لزوم قرآن‌محوری در روضه‌های خانگی برای درک حقیقت قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 3920958
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی تأکید کرد؛

لزوم قرآن‌محوری در روضه‌های خانگی برای درک حقیقت قیام امام حسین(ع)

رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در تهران با تأکید بر اینکه قرآن‌محوری در روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را برای درک حقیقت قیام امام حسین(ع) بالا می‌برد و اثرات روضه را ماندگار می‌کند، گفت: پویش روضه‌های خانگی سبب ترویج عزاداری سیدالشهدا در بین مردم می‌شود و این امر اثرات عمیقی در جامعه خواهد داشت.

قرآن‌محوری روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را بالا می‌برد / تعریف سطوح متفاوت از عرض ارادت به امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا، روضه‌های خانگی یکی از سنت‌های حسنه تعظیم شعائر حسینی با قدمتی دیرینه در بین شیعیان است که در طول ادوار گذشته به صورت مردمی برگزار می‌شد و منشأ برکات تربیتی و اجتماعی گسترد‌ه‌ای از جمله آموزش احکام دینی و آشنایی با سیره اهل‌بیت‌(ع)، توسعه همدلی، ایجاد روحیه مشارکت و انسجام بین افراد جامعه، مخصوصاً اقوام و همسایگان با محوریت اهل بیت‌(ع) بود.

روضه‌های خانگی اجتماعات باارزشی هستند که قادرند بنیان خانواده را تقویت کنند و گسست‌های امروزی در درون خانواده را از بین ببرند. اگر در خانه‌ای حتی برای ساعتی، ذهن جوانان به فضای متفاوتی از زندگی امروزی هدایت شود و با تبیین اهداف امام حسین‌(ع)، بارقه امیدی در درون آن ایجاد شود، قطعاً دستاورد‌های زیادی بدست خواهد آمد. بنابراین جا دارد که بیش از پیش به برگزاری روضه‌های خانگی توجه و حتی با کمترین امکانات، شرایط برپایی روضه را در خانه‌هایمان فراهم کنیم.

با توجه به شرایط کنونی جامعه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تحمیل محدودیت‌هایی از سوی این ویروس منحوس، امسال ضرورت توجه به روضه‌های خانگی بیش از پیش نمایان است، چراکه ممکن است افراد در جوامع به دلایل مختلفی مانند حفظ سلامتی خود یا دیگران، وجود افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان یا دارای بیماری خاص دلتنگ روضه اباعبدالله(ع) باشند و امکان حضور در مجالس عمومی برایشان فراهم نباشد، لذا سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای ترویج سنت حسنه روضه‌های خانگی و به منظور تعظیم شعائر الهی اقدام به راه‌اندازی پویش مردمی روضه‌های خانگی کرده است تا بتواند بر این اساس علاوه بر انتقال ارزش‌های فرهنگی ایثار و فداکاری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و کادر درمان را در ادامه مبارزه با این ویروس منحوس یاری کند.

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص طرح پویش روضه‌های خانگی که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در حال برگزاری است، گفت: روضه‌های خانگی نوعی عزاداری محسوب می‌شود که حتی به ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن نیز بسیار ارزشمند است. روضه‌های خانگی در برهه‌ای از زمان یکی از رویداد‌های اصیل حفظ فرهنگ شیعی بود و شاید آثار و برکات روضه‌های خانگی از برخی عزاداری‌هایی که با جمعیت چند هزار نفری برگزار می‌شود نیز بیشتر باشد.

رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم افزود: شاید برخی مردم از رفتن به هیئت‌های شلوغ و پرجمعیت اجتناب کنند، اما وقتی روضه در منزل اقوام و آشنایانشان برگزار شود، استقبال بیشتری می‌کنند. البته منظور روضه‌هایی ساده و به دور از تجملات است که حتی می‌توان بدون بلندگو، در زمانی کوتاه و با کمترین پذیرایی مثل چای و قند نیز در خانه‌های کوچک برپا کرد. چه بسا این روضه‌ها آثار ارزشمندی به جا بگذارد و این سنت حسنه احیا شود.
 
قرآن‌محوری روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را بالا می‌برد / تعریف سطوح متفاوت از عرض ارادت به امام حسین(ع)

وی با اشاره به اینکه روضه‌های خانگی به خانه برکت می‌دهد، افزود: روضه خانگی یک اجتماع کوچک است که افراد حاضر در آن، همیشه در درون خود این آمادگی و جوشش را دارند تا آنچه دین از آن‌ها خواسته را بروز و ظهور دهند؛ به همین دلیل محلی که این اجتماع را در خود حفظ می‌کند نیز منشأ برکت و معرفت می‌شود. گاهی اوقات تصور ما از عزاداری این است که تعداد زیادی از افراد در یک محل جمع شوند و در یک فضای باز یا بسته بر سر و سینه خود بزنند، در حالی که هر کجا نام امام حسین‌(ع) برده شود، آن مکان محل توجه حضرت سیدالشهدا(ع) خواهد بود. همچنین کسانی که در آن خانه زندگی می‌کنند نیز متصل به یک حقیقت خواهند شد.

حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: وقتی که از روضه‌های خانگی سخن می‌گوییم طبیعتاً باید کسی هم باشد که روضه بخواند؛ در این شرایط می‌توان از فضای مجازی و ابزار‌های تکنولوژی و فایل‌های آماده استفاده کرد و یا اینکه شکل بهتر این است که یکی از اعضای خانه این روضه خواندن را تمرین کند و بخواند. این خط اگر دنبال شود، به تعریف و سطوح متفاوتی از مداحی و عرض ارادت به آستان امام حسین‌(ع) در چند سال آینده خواهیم رسید که می‌تواند مدل عزاداری‌هایمان را به طور کامل تغییر دهد.

رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در گذشته روضه‌های خانگی صرفاً روضه محض نبود و به صورت جلسات هفتگی برگزار می‌شد، گفت: در این جلسات قرآن‌خوانی و توضیح بخشی از آیات قرآن انجام می‌شد و با ذکر اباعبدالله الحسین(ع) به پایان می‌رسید؛ این روش عالی‌ترین شیوه در برگزاری روضه‌های خانگی است که متأسفانه امروزه صرفاً به اشک ریختن برای حضرت ختم شده است، در حالی که این گریه باید از طریق قرآن هدایت شود.
 
قرآن‌محوری روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را بالا می‌برد / تعریف سطوح متفاوت از عرض ارادت به امام حسین(ع)

وی با تأکید بر اینکه توجه به آیات قرآن در روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را برای درک حقیقت قیام امام حسین‌(ع) ارتقا می‌دهد، گفت: قرآن هدایتگر است و مسیر را روشن می‌کند و مستمعین را به فیض واقعی می‌رساند؛ لذا اگر جلسات بر مبنای قرآن‌محوری و موعظه‌محوری پیش رود، قطعاً مرثیه‌سرایی ماندگار می‌شود؛ بر این اساس پویش روضه‌های خانگی با این روش عزاداری را از شکل بسته و اینکه مختص به قشر خاصی باشد، کاملاً عمومی می‌کند و هر کسی می‌تواند به روش دلخواهش عزاداری و گفت‌وگوی دلی با امام حسین‌(ع) داشته باشد و این ارتباط قطعاً اثرات عمیق و بزرگی را البته با نگاه و توجه به آیات قرآنی در جامعه خواهد داشت.
انتهای پیام
captcha