جریان پاسخگویی دینی را به سمت الگوهای پاک هدایت کنیم
کد خبر: 3922950
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
آیت‌الله مبلغی:

جریان پاسخگویی دینی را به سمت الگوهای پاک هدایت کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت ایجاد یک جریان پاسخگوی قدرتمند و عظیم در جامعه گفت: لازم است جریان پاسخگویی دینی را به سمت تعریف، تنظیم و تقویت شایسته رفتاری در جامعه، از یک طرف و به الگودهی‌های پاک و قابل پیاده شدن و پرنشاط از طرف دیگر پیوند بزنیم.

ارسال/ جریان پاسخگویی دینی را به سمت الگوهای پاک هدایت کنیمبه گزارش ایکنا، آیت‌الله احمد مبلغی، 24 شهریورماه در دیدار با برخی مدیران و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به شبهات، اظهار کرد: در ترسیم الگوهای اجتماعی، نگاه‌های سخت، خسته‌کننده و از بین برنده نشاط را مبنا قرار ندهیم.
 
وی ادامه داد: زندگی پاک و حلال را به سمت الگوهای ساده و در دسترس سوق بدهیم به گونه‌ای که با واقعیت‌های جهان امروز و نوع زندگی در این جهان سازگار باشد و بتوان آنها را در فضاهای کنونی به صورت فراگیر پیاده کرد تا در اثر این فراگیری ماهیت و طبیعت الگویی از نظر اجتماعی به خود بگیرند.
 
آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه شبهات و سوالات در جامعه به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول سوالات و شبهاتی است که به زیرساخت‌های فکری، عقیدتی و ایمانی جامعه و مردم معطوف است و دسته دوم سوالات و شبهاتی است که به وضعیت‌ها و پدیده‌های روبنایی مرتبط است؛ همچون ناهنجاری‌هایی که در مناسبات و در روابط اجتماعی پدید می‌آید.
 
وی با تأکید بر اینکه هر دو سنخ از سوالات، نقش و جایگاه اساسی در جامعه دارند، گفت: میان این دو سنخ رابطه متقابل از حیث تأثیر و تأثر وجود دارد، به گونه‌ای که عدم پاسخگویی به یکی از این دو سنخ، موجب تقویت سنخ دیگری یا تقویت بازتاب‌های آن در جامعه می‌شود.
 
وی افزود: سوالات متوجه به وضعیت‌های روبنایی مثل ناهنجاری‌های رفتاری در خانواده‌ها و در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
مبلغی با اشاره به اینکه لازم است با بهره‌گیری از دو رویکرد تبیینی و رفتاری به حل و پاسخگویی از دو سنخ اشکالات و سوالات یاد شده بپردازیم، گفت: معنای این سخن آن است که نباید حل سوالات و مسئله‌ها را صرفاً از طریق تبیین و تعریف و پاسخگویی علمی دنبال کنیم، بلکه افزون بر آن، ضروری است به تعریف، تنظیم و تقویت شایسته رفتاری در جامعه روی بیاوریم و با تمرکز بر آن، فضای اجتماعی را قدرتمندانه به سمت پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی سوق دهيم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حوزه باید در پاسخگویی به سوالات، جریان عظیمی از پاسخگویی را به سامان آورد که همزمان و به صورت متوازن و متعادل، هر دو نوع از سوالات (که یکی به زیرساخت‌های فکری و دیگری به مناسبات رفتاری متوجه است) را پاسخ بگوید.
 
وی پیشنهاد کرد: در پاسخگویی، شبهات مربوط به دو حوزه تقنینی و تقریبی را نیز منظور کنیم و پس از تعریف جایگاه این نوع سوالات و شبهات، پاسخگویی به آنها را فعال نماییم.
 
آیت‌الله مبلغی گفت: حوزه علمیه نباید موضوع الگوهای رفتاری را کم اهمیت تلقی کند، بلکه باید در جریان پاسخگویی، نیازهای الگویی را مد نظر قرار دهد و به صورت اشباع شده، اقناع‌کننده و تأثیرگذار به آنها بپردازد.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآورشد: حضرت علی(ع) واژه حلال را در کنار واژه جمال برای زندگی به کار برده است ( یحل ویجمل)، بنابراین، اگر بر حلال بدون زیبایی و جمال تأکید کنیم، در الگوسازی و الگودهی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن هاشمی، رئیس گروه پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به شبهات نیز با ارائه گزارشی، گفت: در این مرکز 400 کارشناس با ابزارهای تلفن، ایمیل و مکتوب به صورت روزانه به بیش از 10 هزار شبهه پاسخ می‌دهند.
 
وی ادامه داد: کارشناسان مرکز در شش گروه قرآنی، حدیثی، کلامی، اخلاقی، تاریخی و مشاوره‌ای به صورت روزانه به شبهات و سوالات مختلف پاسخ می‌دهند.
انتهای پیام
captcha