مهم‌ترین مرجع تصمیم‌ساز مسابقات قرآن در یک نگاه
کد خبر: 3922583
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

مهم‌ترین مرجع تصمیم‌ساز مسابقات قرآن در یک نگاه

ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تا زمان تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی که بر راه‌اندازی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و قرار گرفتن تمامی فعالیت‌های ترویجی در آن تأکید داشت، دارای هویتی وابسته به سازمان اوقاف بود، اما ‌هم‌اکنون ذیل کمیسیون قرار گرفته و منتظر تصویب آخرین تغییرات آئین‌نامه در کمیسیون مربوطه است.

مهم‌ترین مرجع تصمیم‌ساز مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا، از حوالی دهه هفتاد که زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل ستادی تصمیم‌ساز و هماهنگ‌کننده برای مسابقات قرآن کشور بر سر زبان مسئولان مربوطه افتاد، مدت‌ها بر سر بود و نبود آن صحبت به میان آمد تا در نیمه دوم دهه هشتاد توانست با عنوان «ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور» به منصه ظهور برسد.

بدون شک این ستاد را باید اصلی‌ترین مرجع تصمیم‌ساز در عرصه مسابقات قرآن به حساب آورد و به واسطه جایگاه مهمی که مسابقات در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور پیدا کرده، ستاد عالی مسابقات برای فعالان قرآنی گاهی فراتر از یک سازمان جلوه کرده است.

به انگیزه ازسرگیری مسابقات ملی و بین‌المللی در نیمه دوم سال جاری و پس از لغو زمان برپایی آن به دلیل شیوع کرونا، بر آن شدیم تا نگاهی به اهداف ستاد داشته باشیم و به زودی میزان موفقیت و اجرای تصمیمات این ستاد در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

به دنبال ابلاغ معاون اول رئيس‌جمهور وقت به همه دستگاه‌ها، نخستین جلسه ستاد اواخر مهر سال 1386 و در زمان ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی بر سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شد. براساس آئین‌نامه ابتدایی این ستاد، برگزاری جلسات آن هر سه ماه یک‌بار و در مجموع چهار جلسه در سال در نظر گرفته شد.

«ترويج قرآن و معارف آن در ميان اقشار مختلف جامعه»، «ارتقای كمی و كيفی مسابقات قرآن متناسب با اهداف و شئون نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران»، «ايجاد انسجام و هماهنگی بين دستگاه‌های برگزاركننده مسابقات»، «استفاده بهينه از ظرفيت‌های بخش‌های دولتی و مردمی برای برگزاری مسابقات»، «سياست‌گذاری و تعيين خط‌مشی كلان مسابقات قرآن با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری»، «هدايت، نظارت و ارزشيابی مستمر مسابقات»، «تصويب ضوابط و استانداردهای برگزاری مسابقات»، «بررسی طرح‌ها و درخواست‌های دستگاه متقاضی برگزاری مسابقات داخلی و صدور مجوز در صورت احراز شرايط»، «تعيين ضوابط اعزام نمايندگان جمهوری اسلامی ايران اعم از داور، قاری، حافظ و ... به مسابقات قرآن ساير كشورها» و «تصويب چگونگی مشاركت دستگا‌ه‌های اجرايی كشور در مسابقات بين‌المللی ساير كشورها» از جمله وظایف این ستاد در بدو تشکیل بود.

ریاست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بر عهده نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گذاشته شده و دبیر ستاد نیز بالاترین مقام قرآنی این سازمان خواهد بود. نایب‌رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن نیز بالاترین مقام قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در نظر گرفته شده است. از جمله اعضای حقوقی این ستاد می‌توان به «نماينده شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی»، «نماينده تام‌الاختيار وزارت آموزش‌ و پرورش»، «بالاترين مقام مسئول در برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه»، «نماينده تام‌الاختيار سازمان تبليغات اسلامی»، «نماينده تام‌الاختيار ستاد كل نيروهای مسلح»، «نماينده تام‌الاختيار سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران» و «نماينده اتحاديه کشوری تشكل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت كشور» اشاره کرد. همچنین سه نفر از صاحب‌نظران در برگزاری مسابقات قرآن به پيشنهاد دبير و از طریق رأی‌گیری و تأييد اعضا انتخاب می‌شوند.

براساس آئین‌نامه ابتدایی این ستاد در جلساتی كه برای مسابقات بين‌المللی قرآن، تصميم‌گيری می‌شود، علاوه بر اعضای يادشده، نمايندگان تام‌الاختيار وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبير كميته اعزام و قاریان موظف به حضور در جلسه ستاد خواهند بود.

از جمله مواردی که در آیین‌نامه ابتدایی ستاد به آن اشاره شده و تاکنون دستخوش تغییر نشده است باید به زمان‌بندی برگزاری جلسات ستاد اشاره کرد. با این حساب باید 52 جلسه ستاد برگزار می‌شد، در حالی که آخرین جلسه ستاد، که اول تیرماه امسال برگزار شد، چهل و هفتمین جلسه آن بود.

ستاد عالی هماهنگی مسابقات تا زمان تدوین «منشور توسعه فرهنگ قرآنی»، که بر راه‌اندازی «کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم» و قرار گرفتن تمامی فعالیت‌های ترویجی کشور در حوزه قرآن ذیل این کمیسیون دارای هویتی کاملاً وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و مستقل از دیگر نهادها بود، پس از راه‌اندازی کمیسیون مذکور و پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان یکی از کمیته‌های این کمیسیون و ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، اما دبیرخانه آن کماکان در سازمان اوقاف و امور خیریه باقی ماند.

براساس آخرین آئین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، پنج کمیته برای پیگیری موضوعات قرآنی در حوزه مسابقات طراحی شده است که شامل کمیته‌های نظارت و ارزیابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح و برنامه، علمی و فنی و بین‌الملل می‌شود. تمام مسئولان کمیته‌های این ستاد عضو حقیقی ستاد به حساب می‌آیند، اما مسئول کمیته بین‌الملل عضو حقوقی است.

گزارش ایکنا حاکی است که در آخرین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، که اولین جلسه در دوره مدیریتی «مهدی قره‌شیخلو» در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بود، در مورد اعضای حقیقی ستاد و انتخاب مسئولان کمیته‌های مختلف رأی‌گیری شد و از بین گزینه‌های مختلف به ترتیب عباس سلیمی، کریم دولتی، ولی یاراحمدی و احمد حاجی‌شریف به عنوان مسئول کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، نظارت و ارزیابی، طرح و برنامه و علمی و فنی انتخاب شدند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع، مدیر اداره بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز به عنوان مسئول کمیته بین‌الملل معرفی شدند. در جلسه اخیر نیز در مورد سرنوشت مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن کریم، ساماندهی داوران، فعال شدن شورای معین و مسائلی از این دست بحث و تبادل نظر شده است.

در حال حاضر آخرین اصلاحات آئین‌نامه ستاد انجام شده و منتظر تأیید نهایی در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم هستیم. سپس گزارشی در مورد آخرین تغییرات آن منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha