آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری حضوری یا مجازی مسابقات بین‌المللی قرآن + فیلم
کد خبر: 3921844
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
عباس سلیمی بیان کرد:

آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری حضوری یا مجازی مسابقات بین‌المللی قرآن + فیلم

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در نشست بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌‌المللی قرآن گفت: آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری در حال انجام است و ‌به دنبال آنیم که به یاری خداوند متعال و همت همه دلسوزان، موج قرآنی را در جهان ایجاد کنیم.

عباس سلیمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، در نشست «هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران» که روز گذشته، 18 شهریورماه، با حضور جمعی از صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد، با طرح این سؤال که چه میزان از اصول مناظره در اسلام اجرا شده است، گفت: اصول مناظره علمی در اسلام بیان شده اما در جامعه مطابق این آیه عمل نمی‌کنیم. خدا به ما دستور می‌دهد که در دعوت دیگران اول از دریچه حکمت وارد شویم و دلیل و منطق اقناع‌کننده بیاوریم. اگر اکتفا نکرد به دنبال موعظه برویم و در پایان جدال احسن انجام دهیم. برخی افراد در جامعه معکوس این عمل می‌کنند، یعنی ابتدا با مجادله آن هم نه از نوع احسن شروع می‌کنند. بعد از آن شروع به نصیحت می‌کنند و در پایان به دنبال دلیل، فلسفه و منطق موضوعی که مطرح شده است می‌روند.

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه باید به حال دین‌گریزی به وجود آمده فکری کنیم، به بیان دلایل این دین‌گریزی پرداخت و گفت: براساس گفت‌وگوهای رودررویی که با جوانان داشته‌ام، سوء مدیریت و تناقض رفتاری مدعیان دینداری دو عامل اصلی دین‌گریزی است.

نمونه‌هایی از اثرگذاری تبلیغات

سلیمی بیان کرد: همه ما از تأثیرات غیر قابل انکار تبلیغات چه از جنبه مثبت و چه منفی آگاه هستیم و می‌دانیم که تأثیرات تبلیغات یک مقوله جدی است. وقتی نمونه‌های بارز آن را در تاریخ می‌بینیم متوجه می‌شویم که شخصیت بزرگواری در سرزمین حجاز در دوران جاهلیت ملقب به امین و مورد وثوق مردم بود و از زمانی که مُهر نبوت بر کتف ایشان ‌خورد، مخالفت‌ها و تبلیغات منفی شروع شد. ابتدا گفتند سخنان پیامبر(ص) اوهام و خواب‌های پریشان است. سپس ایشان را به عناوینی چون ساحر، شاعر و کاهن متهم کردند و در پایان از جنون سخن به میان ‌آوردند.

مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه شبیه به این مورد در زمان حضرت علی(ع) نیز وجود دارد، گفت: شخصیتی استثنایی که در هنگام نماز مستغرق در خداوند بزرگ می‌شد، تبلیغات دشمن آنگونه اثر کرده بود که بعد از شهادت این وجود نازنین برخی از مردم وقتی شنیدند در مسجد کوفه به شهادت رسیده‌اند با تعجب اظهار می‌کردند که مگر علی(ع) نماز هم می‌خواند؟ این بسیار دردناک است. همچنین از سرور و سالار شهیدان نیز، که فرزند نبوت و امامت است، به گونه‌ای یاد می‌کردند که بر امیر مؤمنان خروج کرده و یک عنصر شورشی است. بر همین اساس تبلیغات موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. چقدر خوب است که در این نظام مقدس اسلامی در مورد اشرف موضوعات جهان، قرآن، فکری کنیم.

محکومیت هتک حرمت به ساحت قرآن

وی به هجمه‌هایی که اخیراً به قرآن و پیامبر(ص) صورت گرفته است اشاره کرد و ضمن محکوم کردن این اقدامات، بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد عالی هماهنگی مسابقات، مرکز امور قرآنی سازمان و بنده در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی همه به دنبال این هستیم تا مسابقات درخور شأن قرآن پیش برود. ضمن سپاس از تمام کسانی که از اولین دوره تاکنون در مجموعه اوقاف زحمت کشیده‌اند و مسابقات را مدیریت کرده‌اند، ما نیز در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیازمند بهره‌مندی از ارشاد همه عزیزان هستیم.

سلیمی به ترکیب اعضای کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز بخشی از وظایف آن پرداخت و گفت: برای کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی هشت محور اساسی در نظر گرفته شده است. «تعیین راهکارهای جذب مخاطبان عام و خاص به خصوص قشر جوان»، «فعالیت‌های تبلیغاتی قبل، حین و بعد از مسابقات»،‌ «برنامه‌های تبلیغی برای مهمانان و داوران خارجی»، «شناسایی ظرفیت‌های تبلیغی کشور و چگونگی فعال‌سازی آن»، «نحوه جریان‌سازی تبلیغی در طول سال»‌، «نحوه تبلیغات در خارج از کشور»، «راه‌کارهای ارتقا جذابیت‌های بصری مسابقات» و «روش‌های نوین اطلاع‌رسانی مسابقات» از جمله این وظایف است.

مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول رایزنی برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری هستیم، اظهار کرد: ‌به دنبال این هستیم که به یاری خداوند متعال و همت شما دلسوزان عزیز کاری کنیم تا یک موج قرآنی در جهان ایجاد شود. لذا استدعا دارم آن‌گونه شایسته قرآن است به گونه‌ای حرکت کنیم که از مهجوریت قرآن بکاهیم.

مسئولانی که توفیق حضور در محضر قرآن را نیافتند

سلیمی درباره حضور نیافتن برخی مسئولان در مسابقات،‌ بیان کرد: توفیق شرفیابی به محضر قرآن سعادتی است که جز به اذن الله تحقق نمی‌یابد. توفیق می‌خواهد که همه ارکان کشور از مسئول تا غیر مسئول و آنان که به غلط شخصیت و مقامات نامیده می‌شوند در صحن مسابقات حضور یابند. حال آنکه همه ملت و همه بنی‌آدم بر اساس آیات قرآن شخصیت و کرامت دارند و توفیق می‌خواهد که هر کدام از این افراد در محضر قرآن حضور یابند. وقتی نعمات الهی به ما روی می‌آورند، اگر بلافاصله تعجیل نکنیم و خود را در معرض این نعمت و عنایت الهی قرار ندهیم، توفیق نداشته‌ایم. ان شاالله همه ما توفیق داشته باشیم که محضر قرآن را درک کنیم.

سلیمی با بیان اینکه امیدوار است این جلسات ادامه‌دار باشد، اظهار کرد: تمام مواردی که ذکر شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نحوه انعکاس این نظرات نیز به تنهایی باعث فرهنگ‌سازی خواهد شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا تاکنون جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی تشکیل نشده است و امیدوارم بتوانیم در اولین جلسه کمیته مذکور در خدمت دوستان باشیم.

در مسابقات خود را درگیر آئین‌نامه نکنیم

مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به فرمایشی از حضرت پیامبر(ص) در مورد بهترین تلاوت قرآن پرداخت و گفت: آئین‌نامه مسابقات ما را پیامبر(ص) تأیید نکرده‌اند و نفرموده‌اند که زیباترین تلاوت آن است که سه خط در یک نفس خوانده شود یا به این نحو اوج و فرود داشته باشد. البته که اینها را نفی نمی‌کنم، اما تلاوت در این موارد خلاصه نمی‌شود. اگر خودمان را منحصر به این نگاه کنیم، همه نحوه پرداختن به قرآن را در این می‌بینیم که مسابقاتی را برگزار و سپس قهرمان‌سازی کنیم.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به روایت «من إذا سَمِعتَ قراءتَهُ، رأیتَ أنه یَخشَی اللهَ»، بیان کرد: قرائت قرآن هدف نیست و باید به دنبال گرایش عموم مردم به قرآن باشیم. باید به سمتی برویم که نتیجه نهایی اینگونه اقدامات منجر به ایجاد خشیت قرآنی در همه مردم چه آنها که شرکت می‌کنند، چه آنها که شرکت نمی‌کنند و ... شود. باید به خودمان نهیب بزنیم و مسابقات را به در مسیری به پیش ببریم که فردا خدا و پیامبر(ص) و امروز حضرت ولی‌عصر (عج) مهر تأیید بر آن بزنند.

انتهای پیام
captcha