مسجد و ارگ تاریخی آق‌قلعه جوین در انتظار یاری مسئولان
کد خبر: 3922093
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

مسجد و ارگ تاریخی آق‌قلعه جوین در انتظار یاری مسئولان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین گفت: مجموعه تاریخی ارگ بزرگ «آق ‎قلعه» نیازمند بودجه زیادی برای حفظ و احیاست و در حال حاضر با طی مراحل اداری منتظر دریافت بودجه هستیم.

مسجد و ارگ تاریخی آق قلعه جوین در انتظار یاری مسئولان

محسن سلاطینی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین در رابطه با اقدامات انجام شده برای حفظ و احیای مسجد ارگ «آق قلعه»، در گفت‌و‎گو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مجموعه تاریخی ارگ بزرگ «آق‎قلعه» نیازمند بودجه زیادی برای حفظ و احیاست و در حال حاضر با طی مراحل اداری منتظر دریافت بودجه هستیم.

وی با بیان اینکه برای سال جاری مبلغ 450 میلیون تومان برای فنس‌کشی و ایجاد حصار درخواست کردیم، عنوان کرد: به دلیل وسعت 55 هکتاری این مجموعه بزرگ این کار زمان بر است و از عوامل اصلی حفظ یک بنای تاریخی و زنده نگه داشتن آن فرهنگ‎سازی توسط مردم است و باید مردم خودشان از بناهای تارخی مراقبت کنند.

سلاطینی تصریح کرد: مسجد تاریخی «آق قلعه» در گذشته مخروبه و محلی برای زندگی جوندگان و حشرات شده بود و برخی از ساکنین و مسافران محلی برای نگه‎داری دام‌هایشان از سایه آن استفاده می‌کردند، در حال حاضر وضعیت این بنای تاریخی با توجه به اقدامات انجام شده، عالی است.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از ساکنین بومی منطقه و غیر بومی‎ها مکان تاریخی ارگ «آق قلعه» را محلی برای پیست موتور سواری کرده و حفاری زیادی انجام شده است، خاطرنشان کرد: با کمک نیروی انتظامی اقدامات بسیاری خوبی در سال‌های اخیر برای جلوگیری از ورود این افراد و مقابله با افرادی که در منطقه به دنبال حفاری اجناس تاریخی بودند، انجام شده و از ورود آنان ممانعت و برخورد قضایی با برخی از متجاوزین شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

موسی‌الرضا میمیری از اعضای هیات امنای این مسجد تاریخی نیز با بیان اینکه از اقدامات انجام شده برای حفظ این بنای تاریخی بعد از مرمت و بازسازی بخش‌هایی از مسجد قرائت دعای ندبه و برپایی مراسم عید غدیر و اربعین حسینی در جوار این مسجد با مشارکت مردمی بوده، اظهار کرد: ارگ تاریخی «آق‌قلعه» و این مسجد تاریخی از بناهایی است که همرده با ارگ بم قرار دارد و برای به سودآوری این ارگ تاریخی نیازمند کمک مردمی و گشایش بودجه از طرف مسئولان هستیم.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال برای احیای این مسجد تاریخی و ارگ آق قلعه هزینه شده است و جلوگیری از نفوذ آب به داخل مسجد، برقکشی و محوطه سازی از جمله این اقدامات بوده است.

میمیری بیان کرد: استفاده از ظرفیت وقف از دیگر اقدامات انجام شده برای حفظ و پویایی این مسجد تاریخی است و یکی از خیرین روستای قدرآباد در این زمینه وقفی برای برپایی مراسم حسینی در این مسجد انجام داده است.

انتهای پیام
captcha