صحیفه سجادیه در مدرسه، حوزه و دانشگاه تدریس شود
کد خبر: 3922672
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
آیت‌الله سبحانی:

صحیفه سجادیه در مدرسه، حوزه و دانشگاه تدریس شود

آیت‌الله سبحانی در پیامی به کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) تاکید کرد: دو مسئله را به شما سفارش می‌کنم؛ یکی اینکه صحیفه سجادیه کتاب درسی شود و ادعیه مخصوصی از آن در مدارس، حوزه و دانشگاه تدریس شود و دیگری تبیین رساله حقوق امام(ع) است.

سبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) تأکید کرد: برخی دعاهای صحیفه سجادیه انتخاب و به عنوان واحد درسی تدریس شوند.

متن پیام ایشان به شرح زیر است:

ائمه اهل بیت(ع) حقوق بزرگی بر گردن ما دارند و هرقدر زمان بگذرد فعالیت آنها برای جهانیان روشنتر می‌شود؛ بخاری و مسلم در صحیحین، حدیث اثنی‌عشر را نقل کرده‌اند که پیامبر(ص) فرمودند: امت من عزیز است به خاطر 12 خلیفه و امام؛ البته برخی تلاش کرده‌اند تا این 12 نفر را ابتدا به 4 خلیفه اول و بعد به خلفای اموی و عباسی تطبیق دهند، ولی اینها توجه ندارند که خلفایی مد نظر پیامبر(ص) هستند که عزت اسلام باشند؛ آیا خلفای اموی مظهر عزت اسلام بودند؟ عاشورا عزت اسلام بود؟ یا کشتن مردم مدینه عزت اسلام بود؟.

در میان اهل بیت(ع) امام سجاد، برنامه خاصی داشت؛ زیرا در زمانی زندگی می‌کردند که مردم از لحاظ اخلاقی سقوط کرده بودند. اگر تاریخ آن دوره را مطالعه کنیم می‌بینیم کاَنّه جامعه اسلامی، جامعه اسلامی نیست و در میان مردم کارهای خلاف و غلط رواج زیادی داشت؛ این امام معصوم(ع)، اولین وظیفه را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد؛ لذا جامعه را به سمت اصلاح رهبری کرد و دعاهای حضرت که در جامعه منتشر شد تاثیر در بالابردن اخلاق جامعه داشت.

بنابراین اولین قدم امام سجاد(ع)، اصلاح جامعه به وسیله اخلاق بود و گامی بعدی این بود که جریان عاشورا را زنده نگه داشت؛ هر وقت آب می‌دید گریه می‌کرد و نامی از کربلا می‌آرود؛ گرچه این مسئله ریشه عاطفی دارد ولی تأثیر سیاسی هم دارد، زیرا می‌خواست ماجرا تا قیامت زنده بماند؛ همچنین حضرت کادری به عنوان علمای اخلاق تربیت کرد تا در جامعه کارهای اخلاقی کنند. نسبت به مسائل سیاسی هم توجه داشت که اگر دعای مکارم‌الاخلاق را مطالعه کنید این مسئله مذکور است، امام به صورت ناشناخته به بینوایان و فقرا کمک می‌کرد به گونه‌ای که بعد از ارتحال امام فهمیدند که امام به دیگران کمک می‌کرده است.

من دو مسئله را به شما سفارش می‌کنم؛ یکی اینکه صحیفه سجادیه، کتاب درسی شود، یعنی ادعیه مخصوصی انتخاب و در مدارس و حوزه و دانشگاه تدریس شود و دیگری پرداختن به رساله حقوق که 50 حق در آن بیان شده و اگر امروز مطرح شود کاَنّه امام در دوران کنونی زندگی می‌کرده و مسائل حقوقی را تبیین فرموده است.

انتهای پیام
captcha