چه کسانی و چرا خودکشی می‌کنند + فیلم
کد خبر: 3922710
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
رضا مهکام تشریح کرد؛

چه کسانی و چرا خودکشی می‌کنند + فیلم

یک روانشناس و استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه افراد افسرده بیشتر دست به خودکشی می‌زنند، گفت:‌ گاهی افرادی که به دنبال توجه‏‌طلبی و تسلیم کردن سایرین در برابر مطالباتشان هستند، اقدام به خودکشی نمایشی می‌کنند، اما کسانی که در حقیقت برای از بین بردن خودشان و خاتمه زندگی این کار را انجام می‌دهند، معمولاً اقداماتشان خشن‌تر و پنهانی است.

حجت‌الاسلام رضا مهکام، روانشناس و استاد دانشگاه، در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه معمولاً در مورد عوامل خودکشی، روانشناسان به چند عامل مهم اشاره دارند، گفت: مهمترین عاملی که می‌تواند در خودکشی اثرگذار باشد افسردگی است. طبق آمارهایی که در جهان وجود دارد معمولاً ۵۰ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند رگه‌هایی از افسردگی دارند و مشکلات خلقی در این افراد دیده می‌شود.
 
وی از دو نوع خودکشی یاد کرد و گفت:‌ یک نوع خودکشی واقعی و دیگری اقدام به خودکشی است. در اقدام به خودکشی، افراد رفتارهایی شبه خودکشی از خود بروز می‌دهند که معمولاً به سمت رفتارهای خودکشی می‌رود. در رفتارهای اقدام به خودکشی طبیعتاً فرد قصد از بین بردن خود و خودکشی را ندارد، بلکه بیشتر هدف جلب توجه است.

این روانشناس و استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه این افراد تا حدود زیادی هیستریک هستند، یعنی افراد نمایشی هستند و بیشتر به سمت جلب توجه دیگران می‌روند، گفت: آنها افرادی هستند که با این رفتار تلاش می‌کنند به دیگران خود را نشان دهند و دیگران را وادار کنند که به آنها توجه کنند.
 
حجت‌الاسلام مهکام با ذکر مثالی ادامه داد: فردی که در نیمه‌های شب خود را از یک پل به سمت پایین پرت می‌کند و یا کسی که خودش را روی قطار می‌اندازد، رفتار خودکشی واقعی انجام داده است، اما کسی که وسط روز، در بالای یک برج، نمایشی از خودکشی را نشان می‌دهد و رفتاری می‌کند که همه عابران و مردمی که در خیابان هستند او را ببینند، در حقیقت اقدام به خودکشی کرده است.
 
 
 
 
وی افزود: این آدم در عرف تمایلی به از بین بردن خود ندارد و در واقع می‌خواهد به نوعی جلب توجه کند تا به هدفی که می‌خواهد برسد؛ اما از طرفی برخی افراد هستند که شبانه اقدام خودکشی می‌کنند، مثلاً نیمه شب و در اتاق دربسته اقدام به مصرف قرص می‌کنند و ممکن است خانواده او صبح روز بعد با جنازه‌‌ای بی‌جان روبه‌رو شوند؛ اما برخی افراد نیز هستند که بعد از خوردن قرص در طول روز، خودشان را به میان جمع می‌برند، به طوری که جلب توجه کرده، همه را دور خود جمع کنند و در نهایت با شست‌وشوی معده از مرگ نجات پیدا می‌کنند.
 
این روانشناس تصریح کرد:‌ طبیعتاً این دو دسته افراد با یکدیگر تفاوت دارند؛ افرادی که به دنبال توجه‌‏طلبی و تسلیم کردن سایرین در برابر مطالباتشان هستند اقدام به خودکشی می‌کنند، اما کسانی که در حقیقت برای از بین بردن خودشان و خاتمه زندگی این کار را انجام می‌دهند، معمولاً اقداماتشان خشن‌تر است و بی‌سر و صدا‌تر انجام می‌شود. با این اوصاف افسرده‌ها معمولاً اقدام به خودکشی نمی‌کنند، بلکه خودکشی واقعی می‌کنند، اما افرادی که هیستریک، نمایشی و اضطرابی هستند معمولاً رفتارهای اقدام به خودکشی از آنها سر می‌زند.
انتهای پیام
captcha