فیلم | دستیابی به گنج‌ها در زندگی مادی و معنوی چگونه میسر می‌شود
کد خبر: 3921403
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
مهندسی زندگی / بخش نخست

فیلم | دستیابی به گنج‌ها در زندگی مادی و معنوی چگونه میسر می‌شود

زندگی به مهندسی نیاز دارد یعنی باید بدانیم هر چیز زندگیمان باید چه اندازه‌ای داشته باشد، در غیر این صورت به گنج‌ها دست پیدا نمی‌‌کنیم. حیات ما دو بخش دارد؛ حیات مادی و معنوی که نمی‌توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. هر دو مهم است و حیات معنوی در ادامه حیات مادی قرار دارد.

فیلم | دستیابی به گنج‌ها در زندگی مادی و معنوی چگونه میسر می‌شودبه گزارش ایکنا، مرکز تولیدات چندرسانه‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی(استودیو مبین) مجموعه فیلم‌‌های دو دقیقه‌ای با عنوان «مهندسی زندگی» تولید کرده است. در این فیلم‌های کوتاه، زهره اخوان‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، طی دو دقیقه، یک نکته مهم و تأثیرگذار در خصوص نحوه مهندسی زندگی را ارائه می‌کند. نکاتی که تلنگری در اصلاح سبک و پله‌ای برای ارتقای کیفیت زندگی است.

اخوان‌مقدم در نخستین قسمت مهندسی زندگی این سؤال را مطرح کرد که معنی مهندس چیست؟ و توضیح داد: من این سؤال را در جمع‌های چند صد نفره پرسیدم اما کسی پاسخ صحیح نداد.

دهخدا می‌گوید: مهندس یعنی اندازه گیرنده؛ در شعرهای قدیمی نیز این واژه بسیار آمده است: مثلاً فردوسی گفته است: «ز دینار و گوهر هزاران هزار / که آن را مهندس نداند شمار» و یا حافظ در شعر معروفی که با این بیت آغاز می‌شود که «ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد/ دل رمیده ما را انیس و مونس شد» در ادامه می‌گوید: «طربسرای محبت کنون شود معمور/ که طاق ابروی یار منش مهندس شد». معمور یعنی آباد؛ یعنی اگر کسی پیرو پیامبر باشد که یار حافظ بوده زندگیش معمور و آباد خواهد شد.  

با این عنوان به ارائه آموزش‌هایی برای مدیریت زندگی می‌پردازیم، چراکه باید بدانیم تمام زندگی نیازمند اندازه‌گیری است و همه چیز باید به اندازه و مرتب و منظم باشد و قابل تقدیر و اندازه‌گیری شده باشد.

 

 

در دومین ویدئوی مهندسی زندگی می‌آموزیم: همه چیز مانند یک نقشه گنج باید اندازه‌ داشته باشد، حتی سانتی‌مترها باید در نظر گرفته شود و اگر همه چیز زندگی اندازه مشخصی نداشته باشد، در زندگی خود به گنج‌ها دست پیدا نمی‌‌کنید.

اما زندگی یعنی چه؟ آیا واقعاً می‌دانیم زندگی یعنی چه؟ زندگی یعنی حیات. اما آیا حیات فقط همین حیات مادی است؟ حیات ما دو بخش دارد. حیات مادی و معنوی که نمی‌توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. هر دو مهم است و حیات معنوی در ادامه حیات مادی قرار دارد.

خداوند در آیه 24 سوره انفال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چون خدا و پيامبر شما را به چيزى فراخواندند كه به شما حيات مى‌بخشد، آنان را اجابت كنيد و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏‌گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد».

از شما سؤال می‌کنم وقتی خداوند در این آیه می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، آیا خطاب خداوند به زندگان است یا مردگان؟ قدر مسلم خطاب خداوند به انسان‌های زنده است اما در ادامه می‌فرماید: «اجابت کنید خداوند و رسول را وقتی شما را دعوت می‌کنند که شما را زنده کنند». پس زندگی دیگری مطرح است و ما در این درس‌ها تلاش داریم هم زندگی مادی و هم حیات معنوی را در نظر داشته باشیم.

 
انتهای پیام
captcha