یک‌صدایی قرآنیان در محکومیت هتک حرمت مقدسات
کد خبر: 3922183
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

یک‌صدایی قرآنیان در محکومیت هتک حرمت مقدسات

در هفته سوم شهریورماه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دو کمیسیون آن جلسات خود را برگزار کردند، زمان برگزاری دو رویداد مهم قرآنی کشور اعلام شد و نهادهای مختلف نیز هتک حرمت به ساحت پیامبر مهربانی‌ها و قرآن کریم را محکوم کردند.

آغاز جنب و جوش برای فعال شدن رویدادهای قرآنی و برگزاری جلسات سیاستگذاری قرآنی

به گزارش ایکنا، در روزهای ابتدایی این هفته و با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن و پیامبر اکرم(ص) از سوی نشریه فرانسوی، شاهد موضع‌گیری‌های افراد، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و نیز تشکل‌های مردم‌نهاد و همچنین برپایی جلسات شوراهای تصمیم‌گیر قرآنی در بخش‌های مختلف بودیم، به طوری که اخباری از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دو کمیسیون از مجموع کمیسیون‌های آن مخابره شد. برگزاری نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز اعلام زمان برپایی مرحله کشوری و بین‌المللی مسابقات قرآن از جمله مهم‌ترین عناوین هفته بود. در ادامه نگاهی گذرا به این رویدادها خواهیم داشت.

صدور بیانیه‌هایی برای محکومیت اقدام نشریه فرانسوی

پس از هتک حرمت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر(ص)، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه در کنار دستگاه‌های عمومی کشور این اقدام هتاکانه را محکوم کردند. از جمله این سازمان‌ها، سازمان دارالقرآن الکریم بود که با انتشار بیانیه‌ای هتک حرمت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) و قرآن را به شدت محکوم کرد.

توقف افتتاح شعبه برای مؤسسات قرآنی

در حالی که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد روزهای نسبتاً کم‌خبری را پشت سر می‌گذارد، در این هفته شاهد انتشار خبری درباره مؤسسات بودیم که بر اساس آن مؤسسات تا اطلاع ثانوی، حق راه‌اندازی شعبه نخواهند داشت. بر همین اساس مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: این روند تا زمان ابلاغ آئین‌نامه ساماندهی شعب، که مهرماه به تصویب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت می‌رسد، ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار از جشنواره ملی قرآن دانشجویان

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به احتمال برگزاری مرحله پایانی سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به صورت غیر حضوری گفت: تمامی دستگاه‌های دانشگاهی تا پایان آذرماه جشنواره داخلی خود را برگزار کنند تا شرایط لازم برای برگزاری جشنواره ملی فراهم شود. بحرالعلوم درباره وضعیت برپایی حضوری یا غیرحضوری جشنواره ملی گفت: راه‌کارهایی در نظر گرفته شده، اما هنوز در حال بررسی بیشتر شرایط هستیم تا مسابقات را با حداقل حضور برگزار کنیم، اما برگزاری غیر حضوری محتمل‌تر است. یک‌سری از بخش‌های جشنواره ملی به صورت ارسال آثار است و از قبل نیز غیرحضوری برگزار می‌شد. برخی بخش‌ها همچون آوایی، که مبتنی بر حضور شرکت‌کننده است، می‌تواند به صورت ارسال فایل برای دبیرخانه انجام شود. در این صورت فینال و اهدای جوایز را می‌توان با حضور حداقل شرکت‌کنندگان برگزار کرد. امسال وزارت بهداشت، میزبان جشنواره ملی شده است.

احتمال پخش فصل دوم مسابقه ترنم در دهه فجر

در این هفته همچنین طراح اولین مسابقه قرآنی شبکه یک سیما از احتمال شروع فصل دوم این مسابقه از دهه فجر خبر داد. سیدعباس انجام طراح مسابقات «اسراء» و «ترنم» با اشاره به اینکه اغلب مسابقات استعدادیابی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و نمی‌توان آنان را به کپی‌کاری متهم کرد،‌ به بیان تفاوت‌های این دو مسابقه پرداخت و گفت:‌ در صورتی که پخش فصل دوم این مسابقه تصویب شود، شاهد تغییراتی جزئی در آن خواهیم بود. در صورت آغاز فصل دوم زمان پخش آن دهه فجر خواهد بود.

برگزاری مسابقات قرآن ویژه کارکنان صنعت هسته‌ای

مرحله منطقه‌ای نهمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان صنعت هسته‌ای کشور در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد در رشته‌های مختلف و در هشت منطقه کشور برگزار شد. این مسابقات ویژه کارکنان، بازنشستگان و خانواده‌های آنها اعم از فرزندان و همسران است که در سه رده سنی زیر ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۶ و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل قرآن، تفسیر و مفاهیم قرآن و اذان از جمله رشته‌‌های این مسابقه است. همزمان با سراسر کشور این مسابقات در استان تهران به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در این مرحله از مسابقات حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند و نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

یک‌صدایی قرآنیان در محکومیت هتک حرمت مقدسات

پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ۱۸ شهریورماه، با بررسی و تصویب موضوعاتی چون تصمیم‌گیری درباره تخصیص اعتبارات قرآنی، دریافت گزارش‌عملکرد سال ۹۸، تذکر به مؤسسات معین و دستگاه‌ها برای عدم حبس اعتبار، استانداردسازی عناوین فعالیت‌های قرآنی و کمک ۳۰۰ میلیونی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ودیعه مکان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ... برگزار شد. در بخشی از این جلسه اقدام بی خردانه نشریه هتاک فرانسوی در بازنشر کاریکاتور‌های موهن به پیامبر اکرم‌(ص) و قرآن محکوم شد.

هم‌اندیشی حول مسائل تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن

در این هفته همچنین نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار و طی آن از توجه به زیرساخت‌های انتشار محتوای مسابقات در فضای مجازی، لزوم تولید مناسک برای مسابقات قرآن، تغییر زمان برگزاری آن و ... سخن به میان آمد و در ادامه نیز تولید ادبیات قرآنی برای اجرا و هیجان‌بخشی به مسابقات قرآنی مورد تأکید قرار گرفت. از جمله صاحب‌نظران حاضر در این جلسه می‌توان به عباس سلیمی، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، ابوالفضل خوش‌منش، مؤلف و پژوهشگر قرآنی، محمدحسین محمدزاده، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما، سیدعباس انجام، مدیر شبکه عربی آفریقایی، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ... اشاره کرد.

رایزنی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در نشست بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌‌المللی قرآن گفت: آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری در حال انجام است و ‌به دنبال آنیم که به یاری خداوند متعال و همت همه دلسوزان، موج قرآنی را در جهان ایجاد کنیم. مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول رایزنی برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری هستیم، اظهار کرد: ‌به دنبال این هستیم که به یاری خداوند متعال و همت شما دلسوزان عزیز کاری کنیم تا یک موج قرآنی در جهان ایجاد شود. لذا استدعا دارم آن‌گونه شایسته قرآن است به گونه‌ای حرکت کنیم که از مهجوریت قرآن بکاهیم.

تأکید بر تولید ادبیات قرآنی

مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما نیز در نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات قرآن ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل دفتر تولید ادبیات قرآنی در وزارت ارشاد یا فرهنگستان زبان فارسی، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در زمان برگزاری مسابقات، فضاسازی قرآنی ایجاد کند، بحث مسابقات و ابتناء به ادبیات قرآنی است.

تصویب سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن

پنجاه‌و‌پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضا در سالن جلسات ساختمان مرکزی شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. تصویب پیش‌نویس تفصیلی سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن کریم (پیشنهادی کارگروه پژوهش و برنا‌مه‌ریزی کمیسیون در جلسه کمیسیون) و جمع‌بندی نظرات اعضا درباره این موضوع تا تدوین و تصویب نسخه نهایی‌ از جمله مصوبات این جلسه بود.

اعلام زمان برگزاری دو رویداد قرآنی مهم

مهم‌ترین خبر این هفته اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز مسابقات بین‌المللی قرآن بود. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن کریم در سال ۹۹ گفت: مسابقات کشوری در آبان‌ماه به صورت حضوری و مسابقات بین‌المللی نیز در بهمن‌ماه به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

مؤسسات قرآنی کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند

اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت امروز، ۱۸ شهریورماه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیدار کردند.

در آغاز این مراسم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به ارائه گزارشی از جلسات هیئت مدیره و بازرسی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه عادی و یک جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره تشکیل شده است، بیان کرد: طی این جلسات، چهار کمیته آموزش، طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج و کمیته پژوهشی تشکیل شد. همچنین با توجه به کثرت بانوان در امور مؤسسات قرآنی، کمیته‌ای نیز ویژه بانوان تشکیل شد. همچنین شورای راهبردی در هیئت مدیره تشکیل شد تا براین اساس، از تمام ظرفیت‌های قرآنی کشور با جمع‌آوری نظرات پیشکسوتان قرآنی استفاده شود.

برگزاری هفدهمین جلسه ارتقا قاریان ممتاز

هفدهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم ۱۹ شهریورماه با تلاوت سه قاری جوان و تحلیل دو نفر از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد. این جلسه جهت رعایت تدابیر بهداشتی ناشی از ویروس کرونا به صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی https://www.aparat.com/shora.ir/live منعکس شد. در این جلسه که دبیری آن برعهده محمودرضا بیژنی بود، حمیدرضا مستفید، پیشکسوت قرآنی و عباس امام‌جمعه، قاری بین‌المللی قرآن کریم، به تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

تعامل سازمان اوقاف و شبکه قرآن برای برگزاری مسابقات قرآن

جلسه هم‌افزایی مسئولان شبکه قرآن و معارف سیما و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن کشوری و پوشش رسانه‌ای آن که طی آبان‌ماه سال جاری اجرایی می‌شود، برگزار شد. در این نشست، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی سخنانی گفت: مقدمات برگزاری مرحله فینال مسابقات با حضور متسابقان و بدون جمعیت فراهم شده است.
بر اساس گزارش ایکنا در این هفته همچنین شاهد برگزاری بیست و هشتمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن بودیم که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha