت و در مسجد مدینه خطبه خواند و او هم در مقابل حاکم جائری مانند یزید با صلابت و شجاعت و با زبانی بلیغ به سخنرانی پرداخت.

خلق شکوهمندترین کنش اجتماعی یک زن از سوی عقیله بنی‌هاشم

وی افزود: این بانو با آنکه در تمامی مسائل زنانگی ـ‌خصائل زنانگی که فمینیست‌‌ها می‌خواهند آن را به کلیشه‌هایی برای زدودن نقش مادری و نقش و وظایف زن در خانواده و اجتماع تبدیل کنندـ متعهد است، در عین حال توانست یکی از شکوهمندترین صحنه کنش اجتماعی را رقم بزنند. زینب کبری باید مرتب جریان عاشورا را با کلمات زنده نگه دارد، از این رو کلمه مقدس است و اگر کلمه نبود، کسی نمی‌توانست اندیشه و خلاقیت خود را بیان و بروز و ظهور بدهد. بنابراین ماموریت شمشیر کشتن و کوتاه‌مدت است، ولی ماموریت کلمه و زبان جریان‌سازی و حفظ و نگهداشت است و زینب همه این کارها را کرد و نهضت معارفی عظیمی تولید کرد.

استاد حوزه خواهران با اشاره به خطبه حضرت زینب در دربار یزید، گفت: این خطبه نشان می‌دهد که یک زن با درآمیختن احساسات خود با حقایق، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد. زینب وقتی سخن خود را با تحمید که نفس و چارچوب جهان‌بینی توحیدی او را شکل می‌دهد، آغاز کرد، همه سر و صداها خاموش شد؛ بعد اشاره به نسبت خود با پیامبر می‌کند و خطاب به کوفیان می‌گوید مَثَل شما مانند زنی است که صبح تا ظهر پنبه رشته می‌کرد و بعد از ظهر رشته‌ها را دوباره پنبه می‌کرد؛ یعنی مسلمانی شما به درد نمی‌خورد و کاری کرده‌اید که ننگ آن دامنگیر شماست.

وی اظهار کرد: در بخشی از خطبه دارد که نزدیک است که از این مصیبت، کوه‌ها متلاشی و آسمان خون ببارد؛ در اینجا امام سجاد(ع) فرمودند که در آنچه گفتید، کفایت است، اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد و با سخنانش جمعیت کوفه به خروش آمدند و مردی شعری سرود که شما چه خاندانی هستید؛ زنان شما بهترین زنان و مردانتان باشرافت‌ترین مردان و ...؛ در اینجا وقتی خبر به عبیدالله رسید که زینب کوفه را به شور شورش در آورده، دستور دادند سر امام را نزد زینب ببرند.

انتهای پیام
captcha